حامله هستم / آیا مسافرت در دوران بارداری مجاز است ؟

  • داشتن سابقه قبلی فشار خون در دوران بارداری ، وجود حاملگی دو قلو و مسافرت های پس از هفته ۲۵ بارداری احتمال ایجاد خطراتی به دنبال مسافرت برای مادر باردار وجود خواهد داشت .

سوال
باسلام من در هفته 17 بارداری هستم و قصد مسافرت به مشهد با اتوبوس را دارم که تقریبا 12 ساعت طول می کشد آیا این سفر برای خود و جنین مشکلی ایجاد می کند و چه توصیه ای برای سفر با اتوبوس دارید با تشکر در صورت امکان جواب را تا چند ساعت آینده بدهید .
جواب
باسلام
مسافرت در این دوران با هر وسیله ای که انجام گیرد اصل مطلب آن است که رعایت احتیاط های خاص در این دوران مد نظر قرار گیرد . باید توجه داشت که شرایط جسمی همه زنان باردار یکسان نیست و با یکدیگر متفاوت است و شاید مسافرتی که برای یک خانم باردار بی خطر باشد برای خانم باردار دیگر این طور نباشد
وسیله مسافرت
برای زنان باردار مسافرت با ترن و هواپیما بر اتومبیل ارجحیت دارد . نشستن طولانی مدت ممکن است باعث افزایش احتمال تشکیل لخته در وریدها شود . در مسافرت با اتومبیل در صورتیکه خانم باردار حالت تهوع نداشته باشد طی مسافت حتی تا ۳۰۰ کیلومتر بطور متداوم اشکالی ندارد . البته این در صورتی است که خانم باردار اقدام به رانندگی نکند . اما اگر فرد باردار ، خود اقدام به رانندگی می کند بعد ازهر ساعت رانندگی ۵ الی ۱۰ دقیقه استراحت نماید و به هر حال رانندگی در ماه آخر بارداری صلاح نیست و در صورت اجبار حتما یک نفر باید خانم باردار را همراهی نماید .
زمان مسافرت :
بهترین زمان مسافرت زنان باردار سه ماهه دوم بارداری به خصوص هفته های ۲۰ الی ۲۷ بارداری است . توصیه می شود در سه ماهه سوم بارداری فرد باردار به مسافرت های طولانی نرود . از هفته ۲۸ به بعد ( ماه هفتم به بعد ) تمام خطوط هوایی برای اجازه سفر نامه پزشک متخصص زنان و زایمان را می خواهند و بعد از هفته ۳۶ بارداری نیز عموما اجازه سفر هوایی داده نمی شود .
مسافرت های پر خطر
لکه بینی در سه ماهه اول با خطر سقط همراه است که باید خانم باردار در چنین شرایطی از مسافرت چشم بپوشد .
داشتن سابقه قبلی فشار خون در دوران بارداری ، وجود حاملگی دو قلو و مسافرت های پس از هفته ۲۵ بارداری احتمال ایجاد خطراتی به دنبال مسافرت برای مادر باردار وجود خواهد داشت .
از مسافرت به ارتفاعات بالا نیز باید خودداری شود . زیرا کمبود اکسیژن هوا در ارتفاعات باعث کاهش اکسیژن خون و در نتیجه کمبود اکسیژن دریافتی جنین می شود . زنانی که خود در ارتفاعات زندگی می کنند برای جبران این کمبود اکسیژن تعداد سلول های خون بالاتری دارند ولی بدن سایر افراد با این محیط سازش ندارند .
توصیه های لازم در مسافرت خانم باردار
۱ـ قبل از اقدام به مسافرت توسط پزشک معاینه شود و اجازه سفر دریافت دارید .
۲ـ در طول سفر بدون تجویز پزشک هیچ دارویی مصرف نکنید .
۳ـ در زمان مسافرت به نقاط مختلف از جهت همه گیری بیماری ها در این نقاط سوال کنید و وضعیت واکسیناسیون خود را بوسیله پزشک کنترل کنید .
۴ـ در طول مسافرت لباس و کفش راحتی بپوشید .
۵ـ برای پیشگیری از حالت تهوع ، مقداری میوه و یا خشکبار همراه خود داشته باشید.
۶ـ از مصرف یخ در طول مسافرت اجتناب کنید و از لیوان های یکبار مصرف استفاده کنید .
۷ـ میوه و سبزیجات خام و پوست دار نخورید .
در طول سفر
۸ـ از خوردن گوشت های نیم پز و غذاهایی که ممکن است قبلا در طی روز چند بار گرم شده باشد خودداری کنید .
۹ـ فقط از آب و نوشیدنی های درون شیشه و بطری بیاشامید و نوشیدن چای داغ و شیر پاستوریزه بی خطر است .
۱۰ـ آشامیدن مقدار کافی آب در طول مسافرت بسیار مهم است . به خصوص اگر با هواپیما سفر می کنید . رطوبت هوا طی مسافرت هوایی در حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد نگه داشته می شود . ولی وضعیت مناسب حفظ رطوبت هوا بین ۴۰ تا ۶۰ درصد است زیرا رطوبت زیر ۲۰ درصد مثل رطوبت هوای صحرا است . با کاهش رطوبت ، رطوبت بدن با تنفس کاهش می یابد و این امر می تواند موجب کم آبی بدن خانم باردار شده و این کم آبی گاه می تواند باعث افزایش خطر زایمان زودرس گردد . زنان باردار باید طی مسافرت هوایی حداقل ۲ لیوان آب در ساعت بنوشند .
۱۱ـ هنگام سفر با قطار یا هواپیما نزدیک راهرو بنشینید تا در صورت نیاز ، دسترسی به دستشویی آسان باشد و هر ساعت یک یا دو بار در طول راهرو قدم بزنید و نرمش های ساده انجام دهید
۱۲ـ در صورت مسافرت با ماشین استفاده از کمربند ایمنی اجباری است زیرا اگر ماشین دارای کیسه هوایی (Air Bag ) باشد ، با استفاده از کمربند در هنگام توقف ناگهانی جنین بندرت صدمه می بیند . بهترین روش بستن کمربند ایمنی نیز آن است که بند روی پاها را زیر شکم خود و روی رانها قرار دهید و بند شانه ای را بین سینه ها و روی شانه ها قرار دهید .
۱۳ـ در صورت سفر با ماشین ، صندلی خود را تا حد امکان عقب ببرید و پاهایتان را دراز کنید و گاهگاهی آن را تکان دهید .
منبع:تبیان

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *