تغذیه مناسب برای بیماری نقرس

  • بهتر است بدانید در حالت کلی 30 درصد از کل کالری‌های دریافتی ما باید از چربی تشکیل شود که از این میزان بهتر است 20 درصد آن به چربی‌های غیراشباع اختصاص داده شود. توصیه می‌کنیم که به جای کره و سس‌های مایونز و پرچرب از روغن زیتون استفاده کنید.

 

نقرس یکی از انواع بیماری‌های آرتریتی دردناک است که به ویژه مفصل انگشت شست پا را درگیر می‌کند.

نقرس در نتیجه‌ی اسیداوریک زیاد بدن به وجود می‌آید و مفاصل را دچار التهاب کرده و دردناک می‌کند. اسیداوریک حاصل تجزیه‌ی پورین است که در بافت‌های بدن و مواد غذایی به ویژه گوشت قرمز و الکل وجود دارد. در این مطلب چند ماده‌ی غذایی مناسب برای مبتلایان به نقرس داریم. لطفاً با ما باشید.

گوجه‌فرنگی و دیگر منابع ویتامین C

نتایج پژوهشی که به مدت دو هفته در دانشگاه تافتز انجام شده است نشان می‌دهد اسید اوریک بیمارانی که روزانه دو پیاله سوپ گاسپاچو (سوپ سرد اسپانیایی) حاوی گوجه‌فرنگی، فلفل دلمه‌ای‌ و منابع غذایی دیگر ویتامین C مصرف می‌کنند به میزان 18 درصد (در آقایان) و 8 درصد (در خانم‌ها) کاهش پیدا می‌کند. این مواد غذایی همچنین سرشار از لیکوپن (آنتی‌اکسیدان موجود در میوه‌ها و سبزیجات قرمز) هستند که میزان اسیداوریک را کاهش می‌دهد.

توصیه می‌کنیم روزانه حداقل 72 میلی گرم ویتامین C مصرف کنید که معادل دو فنجان سوپ گاسپاچو، یک عدد پرتقال یا نصف فلفل دلمه‌ای است.

آلبالو، گیلاس، بلوبری، توت فرنگی

نتایج پژوهشی که در دانشگاه کالیفرنیا انجام شد نشان می‌دهد اسید اوریک خانم‌هایی که دو سهم غذایی یعنی معادل حدود یک و نیم فنجان گیلاس یا آلبالو مصرف می‌کنند به طور قابل‌توجهی کاهش پیدا می‌کند. محققان به این نتیجه رسیدند که این میوه همچنین باعث کاهش میزان التهاب بدن نیز می‌شود. بلوبری و توت‌فرنگی نیز همین خاصیت و تأثیر را دارند. توصیه می‌کنیم که روزانه یک و نیم فنجان از این میوه‌ها میل کنید.

آناناس

آناناس حاوی آنزیمی به نام بروملین است که باعث کاهش درد و التهاب‌های ناشی از حملات نقرس می‌شود. توجه داشته باشید میزان بروملین موجود در آناناس متناسب با رسیدگی و مدت زمان برخورداری از آفتاب در میوه متفاوت است. توصیه می‌کنیم در حین حمله‌ی نقرس روزانه نصف فنجان آناناس میل کنید. تجمع بروملین در ساقه‌ی میوه بیشتر است. البته می‌توانید از مکمل بروملین نیز استفاده کنید. توصیه می‌کنیم با پزشک مشورت کرده و اگر لازم بود مکمل میل کنید. این مکمل‌ها معمولاً روزانه 500 میلی‌گرم و دو مرتبه در روز (بین غذا) مصرف می‌شوند.

توفو، شیرسویا و مشتقات دیگر سویا

از آنجایی که پروتئین‌های حیوانی سرشار از پورین هستند که برای مبتلایان به نقرس مناسب نیست در نتیجه باید از مصرف زیاد آن پرهیز کرد. یکی از روش‌های سالم برای کاهش مصرف پروتئین‌های حیوانی، روی آوردن به مصرف سویا و مشتقاتش است. نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد که سویا باعث کاهش اسیداوریک بدن شده و در نتیجه با نقرس مقابله می‌کند. از این گذشته سویا سرشار از پروتئین است. توصیه می‌کینم هر هفته یک تا دو مرتبه به جای گوشت یا مرغ از این لوبیاهای باخاصیت استفاده کنید.

آب و نوشیدنی‌های سالم

مصرف زیاد آب باعث دفع و کاهش اسیداوریک می‌شود. توصیه می‌کنیم که روزانه حداقل ده لیوان آب میل کنید.

روغن زیتون، روغن کانولا، آووکادو و دیگر مواد غذایی سرشار از اسیدهای چرب غیراشباع

اسیدهای چرب اشباع نشده باعث کاهش میزان اسیداوریک می‌شود. توجه داشته باشید که ماهی نیز حاوی این اسیدهای چرب است اما در عین حاوی سرشار از پورین نیز می‌باشد بنابراین از این خارج است. مواد غذایی سرشار از اسیدهای چرب غیر اشباع مانند روغن زیتون، آووکادو و غیره باعث کاهش میزان انسولین نیز می‌شوند که در نتیجه از حملات نقرس پیشگیری می‌کنند. بهتر است بدانید در حالت کلی 30 درصد از کل کالری‌های دریافتی ما باید از چربی تشکیل شود که از این میزان بهتر است 20 درصد آن به چربی‌های غیراشباع اختصاص داده شود. توصیه می‌کنیم که به جای کره و سس‌های مایونز و پرچرب از روغن زیتون استفاده کنید.

از این‌ها بپرهیزید

گوشت قرمز

گوشت‌های قرمز سرشار از پورین هستند. توجه داشته باشید که امعا و احشای حیوانات نیز حاوی میزان زیادی از این ترکیب است. توجه داشته باشید که مرغ، ماهی‌ها مانند ماهی ساردین، ماکرو و میگو نیز حاوی پورین می‌باشد. البته میزان پورین موجود در آن‌ها به اندازه‌ی گوشت قرمز نیست اما در هر حال لازم است که مصرف این مواد غذایی را کاهش دهید. نتایج پژوهشی که به مدت 12 سال روی بیش از 47000 مرد انجام شده است نشان می‌دهد افرادی که گوشت بیشتری مصرف می‌کنند به میزان 40 درصد بیشتر در معرض نقرس قرار می‌گیرند. توصیه می‌کنیم که مصرف گوشت قرمز کم چرب را به روزانه 60 تا 90 گرم محدود کنید. روی آوردن به رژیم غذایی گیاهی راه حل مناسبی برای مقابله با این مشکل است.

سبزیجات و دانه‌های سرشار از پورین

مارچوبه، لوبیا، نخودفرنگی و گل کلم حاوی میزان قابل توجهی پورین هستند. توصیه می‌کنیم که مصرف این سبزیجات را به روزانه نصف فنجان محدود کنید. توجه داشته باشید که این ماده در غلات کامل، جوانه‌ی گندم و جو دوسر نیز وجود دارد. بهتر است روزانه بیش از 3 وعده به میزان نصف تا یک فنجان از این مواد غذایی استفاده نکنید.

الکل ممنوع

نوشیدنی‌های الکلی سرشار از پورین هستند اما مشکل اصلی ناشی از روند تجزیه شدن الکل در بدن است. چون در نتیجه‌ی این تغییر و تحولات است که اسیداوریک بدن بالا می‌رود. توجه داشته باشید که مخمر آب جو نیز حاوی این ترکیب است و باید از مصرف محصولاتی که با این ماده تهیه می‌شوند نیز پبرهیزید.

قند: احتیاط احتیاط

نتایج پژوهشی که در دانشگاه فلوریدا انجام شده است نشان می‌دهد که مصرف زیاد قند و شکر و همچنین شربت ذرت و غیره باعث افزایش اسیداوریک بدن می‌شود. در نتیجه توصیه می‌کنیم تا حد ممکن مصرف این مواد را محدود کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *