بیماران مبتلا به دیابت گیاه مریم گلی مصرف کنند

 

  • مریم گلی از خواص ضدمیکروبی نیز برخوردار است. درست است که معمولا در مقادیر اندکی از مریم گلی استفاده می‌شود، ولی می‌توانید از این گیاه به‌صورت موضعی (مرهم یا تنتور) نیز استفاده کنید و با استفاده از آن از ورود عفونت‌های باکتریایی و ویروسی که ازطریق پوست به بدن حمله می‌کنند، جلوگیری کنید.

 

شاید درمورد اثربخشی مریم گلی در بعضی از مشکلات پزشکی توضیح داده‌شده در بالا تردید وجود داشته باشد، ولی درمورد اثربخشی مریم گلی بر بیماری دیابت، توافق گسترده‌ای وجود دارد. این گیاه عصاره‌ها و مواد شیمیایی خاصی دارد که اثر داروهایی را تقلید می‌کنند که به‌طور معمول برای کنترل دیابت تجویز می‌شوند. به‌نظر می‌رسد، مریم گلی آزادسازی گلوکز ذخیره‌شده در کبد را منظم و از نوسانات شدید قند خون جلوگیری می‌کند. به‌همین‌دلیل به جلوگیری از بروز دیابت نوع ۲ کمک می‌کند یا دست‌کم، اگر فرد قبلا دچار این بیماری شده باشد، آن را کنترل می‌کند.

بهبود سلامت استخوان‌ها

یکی از مهم‌ترین خواص مریم گلی که نادیده گرفته شده است، مقدار بسیار بالای ویتامین K در آن است. ویتامین K از ویتامین‌های ضروری برای بدن است که در غذاهای فراوانی یافت نمی‌شود. ویتامین K از عناصر حیاتی برای افزایش تراکم استخوان‌ها و تضمین استحکام استخوان‌ها با افزایش سن است. اگر دچار نشانه‌های اولیه‌ی پوکی استخوان شده‌اید یا در طول زندگی خود موادغذایی مغذی کافی مصرف نکرده یا کم‌تحرک بوده‌اید، سلامت استخوان‌های شما پایین خواهد بود. اضافه کردن برگ‌های مریم گلی به رژیم‌ غذایی می‌تواند سطح ویتامین K مصرفی شما را به میزان چشمگیری افزایش دهد، زیرا هر وعده ۲۷٪ از میزان مصرف توصیه‌شده‌ی روزانه‌ی شما را تأمین می‌کند.
مراقبت از پوست

با استفاده از برگ‌های مریم گلی می‌توان مرهمی موضعی یا تنتور گیاهی را تولید کرد. مشخص شده است که مرهم یا تنتور مریم گلی برای رفع بعضی از مشکلات پوستی مانند اگزما، پسوریازیس و آکنه مفید است. اگر به‌طور منظم از عصاره و مرهم مریم گلی روی مناطق ملتهب یا آسیب‌دیده استفاده کنید، به‌سرعت می‌توانید این آسیب‌های ناخوشایند را آرام کنید و ظاهر ناخوشایند آنها به‌تدریج بهبود می‌یابد.

تقویت سیستم ایمنی بدن

مریم گلی از خواص ضدمیکروبی نیز برخوردار است. درست است که معمولا در مقادیر اندکی از مریم گلی استفاده می‌شود، ولی می‌توانید از این گیاه به‌صورت موضعی (مرهم یا تنتور) نیز استفاده کنید و با استفاده از آن از ورود عفونت‌های باکتریایی و ویروسی که ازطریق پوست به بدن حمله می‌کنند، جلوگیری کنید. بسیاری از ما تصور می‌کنیم که بیماری‌ها ازطریق بینی یا دهان وارد بدن می‌شوند، ولی پوست نیز گاهی به‌صورت دروازه‌ای برای ورود عوامل خارجی عمل می‌کند. استفاده از کرم‌های موضعی یا شوینده‌های ضدباکتری حاوی مریم گلی خط دفاعی مضاعفی در برابر این شکل از بروز بیماری ایجاد می‌کند.
ویژگی‌های آنتی‌اکسیدانی مریم گلی

بیماری‌های مزمن و بیماری‌های دژنراتیو (بیماری‌هایی مانند آلزایمر و پارکینسون که در نتیجه‌ی تخریب تدریجی سلول‌های عصبی در دستگاه عصبی مرکزی ایجاد می‌شوند) از ناتوان‌کننده‌ترین و خطرناک‌ترین مشکلات سلامتی در زندگی هر فرد هستند. بسیاری از این بیماری‌ها به‌وسیله‌ی رادیکال‌های آزاد ایجاد می‌شوند. رادیکال‌های آزاد محصولات جانبی و خطرناک سوخت‌وساز سلولی هستند که به سلول‌های سالم حمله می‌کنند و موجب خزان یاخته‌ای یا جهش ژنتیکی می‌شوند. ترکیبات آنتی‌اکسیدانی موجود در مریم گلی مانند رزمارینیک اسید، لوتئولین (luteolin) و آپی‌ژنین (آپی ژنین) رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کنند و مانع از ایجاد استرس اکسیداتیو در قلب، سیستم‌های بدن، پوست، مفاصل، عضلات و حتی مغز می‌شوند.
جلوگیری از بیماری آلزایمر

همان‌طور که در بالا گفتیم مریم گلی عملکردهای مغزی را تحریک می‌کند و قدرت حافظه و تمرکز را افزایش می‌دهد. مریم گلی به برطرف کردن اختلالات شناختی مانند آلزایمر و زوال عقل نیز کمک می‌کند. البته پژوهش‌های مربوط به این کاربردهای مریم گلی هنوز در مراحل اولیه قرار دارد، ولی برداشتن گام‌های جدی برای جایگزین کردن داروهای گیاهی به‌جای داروهای شیمیایی بسیار هیجان‌انگیز است. تحریک مسیرهای عصبی توسط عصاره و عطر گیاهی مریم گلی می‌تواند در سنین پیری نیز ذهن شما را تازه و جوان نگاه دارد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *