توصیه ها و موارد بهداشتی دوران قاعدگی

توصیه ها و موارد بهداشتی دوران قاعدگی

توصیه ها و موارد بهداشتی دوران قاعدگی
توصیه ها و موارد بهداشتی دوران قاعدگی

 

دوران قاعدگی یک دوره از زندگی هر زنی می باشد که شاید در بار اول تجربه کمی او را بترساند در این جا باید از قبل به دختران جوان اطلاعاتی داده شود . در این مقاله به بیان توصیه ها و موارد بهداشتی دوران قاعدگی به دختران جوان اشاره می کنیم .

 

 

معصومه شاهپسند :دوران قاعدگی از مهم‎ترین دوره‌های زندگی هر خانمی است. بروز اولین قاعدگی در دختران جوان نباید موجب ترس و نگرانی آن‌ها شود. مادر و خواهر بزرگ‎تر، اولیای مدرسه و معلمان بهداشت می‌‏توانند درباره این موضوع با نوجوانان صحبت و نگرانی و ترس آن ها را برطرف‌ کنند و به آن‎ها توضیح دهند که قاعدگی بیماری نیست.

 

اهمیت بهداشت نوجوانی و تاثیر آن در آینده!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، بلوغ دختران با دوران قاعدگی آن‎ها همراه است، در این دوران به دلیل باز بودن دهانه رحم و وجود خون در محیط دستگاه تناسلی، رعایت مسائل بهداشتی بسیار مهم است چون در صورت رعایت نکردن توصیه ‏های بهداشتی، امکان ایجاد عفونت و عوارضی مانند نازایی در آینده وجود دارد؛ بنابراین توجه به نکات بهداشتی و رعایت آن‌ها دارای اهمیت است:

– در دوران قاعدگی از نوار بهداشتی استفاده کنید.

– این نوارها را مرتب عوض کنید و حتماً نوار بهداشتی مصرف شده را در کاغذی بپیچید و در سطل در دار بیندازید.

– تا حد امکان از پنبه و دستمال استفاده نکنید. اگر مجبور به استفاده از پنبه شدید، سعی کنید که حتماً یک گاز تمیز روی پنبه قرار دهید.

– شست وشو و طهارت در دوران عادت ماهیانه نه تنها زیان ندارد، بلکه بسیار لازم است.

– برای شست وشوی این ناحیه استفاده از آب تمیز کفایت می کند و نیازی به استفاده از مواد ضدعفونی کننده یا صابون و … نیست. فراموش نشود که تمیز بودن دست ها و کوتاه بودن ناخن ها بسیار مهم است.

– حمام کردن در دوران قاعدگی لازم است و به رفع کسالت و خستگی کمک می کند.

البته به یاد داشته باشید که از نشستن کف حمام خودداری و به شکل ایستاده حمام کنید.

– به علت فاصله کم مقعد با دستگاه تناسلی و مجرای خروج ادرار، امکان انتقال آلودگی وجود دارد. توجه به این موضوع می تواند در پیشگیری از انتقال عفونت نقش داشته باشد؛ بنابراین باید هنگام شست وشو اول ناحیه تناسلی و بعد مقعد شسته شود. به این ترتیب از انتقال آلودگی از قسمت مقعد به قسمت فرج پیشگیری می شود.

– سعی کنید بعد از شست وشو با دستمال تمیز خود را خشک کنید. یادتان باشد خیس بودن لباس زیر می تواند زمینه ساز بروز عفونت باشد.

– از لباس های زیر نخی استفاده کنید و تعویض روزانه آن را فراموش نکنید. آن ها را جدا از سایر لباس ها بشویید و در آفتاب خشک کنید.

– یادتان باشد قاعدگی نه تنها یک بیماری نیست بلکه روندی طبیعی و ضروری است اگر چه ممکن است قاعدگی با کمی درد و ناراحتی همراه باشد، اما وجود درد در روزهای اول قاعدگی موضوعی طبیعی محسوب می شود.

– برای کاهش درد و کم کردن ناراحتی های دوره قاعدگی می توانید از داروهای مسکن مانند ایبوپروفن، ایندومتاسین و مفنامیک اسید و … با تجویز پزشک یا ماما استفاده کنید. بهتر است 72-48 ساعت قبل از شروع قاعدگی از این داروها استفاده کنید.

– همان طور که می دانید گرما باعث شل شدن عضلات می شود و می تواند از انقباض عضلانی که باعث درد می شود، جلوگیری کند. بنابراین استفاده از کیسه آب گرم یا حوله گرم می تواند در تسکین درد موثر باشد.

– در این ایام از مصرف زیاد نمک، شکر، قهوه و چای خودداری کنید. استراحت کافی نیز می تواند به تسکین درد کمک کند.

– انجام فعالیت ها و ورزش های عادی و سبک در این دوران منعی ندارد.

– همیشه حول و حوش شروع قاعدگی، نوار بهداشتی در کیف خود داشته باشید تا در صورت نیاز از آن استفاده کنید.

– سعی کنید که عصبانی نشوید. عصبانیت باعث ترشح موادی در بدن می شود که می تواند انقباض عضلانی و در نتیجه درد را بیشتر کند.

اهمیت بهداشت روانی بلوغ دختران

این دوره از زندگی ممکن است به دلیل تغییر و تحولات سریع در رشد جسمی و روانی و اجتماعی، با مجموعه ای از نگرانی ها، هیجان ها و بحران های خاصی همراه باشد که برای مقابله یا کنار آمدن با آن ها و سازگاری با موقعیت جدید و در نتیجه برخورداری از یک زندگی سالم، پرنشاط و سودمند، باید به نکاتی در زمینه بهداشت روانی توجه کرد. در این زمینه توصیه ها و مهارت های مقابله با اختلالات روانی در دوره بلوغ به نوجوان کمک می کند تا این دوره را با آرامش روانی بیشتری طی و در برخورد با مشکلات بهتر و آگاهانه تر عمل کند.

– ترس یکی از حالات هیجانی در دوره نوجوانی است که به طور عمده تخیلی است (یعنی بیشتر ساخته ذهن است) و مانع از فعالیت های نوجوانان می شود و رشد اجتماعی آنان را تحت تاثیر قرار می دهد.

برای رفع این حالات، باید به تدریج موفقیت ها و تجربه های مثبت و خوشایند جایگزین حوادث ترس آور شود.

– یکی دیگر از حالات روانی در این دوران، خشم است که ممکن است بیشتر به دنبال برخورد با والدین و مربیان در زمینه وظایف و تکالیف خانه و مدرسه و فعالیت های اجتماعی بروز کند. مشورت با افراد آگاه و مطمئن مانند یک روان شناس با تجربه، به رفع مشکل کمک زیادی می کند. ورزش و مطالعه نیز راه دیگری برای به دست آوردن آرامش است.

– حسادت نیز مشکل دیگری است که به طور عمده در پی تبعیض والدین و مربیان ممکن است در فرد بروز کند. از طریق مشورت و گفت وگو و در میان گذاشتن دلایل منطقی با والدین و مربیان می توان این مشکل را برطرف کرد.

– شما از طریق تنظیم برنامه های منظم روزانه یا هفتگی از قبیل فعالیت های مذهبی، هنری، ورزشی، اجتماعی و شرکت در گروه های مختلف ورزشی، فرهنگی و… می توانید مشکلاتی از قبیل افسردگی و گوشه گیری را کنترل و برطرف کنید.

– غرایز در این مرحله در صورت قرار گرفتن در مسیر درست و منطقی قابل کنترل است و با بهره گرفتن از تعالیم اخلاقی و مذهبی می توان از بسیاری از مشکلات و بیماری های مختلف نظیر ایدز پیشگیری کرد.

– در صورت تداوم مشکلاتی مثل گوشه گیری و افسردگی، اضطراب و نگرانی و تغییرات و مشکلات خلقی و هیجانی دیگر، مراجعه به روان شناس با تجربه و انجام مشاوره، کمک موثری به رفع آن ها می کند.

– موضوع مهم دیگر، انتخاب دوست است. دوستان ناشایست ممکن است برای نوجوانان مشکلات اخلاقی و رفتاری بسیاری ایجاد کنند و آن ها را از مسیر سلامتی و نشاط به بیراهه های فساد و بیماری (از قبیل استعمال سیگار یا مواد مخدر، بی بند و باری های اخلاقی) منحرف سازند. پس نوجوانان باید با دقت نظر و توجه بیشتری، دوستان خود را انتخاب کنند .

– نوجوانان باید خود را بشناسند و حدود توانایی ها و محدودیت ها و نقاط قوت و ضعف خود را دریابند و برای تقویت نقاط مثبت خود تلاش و سعی کنند نقاط منفی را هم اصلاح نمایند.

– سعی کنید ذهن خود را همیشه بر جنبه های لذت بخش زندگی و کارهایی که ممکن است سبب بهتر شدن موقعیت شما شود، متمرکز کنید. هیچ چیز به اندازه شکست و ناکامی به کارایی شما لطمه نمی زند و هیچ چیز به اندازه موفقیت، به آن کمک نمی کند.

– سرانجام به خاطر بسپارید که فرمول از پیش ساخته ای برای موفق شدن که مناسب حال همه باشد، وجود ندارد. مشورت با والدین آگاه، معلمان و مشاوران دلسوز به نوجوانان کمک می کند تا در برابر مشکلات خلقی، رفتاری و اجتماعی راه حلی منطقی و صحیح را در پیش بگیرند و دوران نوجوانی را با انرژی و نشاط افزون تری طی کنند.

نکات تغذیه‎ای در این دوران

– غذاهای غنی از آهن عبارت است از انواع گوشت‎، تخم‏مرغ، جگر، سبزی‏های دارای برگ سبز تیره مثل اسفناج تازه و جعفری، حبوبات مثل عدس و لوبیا، نخود سبز، نان سبوس‏دار، آجیل، خشکبار و انواع برگه مثل برگه آلو و هلو و زرد‏آلو، توت خشک، انجیر خشک و کشمش که استفاده از آن ها توصیه شود.

– مصرف ویتامین B6 که در نان‏ها و بیسکویت‌‎های سبوس‎دار، ماءالشعیر، جوانه گندم ، مرغ، ماهی، جگر و میوه‎ها مثل موز، آب پرتقال، سیب، سبزی هایی مثل هویج، گل‏کلم و گوجه ‏فرنگی وجود دارد، بیشتر شود.

– داشتن استراحت کافی و رژیم غذایی مناسب و پرهیز از مصرف زیاد شکر، قهوه و چای هم می‏‌تواند در تسکین درد قاعدگی موثر باشد.

 

 

مطلب مرتبط

برای منظم شدن قاعدگی ورزش کنیم

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *