درمان و پیشگیری از بیماری ها با توت فرنگی

  • توت فرنگی محتوی اسید سالیسیلیک، آلفاهیدروکسی‌اسید (AHA) و الاجیک اسید بوده و از هیپرپیگمانتاسیون (ایجاد لکه های قهوه ای پوست) کاسته، و در پیشگیری از بروز آکنه و لایه برداری پوست از سلول‌های مرده مؤثر است.

 

توت فرنگی محتوی اسید مالیک است. اسید مالیک ماده‌ای طبیعی برای سفید کردن دندان است. برای برخورداری از این خاصیت توت فرنگی، آن را له‌ و با بکینگ‌پودر مخلوط کنید. سپس آن را بر روی دندان‌‌های‌تان بمالید. بگذارید ۵ دقیقه در این حالت باقی بماند و سپس به‌آرامی با آن دندان‌تان را مسواک بزنید تا دندان‌هایی سفیدتر داشته باشید.
نحوه‌ی مصرف توت فرنگی

توت فرنگی را می‌توان به‌طور خام مصرف کرد یا به انواع سالادها، کاستارد، دسرها و … اضافه کرد. همچنین توت فرنگی به‌خاطر طعم، بو و رنگ فوق‌العاده‌اش در محصولاتی مانند بستنی، مربا، ژله، شربت، شیرینی‌ها، شکلات و حتی داروها مصرف گسترده‌ای دارد. ولی هیچ شکلی از توت فرنگی مفیدتر از توت فرنگی تازه‌ای که از بوته کنده شده و مصرف می‌شود نیست.
نحوه‌ی خرید و نگهداری توت فرنگی

هنگام خرید، توت فرنگی‌های ارگانیک و غیرگلخانه‌ای را تهیه کنید. زیرا آنها سالم‌تر و خوشمزه‌ترند.
هنگام خرید توت فرنگی، آنهایی را انتخاب کنید که رنگ قرمز و بوی قوی‌تری دارند.
انواع صادراتی توت فرنگی در تمام فصول سال دردسترس هستند.
توت فرنگی خیلی زود فاسد می‌شود و باید آن را در کمتر از چند روز مصرف کرد.
می‌توانید توت فرنگی را به‌مدت یک هفته در یخچال یا ۶ ماه در فریزر نگهداری کنید.
توجه: براساس اعلام وزارت کشاورزی ایالات‌متحده‌ی آمریکا توت فرنگی ازنظر میزان آفت‌کش‌های باقی‌مانده بالاترین مقدار را در میوه‌ها به خود اختصاص داده است.
خواص توت فرنگی
درادامه به مهم‌ترین خواص توت فرنگی نگاهی دقیق‌تر می‌اندازیم.

۱. بهبود عملکرد قلب

توت فرنگی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که برای قلب مفیدند. ازجمله‌ی آنها می‌توان به الاجیک اسید (اسید الاژیک) و فلاونوئیدهایی مانند آنتوسیانین، کاتچین، کوئرستین و کمپفرول اشاره کرد. این ترکیبات فنلی با کاهش کلسترول کامل و کلسترول بد (LDL)، باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی می‌شوند. همچنین با ایجاد آرامش در رگ‌های خونی، به گردش خون کمک و از بروز مشکلات قلبی-عروقی جلوگیری می‌کنند. علاوه‌براین فیبر بالا، ویتامین سی و فولات موجود در توت فرنگی با کاهش کلسترول در رگ‌ها به سلامت قلب کمک می‌کند.
۲. خواص توت فرنگی برای پوست: مراقبت از پوست

توت فرنگی محتوی اسید سالیسیلیک، آلفاهیدروکسی‌اسید (AHA) و الاجیک اسید بوده و از هیپرپیگمانتاسیون (ایجاد لکه های قهوه ای پوست) کاسته، و در پیشگیری از بروز آکنه و لایه برداری پوست از سلول‌های مرده مؤثر است. برای افزایش درخشندگی پوست می‌توانید به‌‌کمک توت فرنگی یک ماسک تهیه کنید. برای درست‌کردن این ماسک ۴ تا ۵ عدد توت فرنگی را له و با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید. آن را بر روی پوست‌تان بمالید و کمی صبر کنید تا خشک شود. در نهایت نیز آن را بشویید.
۳. ضدپیری

ویتامین C موجود در توت فرنگی باعث افزایش کلاژن سازی پوست می‌شود، به خوش‌رنگی پوست کمک می‌کند و خاصیت ضدپیری بر آن دارد. براساس مطالعه‌ای عصاره‌ی توت فرنگی سرشار از آنتوسیانین بوده و در مراقبت از پوست در برابر تابش پرتوهای فرابنفش مؤثر است.
۴. مراقبت از چشم

مراقبت از چشم یکی از خواص توت فرنگی است. مصرف توت فرنگی می‌تواند از بروز بیماری‌هایی مانند خشکی چشم، تخریب اعصاب بینایی، تباهی لکه‌ی زرد (شایع‌ترین علت کوری در افراد مسن)، اختلالات بینایی و افزایش آسیب‌پذیری نسبت به عفونت‌ها جلوگیری کند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در توت فرنگی مانند فلاونوئیدها، فیتوکمیکال‌های فنلی و الاجیک اسید از بروز بیشتر مشکلات چشم جلوگیری می‌کنند. زیرا می‌توانند با آسیب‌های ناشی از رادیکال های آزاد مبارزه بکنند.

مشکل دیگری که توت فرنگی می‌تواند از آن جلوگیری کند، بروز اختلال در فشار داخل چشم است. توت فرنگی با داشتن پتاسیم به حفظ فشار مناسب داخل چشم کمک می‌کند.

۵. کاهش فشار خون بالا
توت فرنگی به کاهش فشار خون بالا کمک می‌کند. توت فرنگی سرشار از پتاسیم و منیزیم بوده که هر دوی آنها خاصیت اتساع عروق را دارد و فشار خون بالا و سفتی سرخ‌رگ‌ها و رگ‌های خونی را کاهش می‌دهند. این امر خون‌رسانی را به بخش‌های مختلف بدن تسهیل و کمک می‌کند تا آنها وظایف خود را به‌خوبی انجام بدهند.

۶. پیشگیری از سرطان

پیشگیری از سرطان یکی دیگر از خواص توت فرنگی است. ویتامین C، فولات، آنتوسیانین، کوئرستین و کمپفرول تنها بخشی از فلاونوئیدهای موجود در توت فرنگی هستند که خاصیت آنتی‌اکسیدانی بالایی دارند. آنها در کنار هم یک خط دفاعی قوی برای مبارزه با انواع سرطان ها و رشد تومورها ایجاد می‌کنند. مصرف روزمره‌ی توت فرنگی می‌تواند موجب کاهش سلول‌های سرطانی و متاستاز (گسترش سرطان از بافتی به بافت دیگر) آنها بشود. براساس مطالعه‌ای پودر توت‌فرنگی منجمد می‌تواند از سرطان مری پیشگیری بکند.

۷. تقویت دستگاه ایمنی

ویتامین C موجود در توت فرنگی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و در درمان سرفه و درمان سرماخوردگی معمولی مؤثر است. تنها یک وعده توت فرنگی محتوی ۱۵۰٪ نیاز روزانه‌تان به ویتامین C است!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *