بهره وری خود را بالا ببریم

 

  • فرض کنید هرروز سال را به ارسال ایمیل به یک شخص اختصاص می‌دهید. حتی اگر بتوانید با ۲۰ درصد آن‌ها صحبت کنید، به هفتاد مکالمه‌ی جدید می‌رسید و این مکالمه‌ها فرصت‌ها یا دیدگاه‌های جدیدی را برای شما به دنبال خواهند داشت.

اگر به مدت یک‌ سال، هرروز یک ساعت زودتر از خواب بیدار شوید و این زمان اضافی را روی خود سرمایه‌گذاری کنید، بهره‌وری شما به‌اندازه‌ی هزار درصد افزایش می‌یابد. در یک ساعت می‌توانید کارهای دلخواه خود را انجام دهید، البته این کارها بیشتر علایق و کارهای دلخواه شما است نه کارهایی که معمولا به‌صورت روزمره انجام می‌دهید. این ساعت بسته به کارهای شما می‌تواند متفاوت باشد. اختصاص این زمان اضافه می‌تواند به شما در عملکرد بهتر و برخورداری از یک زندگی مثبت‌تر و بهینه‌تر کمک کند. سعی کنید از نکات زیر برای حداکثر استفاده از این زمان استفاده کنید:

برای یک روز یا یک هفته‌ زودتر آماده شوید

این عادت به‌خودی‌خود می‌تواند مزایای شگفت‌انگیزی را به دنبال داشته باشد. هرروز به برنامه‌های آینده‌ی خود فکر کنید و به‌جای فرار بیشتر بر آن‌ها تمرکز کنید. این کار نه‌تنها یک تجربه‌ی لذت‌بخش با استرس کمتر را به دنبال خواهد داشت بلکه باعث می‌شود از وقت خود حداکثر استفاده را ببرید. به‌جای این‌که در فرصت کوتاه بین فعالیت‌ها به فعالیت‌های بعدی خود فکر کنید، سعی کنید از همان ابتدا برای آن‌ها برنامه‌ریزی کنید تا با خیال راحت پس از انجام هر کاری به مرحله‌ی بعدی رفته و کارهای بعدی را انجام دهید.

 

با این کار مغز شما به‌اندازه‌ی کافی استراحت می‌کند و از طرفی هم می‌توانید بدون استرس برای برنامه‌های آینده‌ی خود آماده شوید. درنتیجه تمرکز شما روی هر کار افزایش‌یافته و درنهایت خروجی بهتری را به دست خواهید آورد. علاوه بر این ایده‌ی چه خواهد شد، ازنظر ذهنی به برنامه‌ی روزمره‌ی شما جهت می‌دهد. برای مثال وقتی می‌دانید در طول صبح باید به کارهای اداری خود پرداخته و وقتی به خانه برگشتید باید قبض‌ها را پرداخت کنید کارتان ساده‌تر است؛ تا اینکه خسته به خانه برسید و تازه به خاطر بیاورید کارهای دیگری را باید انجام دهید.

روی یادگیری مستقل سرمایه‌گذاری کنید

زود از خواب بیدار شدن زمان خوبی برای یادگیری مستقل است؛ می‌توانید زمانی را صرف مطالعه و یادگیری یک مهارت جدید کنید. مطالعه بسیار لذت‌بخش و سودمند است. همچنین تأثیر زیادی بر افزایش بهره‌وری دارد زیرا محتوایی را که مطالعه می‌کنید می‌توانید در زندگی روزمره‌ی خود پیاده‌سازی کنید. حتی وقتی کتاب‌ها با زندگی و کار شما به نظر مرتبط نرسند روش جذابی برای پیاده‌سازی در زندگی ارائه می‌دهند. برای مثال با خواندن رمان مردی که همراه با سیرک فرار کرده، راهی برای کنترل یک کارمند بی‌نظم پیدا می‌کنید.

از طرفی، مهارت‌های جدید می‌توانند شکل‌های متفاوتی به خود بگیرند و می‌توانید برای بهبود زمینه‌ها و مهارت‌های دلخواه خود تلاش کنید. این زمان اضافی زمان خوبی برای یادگیری کدنویسی یا طراحی یا حتی یادگیری یک سرگرمی جذاب است. این کارها به افزایش شوق و اشتیاق و تحریک مغز شما کمک می‌کنند. یادگیری مستقل تنها مزیت فیزیکی ندارد، بلکه مزایای روان‌شناختی هم دارد. انسان با یادگیری و رشد خوشحال‌تر می‌شود. معمولا افراد پس از پایان مدرسه یا دانشگاه ذهن خود را توسعه نمی‌دهند؛ اما قرار دادن این کارها در برنامه‌ی روزمره می‌تواند مزایای زیادی را برای شما به دنبال داشته باشد.

شروع یک عادت جدید

می‌توانید بخشی از زمان صبح خود را صرف توسعه‌ی یک عادت جدید کنید. این عادت می‌تواند نوشتن یک پست وبلاگی یا ثبت یک تصویر، ایمیل و ارتباط با یک شخص و … باشد. به خود زمان و فضا بدهید تا به این برنامه‌های روزمره عادت کنید و به مزایای آن در طولانی‌مدت دست پیدا کنید. پیگیری عادت‌ها تنها برای یک یا دو روز کافی نیست؛ عادت زمانی ارزشمند است که در یک دوره‌ی مستمر دنبال شود.

فرض کنید هرروز سال را به ارسال ایمیل به یک شخص اختصاص می‌دهید. حتی اگر بتوانید با ۲۰ درصد آن‌ها صحبت کنید، به هفتاد مکالمه‌ی جدید می‌رسید و این مکالمه‌ها فرصت‌ها یا دیدگاه‌های جدیدی را برای شما به دنبال خواهند داشت.

ورزش

هر ۱۵ دقیقه تمرین ورزشی می‌تواند به ‌سلامتی و تناسب شما کمک کند. اگر ورزش بخشی از برنامه روزانه‌ی شما است پس لازم نیست آن را جز عادت‌های جدید خود در نظر بگیرید. روزهایی که می‌دانید وقت زیادی ندارید یا ضربان قلب شما از استرس بالا رفته، انجام یک ورزش سریع می‌تواند به کاهش این استرس کمک کند. تمرین و ورزش اول صبح یک راه سریع برای شروع یک روز خوب و حس بهره‌وری بالا است.

تفکر و اندیشه

تفکر، یک فعالیت تأثیرگذار که متأسفانه دست‌کم گرفته می‌شود. تفکر تنها فرصت تمرکز نیست بلکه می‌تواند ارزش‌های کاربردی زیادی را به دنبال داشته باشد. وقتی به دنبال تفکر نباشید تمایل دارید زندگی را بدون هیچ عملی پیش ببرید. به‌اندازه‌ی کافی در مورد تأثیر فعالیت‌های مختلف بر خود و حتی در مورد درس‌هایی هم که از این فعالیت‌ها گرفته‌اید فکر نمی‌کنید.

تفکر

فکر نکردن به مشکلات باعث می‌شود نتوانید به درستی آن‌ها را تشخیص دهید. بنابراین احتمال تکرار آن‌ها وجود خواهد داشت. حتی ممکن است تصمیم‌های بزرگی بگیرید که به‌هیچ‌وجه با هدف شما همخوانی ندارند. اگر زمانی را صرف فکر کردن به کارهای خود نکنید، جامعه بر تصمیم‌گیری شما تأثیر خواهد گذاشت.

با فکر کردن به مشکلات می‌توان احتمال تکرار آن‌ها را کاهش داد

فکرکردن به عملی کردن یک تصمیم مشخص، چالش‌برانگیز است زیرا به‌صرف زمان و انرژی ذهنی دارد. اگر فکر کردن را به اولویت خود تبدیل نکنید، جامعه انتخاب‌های خود را به شما دیکته می‌کند. شاید بعضی انتخاب‌ها مورد تأیید جامعه باشند اما شما با آن مخالف باشید. ممکن است دیدگاه جامعه و حس بیرونی جامعه نسبت به کاری که انجام می‌دهید مثبت باشد اما به عنوان یک کارآفرین یا کارمند حس خوبی نسبت به کار و هدف خود نداشته باشید. با اندیشه و تأمل در مورد کارهای خود به انتخاب‌های بهتر می‌رسید و می‌توانید آموخته‌هایتان را روی خودتان سرمایه‌گذاری کنید.

این ساعت اضافی می‌تواند نتایج سودمندی را به دنبال داشته باشد. یک ساعت زودتر بیدار شدن می‌تواند ۱۰۰۰ درصد بهره‌وری شما را افزایش دهد. می‌توانید عادت‌های خوبی را تنظیم کرده به این صورت خود را در مسیر خوشبختی و موفقیت قرار دهید.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *