حامله هستم / در دوران بارداری چه کارهایی را نباید انجام دهیم

  • تحقیقات نشان می‌دهد خانم‌هایی که در معرض دود سیگار قرار می‌گیرند، دچار مشکل باروری می‌شوند. این خطر به‌خصوص برای خانم‌هایی که برای باردار شدن نیاز به مصرف داروهای خاص دارند، بیشتر است

 قبل از بارداری نوشیدن الکل، سیگار کشیدن و مصرف مواد مخدر را قطع کنید. نوشیدن الکل علاوه بر حرام بودن می‌تواند باعث کاهش اسپرم‌های دارای قابلیت تحرک شود.
الکل
در مردان الکل از طریق تأثیر بر فرآیند تولید هورمون جنسی مردانه نیز می‌تواند روی باروری مرد تأثیرگذار باشد. تأثیر الکل بر کبد می‌تواند سبب تجمع هورمون جنسی زنانه در مرد و کاهش قدرت جنسی و اسپرم شود. همچنین الکل باعث کاهش جذب روی در بدن می‌شود. روی در باروری مرد نقش حیاتی دارد پس الکل از این طریق نیز می تواند قدرت باروری را کاهش دهد.
در زنان استفاده زیاد از الکل می‌تواند سبب توقف عادت ماهیانه و تخمک‌گذاری شود. لازم به ذکر است حتی مصرف کم الکل برای کسی که قصد بارداری دارد، بسیار مضر است چراکه مصرف آن توسط زن باردار می‌تواند احتمال سقط را تا دو و نیم برابر افزایش دهد.
سیگار و مواد مخدر
برخی از زنان فقط در دوران بارداری سعی می‌کنند سیگار نکشند غافل از اینکه حتی دود سیگار می‌تواند احتمال بارداری را کاهش دهد. کشیدن سیگار در دوران بارداری خطراتی را برای جنین شما به وجود می‌آورد. منوکسید کربن موجود در دود سیگار، میزان اکسیژنی را که جنین برای رشد خود دریافت می‌کند، کاهش داده و نیکوتین جریان خون را به جنین تقلیل می‌دهد. بنابراین زنانی که سیگار می‌کشند، در معرض به دنیا آوردن نوزادانی کم‌وزن هستند. این نوزادان به طور متوسط ۲۵۰ گرم کم‌وزن‌تر هستند. زایمان زودرس، سقط جنین، جفت سرراهی، جدا شدن زودرس جفت، پاره شدن زودرس پرده آمنیوتیک و حتی سندروم مرگ ناگهانی نوزاد پس از تولد نوزاد از عوارض دیگر سیگار کشیدن مادر است. ترک سیگار ممکن است بسیار مشکل باشد ولی حتی کاهش آن نیز می‌تواند به نفع کودک شما باشد. برخی از خانم‌ها برای ترک سیگار از چسب‌ها، آدامس یا اسپری‌های تنفسی نیکوتین‌دار استفاده می‌کنند. با وجود انتقال نیکوتین این محصولات به جنین، حداقل منوکسید کربن و سموم دیگر موجود در دود سیگار حذف می‌شود. علاوه بر سیگار، ماری جوآنا، کوکائین و مواد مخدر و افیون‌ها مانند هروئین، متادون، کدئین، مرفین و همچنین آمفتامین‌هایی مانند کریستال متامفتامین می‌تواند اثرات جبران‌ناپذیری را روی جنین داشته باشند. سیگار کشیدن توسط مردان نیز می‌تواند باعث کاهش تعداد اسپرم، افزایش اسپرم‌های غیرطبیعی و کاهش سطح هورمون جنسی مردانه شود. دود سیگار نیز باعث کندی و تنبلی اسپرم‌ها و نیز کاهش سطح ویتامین در خون می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد خانم‌هایی که در معرض دود سیگار قرار می‌گیرند، دچار مشکل باروری می‌شوند. این خطر به‌خصوص برای خانم‌هایی که برای باردار شدن نیاز به مصرف داروهای خاص دارند، بیشتر است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *