بیماری سلیاک را چگونه نابود کنیم

  • سرپرست انجمن سلیاک خوزستان بیان کرد: فرد مبتلا در صورت رعایت رژیم غذایی، امکان یک زندگی عادی با عمر طبیعی را دارد در غیر این صورت ممکن است دچار انواع عوارض این بیماری شامل گوارشی و خارج گوارشی و در نهایت بدخیمی گوارشی شود.

 

دکتر پژمان علوی نژاد روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این بیماری به دلیل حساسیت پروتیینی نسبت به غلات خانواده گندم از جمله گندم، گندم دو سر و یا جو با عنوان گلوتن ایجاد می شود و وارد دستگاه گوارش شده و به مخاط آن نفوذ پیدا می کند و باعث واکنش سیستم ایمنی بدن می شود.
وی گفت: به دلیل تشابه آنتی ژنی بین این پروتیین و سلول های مخاط روده ها، سلول های ایمنی وارد عمل شده و به خود بدن آسیب می رسانند.
علوی نژاد بیان کرد:این امر سبب می شود پرزهای روده ها که محل اصلی جذب مواد غذایی است از بین برود و فرد، دیگر قادر به جذب مواد غذایی نباشد و سایر عوارض از جمله انواع اختلالات گوارشی، اسهال مزمن و سوء جذب مواد غذایی نیز ایجاد شود.
این فوق تخصص گوارش و کبد اضافه کرد: در این بیماری محیط و ژنتیک فرد نقش دارند به گونه ای که اگر فردی دچار بیماری سلیاک باشد بستگان درجه یک باید از نظر ابتلا مورد بررسی قرار گیرند و در صورت ابتلا باید رژیم غذایی را رعایت کنند.
وی ادامه داد: شیوع این بیماری به صورت متوسط یک تا 1.5 درصد در هر جامعه است و از آنجا که اشکال مختلف این بیماری گاهی به صورت نهفته هستند و فرد ممکن است علامت خاصی نداشته و یا علامت غیر معمول و غیر گوارشی داشته باشد که در بیشتر مواقع از سوی بیماران و پزشکان مورد غفلت واقع می شود.
علوی نژاد گفت: علایم گوارشی به صورت نفخ شکم، اسهال مزمن، علایم سوء جذب، درد پراکنده شکم و نیز پوکی استخوان، ریزش مو، شکنندگی ناخن، نازایی، افسردگی و تشنج بروز می کند.
سرپرست انجمن سلیاک خوزستان بیان کرد: فرد مبتلا در صورت رعایت رژیم غذایی، امکان یک زندگی عادی با عمر طبیعی را دارد در غیر این صورت ممکن است دچار انواع عوارض این بیماری شامل گوارشی و خارج گوارشی و در نهایت بدخیمی گوارشی شود.
وی اضافه کرد: فرد مبتلا حتما باید تا آخر عمر از مصرف گندم، جو، ماء الشعیر و سایر مواد غذایی حاوی پروتیین گلوتن پرهیز کند.
وی با بیان اینکه این بیماران باید از مواد غذایی تهیه شده با آرد ذرت و برنج استفاده کنند گفت: مراکز تهیه و توزیع محصولات رژیمی فاقد گلوتن برای استفاده این بیماران در خوزستان فعال است.
سرپرست انجمن سلیاک خوزستان افزود: در مطالعه ای که چند سال پیش در خوزستان انجام شد عمده بیماران تا زمان تشخیص، بیش از پنج سال علامت داشتند که شامل گوارشی و غیر گوارشی است.
وی ادامه داد: بر اساس مطالعه صورت گرفته در خوزستان، شیوع این بیماری در شمال خوزستان بیشتر بود و هم اکنون در مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه جندی شاپور در بیمارستان امام خمینی (ره) اهواز بیماران غربالگری شده و برای آنها کارت شناسایی صادر می شود.
علوی نژاد بیان کرد: انواع مشاوره درمانی به صورت رایگان انجام می شود و از طرف وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی نیزکمک هزینه ماهیانه برای خرید محصولات رژیمی تخصیص داده می شود.
این فوق تخصص گوارش و کبد گفت: هم اکنون بیش از 200 نفر بیمار مبتلا به سلیاک در خوزستان شناسایی و زیرپوشش این مرکز هستند اما آمار واقعی حدود 6 تا هفت هزار نفر است یعنی عمده آمار هنوز شناسایی نشده اند.
وی افزود: این بیماری در هر 2 جنس زن و مرد وجود دارد اما در زنان کمی بیشتر است.
علوی نژاد ادامه داد: با توجه به برگزاری همایش ها و دوره های آموزشی، سطح آگاهی در بین پزشکان افزایش می یابد و روز به روز بر تعداد بیماران شناسایی شده افزوده می شود.
سرپرست انجمن سلیاک خوزستان بیان کرد: خوزستان از استان های فعال در زمینه ارایه خدمات و تسهیلات به این بیماران است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *