تغذیه سالم سیستم ایمنی کودک را تقویت می کند

  • ماست نیز باعث تقویت سیستم دفاعی می‌شود. سرشار از باکتری‌های مفید برای بدن است. نوعی از باکتری‌های مفید در سیستم گوارشی وجود دارند. هرچه این باکتری‌ها بیشتر شوند، سیستم دفاعی بدن نیز قوی‌تر می‌شود.

 

سیستم دفاعی بدن از مهم‌ترین دستگاه‌های بدن می‌باشد که از کودک در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کند. برخی از غذاها این قابلیت را دارند که سیستم دفاعی بدن را تقویت کنند، مثلاً مرکبات، سبزی‌ها، آب نارگیل، انواع توت‌ها، سیر و ماست.

سیستم دفاعی بدن از ما در برابر حمله میکروب مثل باکتری‌ها، قارچ‌ها، ویروس‌ها، مخمرها و … محافظت می‌کنند.

سیستم دفاعی عملکردی پیچیده دارد. در واقع خط سوم دفاعی از بدن را سیستم دفاعی شکل می‌دهد. اولین خط پوست و دومین آن غشاء مخاطی می‌باشد.

پوست نخستین لایه دفاعی از بدن است. درواقع بیرونی‌ترین لایه از بدن نیز محسوب می‌شود. اگر میکروب‌ها بتوانند راه خود را در پوست باز کنند، وارد لایه غشاء مخاطی می‌شوند. این لایه محافظتی، قابلیت متوقف کردن میکروب‌ها را دارد غشا مخاطی وارد عمل می‌شود و نمی‌گذارد میکروب وارد ارگان‌های داخلی بدن شود؛ اما اگر میکروب‌ها بازهم راه پیدا کنند وارد ارگان‌ها شوند، حمله اصلی‌شان را شروع می‌کنند و شروع به تخریب آن ارگان می‌نمایند.

در این زمان است که سلول‌های سیستم دفاعی وارد عمل می‌شوند و شروع به حمله به میکروب‌ها می‌کنند. هرکدام از سلول‌های سیستم دفاعی همانند سربازان پیاده‌نظام عمل می‌کنند.

نوزادان و کودکان خردسال بیشتر از سایرین در خطر هستند چراکه سیستم دفاعی آن‌ها هنوز تکامل نیافته است و در حال رشد می‌باشد.

وظیفه والدین این است که از طریق تغذیه به تقویت سیستم دفاعی کودکان کمک نمایند. غذا و آب ضدعفونی شده و پاکیزه از نیازهای اولیه کودکان است.

برای آنکه از کودک خود در برابر عفونت‌ها محافظت کنید تا سن 18-16 سالگی به تغذیه آن‌ها اهمیت بیشتری بدهید.

کدام غذاها سیستم دفاعی را تقویت می‌کنند؟

مرکبات

لیمو، پرتقال، گریپ‌فروت و … از بهترین منابع ویتامین C هستند.

ویتامین C نقش اصلی برای تقویت سیستم دفاعی بر عهده دارد.

ویتامین C در اغلب سلول‌های سیستم دفاعی وجود دارد و نقش مهمی در بهبود آن‌ها نیز ایفا می‌کند.

سبزی‌ها

هویج، چغندر، سیب‌زمینی شیرین، بروکلی، کلم، گل‌کلم، گوجه‌فرنگی، فلفل دلمه‌ای، مارچوبه، کاهو پیچ، کدو، ملون و … همگی سرشار از ویتامین‌های حیاتی و املاح معدنی هستند که باعث تقویت سیستم دفاعی می‌شود. آهن، ویتامین A، ویتامین E، ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌های مختلف در این سبزی‌ها به مقدار فراوان وجود دارند.

توت‌ها

انواع توت‌ها مثل توت‌فرنگی، شاه‌توت و … نیز نقش مهمی در تقویت سیستم دفاعی دارند. توت‌ها حاوی مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان هستند.

آب نارگیل

یکی از ساده‌ترین و راحت‌ترین راه‌های تقویت سیستم دفاعی، مصرف آب نارگیل است. آب یک نارگیل سبز، تقریباً باکیفیت‌ترین نوشیدنی دنیا است.

در اغلب مناطق کره زمین، آب نارگیل سبز، به‌طور مستقیم از خود نارگیل گرفته می‌شود. این میوه باارزش حاوی اجزاء و ترکیبات تحریک‌کننده ایمنی بدن می‌باشند.

سیر

سیر از پرخاصیت‌ترین خوراکی‌های غذایی است و مزایای بسیاری دارد. یکی از آن‌ها تقویت سیستم دفاعی است.

ماست

ماست نیز باعث تقویت سیستم دفاعی می‌شود. سرشار از باکتری‌های مفید برای بدن است. نوعی از باکتری‌های مفید در سیستم گوارشی وجود دارند. هرچه این باکتری‌ها بیشتر شوند، سیستم دفاعی بدن نیز قوی‌تر می‌شود.

سالمون

ماهی سالمون سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است. این نوع از چربی‌ها نه‌تنها برای تقویت هوش و حافظه مفیدند بلکه باعث کاهش التهاب بدن و تقویت ریه و سیستم تنفسی در برابر سرماخوردگی و عفونت‌های ریوی می‌شود.

طبق جدیدترین تحقیقات به‌عمل‌آمده، سالمون باعث تقویت سیستم دفاعی بدن نیز می‌شود و عملکرد سلول‌های ایمنی بدن را بهبود می‌بخشد.

سیب‌زمینی شیرین

سیب‌زمینی شیرین حاوی بتاکاروتن است که باعث افزایش سلول‌های سفید خون (گلبول‌های سفید) می‌شود و از این طریق باعث افزایش فعالیت سلول‌های از بین برنده و قاتل می‌شوند.

سیب‌زمینی شیرین منبع خوبی از ویتامین C است و باعث تقویت سیستم دفاعی بدن کودک می‌شود.

دانه‌ها

انواع مختلف دانه‌ها مثل تخم کدو، تخم آفتابگردان، بذر کتان و… همگی نقش مهمی در تقویت سیستم دفاعی دارند.

با خوردن انواع مغزها و دانه‌ها، ویتامین E، روی و اسیدهای چرب امگا 3 بدن افزایش می‌یابند.

اسفناج

اسفناج سرشار از ویتامین‌ها و املاح مفید است. A, B, C و K، فولات، منیزیم، سلنیوم و آهن همگی باعث تقویت سیستم دفاعی می‌شوند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *