بهترین و بدترین غذاها برای زیبایی و سلامت پوست کدامند

  • غذاهايي مانند نان و تخم‌مرغ داراي مقادير فراواني ويتامين ب و ث هستند. ويتامين ب و ث نقش مهمي در رشد موها، رنگ مناسب موها و جريان خون كافي آنها دارند. آنها به‌ويژه مانع صدمه‌ديدن موها مي‌شوند. با وجود اينكه مصرف مولتي‌ويتامين براي موها بسيار خوب است

 

سلامت مو به قسمت داخلي تا بيروني سر بستگي دارد. درست مانند سيستم عصبي، سيستمي در بدن وجود دارد كه سيستم پوششي ناميده مي‌شود. سيستم پوششي شامل مو، پوست و ناخن‌هاست. بسياري از افراد از محصولات متفاوتي براي سالم نگه‌داشتن مو استفاده مي‌كنند. مراقبت درست از بدن و تغذيه مناسب براي سلامت موها ضروري است و عدم سلامت آن مي‌تواند به دليل تغذيه ناسالم باشد.

موهاي ناسالم كدر، خشك و قطعا داراي موخوره هستند كه به موها ظاهري نازيبا و حالت وزوزي مي‌دهد. رژيم‌هاي غذايي‌اي كه در آن از مقدار زيادي قند، نمك و چربي حيواني استفاده شود براي موها مناسب نيستند. آنها حالت فشار و نامناسبي براي بدن ايجاد كرده كه در نتيجه آن بدن به مقدار بيشتري مواد مغذي نياز پيدا مي‌كند. عادات غذايي نادرست ويتامين ب پوست را از بين مي‌برد. ويتامين ب كاركردهاي مختلفي براي انسان دارد. اين ويتامين مانع ريزش مو شده و كمك به سالم ماندن ناخن‌ها مي‌كند.

75175_416

غذاهايي مانند نان و تخم‌مرغ داراي مقادير فراواني ويتامين ب و ث هستند. ويتامين ب و ث نقش مهمي در رشد موها، رنگ مناسب موها و جريان خون كافي آنها دارند. آنها به‌ويژه مانع صدمه‌ديدن موها مي‌شوند. با وجود اينكه مصرف مولتي‌ويتامين براي موها بسيار خوب است، اما دريافت مواد مغذي مناسب از غذاها اهميت بيشتري دارد. ويتامين آ نيز باعث سلامت پوست سر شده و براي پوست تاثير شگفت‌انگيزي دارد. شما بهتر است از خوردن تنقلات و مصرف نوشيدني‌هاي ناسالم بپرهيزيد زيرا آنها مواد مغذي بدن را از بين مي‌برند. برخي نوشيدني‌ها مانند قهوه مقدار زيادي كافئين دارند كه براي مو مضر هستند. حداقل در روز هشت ليوان آب بنوشيد تا موهاي سالمي داشته و بدنتان پاك شود. اين كار به آبرساني به بدنتان نيز كمك خواهد كرد و همچنين به موهاي شما رطوبت بيشتري خواهد داد.

مو داراي 98‌درصد پروتئين است. تارهاي مو پروتئين مرده هستند. موها به محض اينكه از كف سر بلند مي‌شوند مي‌ميرند. براي داشتن موهاي سالم بايد منبع پروتئين آنها را تامين كرد. گوشت، غلات و آجيل‌ها منابع سرشار از پروتئين هستند. يكي از مهم‌ترين نكات در اين‌باره دوري از مصرف نوشيدني‌هاي الكلي و سيگار است زيرا آنها ويتامين‌هاي ب و ث را در بدن از بين مي‌برند و روي پوست اثرات تخريبي دارند.


بهترين و بدترين غذاها براي پوست شما

يكي از رايج‌ترين سوالاتي كه افراد بالاي 20‌سال از پزشكان خود مي‌پرسند اين است كه براي جوان نگه داشتن و سفتي پوست از چه محصولات و كرم‌هايي بايد استفاده كنند. حقيقت اين است كه كرم‌هاي ضدچروك در جوان ماندن پوست نقش مهمي دارند اما به خودي خود كافي نيستند. چرا؟ زيرا با بالارفتن سن و ورود به دهه 30 سالگي، كلاژن (ماده‌اي كه پوست را سفت و محكم نگه مي‌دارد) و بافت ارتجاعي پوست (بافتي كه پوست را نرم و انعطاف‌پذير مي‌كند) به تدريج از بين مي‌روند. در نتيجه پوست نازك و چروك مي‌شود. براي جلوگيري از اين روند و ترميم كلاژن و بافت ارتجاعي پوست، بايد از يك‌سري نكات در رژيم غذايي پيروي كرد. در اينجا به مهم‌ترين آنها اشاره مي‌كنيم:

75176_253

پروتئين، دوست پوست!

كلاژن نوعي پروتئين است. بنابراين تمام مواد پروتئيني مانند مرغ، گوشت كم‌چرب و سويا پوست را سفت و انعطاف‌پذير نگه مي‌دارند.

رژيم‌هاي مكرر ممنوع!

افرادي كه خود را گرسنه نگه مي‌دارند، بدن‌شان را از ساخت كلاژن‌هاي جديد محروم مي‌سازند، كه اين باعث مي‌شود پوست سريع‌تر چروك شود.

شيريني، به حد مجاز

مصرف بيش از حد قند به بافت‌هاي پوست آسيب مي‌رساند و در ساخت كلاژن‌هاي جديد اختلال ايجاد مي‌كند. اين امر باعث نازك شدن و ضعيف شدن پوست مي‌شود. اگر به شيريني علاقه داريد سعي كنيد در هنگام خوردن دسر تنها يك قاشق از آن را بخوريد و از مصرف موادي كه در آنها از شربت ذرت با فروكتوز بالا (HFCS) استفاده شده است (مانند انواع نوشابه، سس‌هاي سالاد و سريال‌هاي صبحانه) بپرهيزيد.

سبزي، هرچه بيشتر بهتر!

تحقيقات نشان داده‌اند افرادي كه بيشتر از بقيه از سبزيجات استفاده مي‌كنند، پوست‌شان (به خصوص در ناحيه دور چشم) كمتر چروك مي‌شود. بنابراين هنگام خوردن مرغ، ماهي، توفو يا استيك؛ به جاي مصرف برنج، سيب زميني و پاستا در كنار آنها از اسفناج، كدو و لوبياي سبز استفاده كنيد.

يك راه خوش‌مزه براي تامين پروتئين و سبزيجات مورد نياز بدن، درست كردن اسموتي‌هاي خوش مزه با آنها است. كافي است تمامي مواد را به همراه يخ در مخلوط‌كن ريخته، با يكديگر مخلوط کنيد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *