حامله هستم لبو بخورم / خواص و مضرات لبو در بارداری

 

  • لبوبه طور طبیعی حاوی نیترات است زمانی که شما آنها را به عنوان بخشی از محصولات مانند گوشت با کیفیت بسته بندی پایین مصرف می کنید اما نوع نیترات در تمام مواد غذایی مانند چغندر هست در واقع برای تقویت انرژی و عملکرد بسیار مفید هستند که در گذشته شما ممکن است شنیده باشید مضر هستند.

خواص و مضرات لبو در بارداری لبو سرشار از انواع ویتامین های ضروری و مواد معدنی است علاوه برآن برای رژیم غذایی  عالی هست. لبو مزایای زیادی برای بدن شما دارد مانند کاهش التهاب حمایت از قلب و حفاظت از دستگاه گوارش مغزی و حفظ سلامت چشم .لبو مواد غذایی چند منظوره است که می تواند خام  در سالاد و نوشیدنی یا پخته شده خورده شود و یا به انواع غذاها  از جمله صبحانه لبواضافه شود: فواید تغذیه ای چغندرلبو نیز شناخته شده است به عنوان مواد غذایی جدید فوق العاده محبوب است با توجه به مطالعات اخیر ادعا شده که لبو  و آب لبو می تواند با بهبود عملکرد ورزشی باعث کاهش فشار خون و افزایش جریان خون می شود. محصولات جدید این مواد غذایی بسیار مغذی است می توان در همه جا به خصوص در آب و نوشیدنی هاو جوانه آنرا به کار برد. لبو پاک کننده عالی است و می‌تواند معده را شستشو داده و  مسهل برای برخی افراد ی که  یبوست دارند. رنگ قرمز لبو به دلیل وجود ترکیبى به نام بتاسیانین است که خاصیت ضدسرطانى داشته و از بروز سرطان‌ها به‌خصوص سرطان کولون جلوگیرى مى‌‌کند. در هر ۲۰۰گرم از آن، ۴۸۰میلى‌گرم پتاسیم وجود دارد که به کاهش فشار خون کمک مى‌‌کند. فیبر زیاد موجود در آن، موجب کاهش سطح کلسترول خون و کاهش خطر بروز سکته‌های قلبی در بیماران قلبی است. لبو اگر چه از خانواده چغندر قند (ولگاریس بتا) است  مواد مغذی متفاوتی دارد. چغندر قند سفید رنگ و معمولا برای استفاده  به عنوان قند و غذاهای شیرین تولید شده است. قند از چغندر است که اغلب در گونه های قرمز  به دست آمده است.به علت مزایای بهداشت و درمانی مصرف لبو به عنوان ماده غذایی جدید فوق العاده محبوب است. مصرف طولانی مدت میوه و سبزیجات باعث سبک زندگی سالم و در نتیجه کاهش خطرات می شود مطالعات بسیاری نشان میدهد که مصرف غذاهای گیاهی مانند لبو خطر افزایش چاقی و مرگ و میر دیابت بیماری های قلبی را کاهش می دهد و برای رنگ مناسب و حفاظت از مو و افزایش انرژی به طور کلی کاهش وزن پیشنهاد شده است .
خواص ومضرات لبو در بارداری
سلامت قلب و فشار خون: مطالعه منتشر شده در رابطه با فشار خون بالا در بررسی اثرات خوردن آب لبودر افراد و نشان داد که بعد از مصرف به طور قابل توجهی فشار خون پایین تر بود. فرضهای محققان این بود که به احتمال زیاد به علت سطح بالای نیترات موجود در آب لبو و سبزیجات است که نیترات بالا راه کم هزینه و موثری برای درمان بیماری های قلبی و عروقی است و می تواند فشار خون را ثابت نگه دارد.
زوال عقل
محققان دانشگاه ویک فارست گفته اند که نوشیدن آب لبو رسیدن اکسیژن به مغز را بهبود می دهد و پیشرفت زوال عقل در افراد مسن را کاهش می دهد. دانیل کیم- شاپیرو مدیر مرکز علوم ویک می گوید رسیدن جریان خون به مناطق خاصی از مغز با افزایش سن کاهش و منجر به کاهش زوال شناخت می شود. مصرف آب لبوبه عنوان بخشی از یک رژیم غذایی با نیترات بالا می تواند باعث بهبود  جریان خون و رسیدن اکسیژن به این مناطق که فاقد آن هستند شود.
دیابت
چغندر حاوی آنتی اکسیدان شناخته شده به عنوان آلفا لینولنیک اسید است که سطح قند خون  و افزایش حساسیت به انسولین را کاهش می دهد و از تغییرات ناشی از استرس اکسیداتیو در بیماران مبتلا به دیابت جلوگیری می کند. مطالعات در آلفا لیوئیک اسید نشان می دهد که نوروپاتی محیطی و یا نوروپاتی اتونوم را کاهش می دهد. با این حال آنالیز متا نشان می دهد که مزایای اسید آلفا لیپوئیک علامتی نوروپاتی محیطی ممکن است مصرف اسید به داخل وریدی محدود شود، نویسندگان نتیجه گیری کردند که اگر پیشرفت های قابل توجهی پس از ۳-۵ هفته دیده شود تجویز خوراکی در دوز ۶۰۰ میلی گرم در روز بالین تجویز می شود.
هضم آسان
دلیل فیبر در لبو از یبوست جلوگیری می کند و به سلامت دستگاه گوارش کمک می کند.
التهاب
کولین  مواد مغذی بسیار مهم و چند منظوره در لبو است که به خواب و حرکت عضله و یادگیری و حافظه کمک می کند. کولین نیز کمک می کند تا ساختار غشاء سلولی ایدز در انتقال عصب حفظ شودو جذب چربی های مزمن را کاهش می دهد.
ورزش و عملکرد ورزشی
مکمل آب لبو برای رسیدن اکسیژن به عضلات در طی ورزش کمک می کند افزایش مصرف رژیم غذایی نیترات دار در دراز مدت برای افزایش تحمل ورزش در ورزش استقامتی کمک می کند. برای کسانی که از بیماریهای قلبی عروقی و تنفسی یا متابولیک که  به سختی فعالیت های روزانه به دلیل کمبود اکسیژن  انجام می دهند را می تواند بهبود دهد.
ارزش غذایی لبو
یک فنجان لبوحدود (به مقدار مورد نیاز روزانه) فراهم می کند:
– ۶۰ کیلوکالری
– ۴ گرم فیبر
– ۲٫۵ گرم پروتئین
– %۳۴ فولات
– %۲۸ منگنز
– ۱۵% پتاسیم
– %۱۴ مس
– ۱۰% منیزیم
– آهن ویتامینC و ویتامین های گروهB
 آنتی اکسیدان بالا و محافظ در مقابل سرطان
لبو به طور طبیعی سرشار از آنتی اکسیدان ها و ویتامین ها و مواد معدنی هستند. لبو منبع بسیار خوبی از غذاهای گیاهی است که آنتی اکسیدان ها و مولکول های ضد التهاب محافظ سرطان هستند.
دارای خواص ضد التهابی
ترکیبات ضد التهابی موجود درلبو فعالیت آنزیم که باعث التهاب بدن می شود را مهار می کند. در حالی که برخی از التهاب ها برای بدن لازم و مهم است چون ما را از مهاجمان باکتری با ویروس خارجی محافظت می کند و اگر مداوم بیمار مدام بیش از حد التهاب داشته باشد نگرانی بسیار بزرگی است.
پشتیبانی از سلامت قلب
بتائین و کولین با قدرت تنظیم التهاب در سیستم قلبی عروقی به تعادل کلسترول و کاهش فشار خون کمک می کنند..
کولین برای کم کردن واکنش های التهابی در بدن توانایی دارد که به افزایش خطر مشکلات قلبی عروقی مانند آترواسکلروز یا گرفتگی سرخرگ ها می انجامد.
خون
لبو به طور طبیعی پاک کننده خون شناخته شده است. قادر است به شما برای سم زدایی و پاک کردن خون از سموم فلزات سنگین با توجه به ترکیبات خود کمک کند که برای سم زدایی در کبد و سایر اندام های گوارشی ضروری است. علاوه بر این فیبر در لبوبه پاکسازی دستگاه گوارش از سموم منظم کردن اجابت مزاج کمک می کند.
برای حفظ فعالیت جنسی سالم کمک می کند
چغندر قادر است جریان خون به اندام های تناسلی را افزایش دهد انجام این کار با توجه به سطح بالای نیترات و بور است دو ماده ای که تولید هورمون های جنسی در بدن را تنظیم می کنند.
ویژگی های ضد پیری دارد
مصرف لبو یکی از بهترینها برای پاک کردن دستگاه گوارش و خون از آلاینده ها است که با توجه به رژیم غذایی و شیوه زندگی که منجر به تورم بالا می شود. سم زدایی در این راه همراه با مقادیر بالای آنتی اکسیدان موجود در لبو یک راه موثر برای کمک به آهسته تر کردن روند پیری است.
افزایش استقامت و بازیابی عضله
لبوبه طور طبیعی حاوی نیترات است زمانی که شما آنها را به عنوان بخشی از محصولات مانند گوشت با کیفیت بسته بندی پایین مصرف می کنید اما نوع نیترات در تمام مواد غذایی مانند چغندر هست در واقع برای تقویت انرژی و عملکرد بسیار مفید هستند که در گذشته شما ممکن است شنیده باشید مضر هستند.
خواص ومضرات لبو در بارداری
– کاهش ریسک تولد زودرس
– افزایش ایمنی بدن
– کاهش پوکی استخوان
– افزایش متابولیسم بدن
– جلوگیری از درد مفاصل وتورم
– تصفیه خون
– جلوگیری از کم خونی
– کنترل قندخون
– افزایش رشد مطلوب جنین
– بهبود هضم غذا
– منبع بزرگ اهن و ویتامین c
لبو به دلیل داشتن فیبر فراوان که خاصیت کاهش چربی خون را دارد و همچنین اسید فولیک، بهتر است در سبد غذایی بیماران قلبی و زنان باردار قرار بگیرد.
مضرات خوردن لبو
– قرمز کردن ادرار ومدفوع
– افزایش احتمال سنگ کلیه
– دورگه شدن صدا
– تب ولرز وبثورات
زیاده روی در مصرف لبو برای معده ضرر دارد و همچنین موجب دل پیچه می گردد و برای پختن لبو از ظروف آلومینیومی استفاده نکنید.
منبع:مشاوره زنان و مامایی آی زنان

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *