چگونه در خانه نعناع بکاریم

  •     چگونگی کاشت نعناع: زمانی که نعناع در شرایط ایده آل کاشته شود، ارتفاع آن به 30 تا 45 سانتی متر و عرض آن به 60 سانتی متر می رسد، اما در هر صورت کاشت آن یک تجربه با ارزش و مفید است.

 

کشت سبزیجات در منزل ضمن اینکه می‌تواند سرگرمی خوبی برای شما باشد، کمکی است برای مصرف سبزی تازه و خوش‌طعم. یکی از این سبزیجات نعناع است که شیوه کشت آن را می‌توانید با نظر زینب معصومی، دانشجوی کارشناسی ارشد کشاورزی بخوانید: نعناع گیاهی چند ساله است که برای استفاده از برگ‌های آن کاشته می‌شود و از گیاهان معطری است که کاربرد زیادی دارد. از جمله در آشپزی، ساخت مواد دارویی و آرایشی قابل استفاده است.ایـــن گیــــاه طعم تنــــدی دارد و بـــا استفــــاده از آن نوشیدنی‌های خنک کننده‌ای درست می‌شود که به طور معمول به منظور رفع تشنگی به کار می‌رود.

    چگونگی کاشت نعناع: زمانی که نعناع در شرایط ایده آل کاشته شود، ارتفاع آن به 30 تا 45 سانتی متر و عرض آن به 60 سانتی متر می رسد، اما در هر صورت کاشت آن یک تجربه با ارزش و مفید است.یادگیری کاشت این گیاه خیلی متفاوت از کاشت سایر سبزیجات خانواده نعناع نیست و بهترین رشد را در سایه جزیی، خاک حاصلخیز و مرطوب با زهکشی خوب دارد. بهتر اســت قبل از کشت زمین را به خوبی شخم زده و کود حیوانی و ازته داده شود و بعد کشت انجام شود. PH  مناسب برای رشد نعناع  5,6 تا 7 است.نعناع را می‌توان در مکانی که آفتاب کامل دارد نیز کاشت اما کاشت و پرورش آن بسیار ساده است و شما می توانید در بهار، زمانی که سرما به طور کامل رفع شد، دانه های نعناع را روی زمین بپاشید و تا زمان جوانه‌زنی دانه های آن را مرطوب نگهدارید. بعد از جوانه زنی، گیاهان کوچک نعناع را به فاصله 30 سانتی متر از هم تنک کنید. این گیاه می تواند به سرعت رشد کرده و گسترش پیدا کند و به وسیله ریشه‌های زیر زمینی خود می‌تواند گیاهان جدیدی ایجاد کند. برخی از باغبانان برای جلوگیری از گسترش نعناع، آن را در سبدهای حلق آویز یا در گلدان ها می‌کارند.این گیاه را می‌توان در گلدان هم کاشت که بدین منظور باید از یک گلدان پنج گالنی استفاده کرد. این کار باعث می‌شود از گسترش نعناع به سایر نقاط جلوگیری شود.همانند سایر سبزیجات خانواده نعناع، مراقبت از آن بسیار آسان است. برای مرطوب و خنک نگهداشتن ریشه نعناع، باید سالانه به آن مالچ داده شود و اگر در گلدان کاشته شده باشد، برای اینکه باردهی بیشتری داشته باشد می‌توان ماهی یک بار به آن کود مایع داد.هر دو سال یک بار باید گیاهان جدید نعناع را در یک قسمت جداگانه کاشت. این کار باعث حفظ سلامت آن می‌شود. در ضمن اگر در گلدان کاشته شده باشد، باید به طور مرتب آن را هرس کرد و در تمیز نگهداشتنش اهمیت زیادی قائل شد. اگـــر شــــمــــا در یک منــطـــقــه با زمستان سرد زندگی می‌کنید، بهتر است گلدان نعناع را در یک پنجره آفتابی نگهدارید.

    نکته: بذرهای نعناع سمی هستند و در صورتی‌که خـورده شــــــوند باعث مسمومیت می‌شوند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *