برای کشف جرم های مالی سامانه ویژه تولید شد

 

  • ئی در پایان اظهار داشت: به نظر می رسد که نیاز است این بحث جدی تر گرفته شود و دست اندر کاران و مسئولین ذی ربط به این قضیه به عنوان یک مهم و به عنوان یک هدف والی نگاه کنند. چون جرم همیشه اتفاق می افتد و پس از آن پیگیر این می شویم که چطور مشکل را حل کنیم

حامد بی رشک،سرپرست تیم کشف و تقلب شرکت کاسپین در رابطه با تولید سامانه ویژه سیستم کشف تقلب “کشفیا” به خبرنگار ما گفت: در حقیقت پروژه های داده کاوی همان پروژه های بی آی است که در این تیم و تیم های دیگری که در زیرمجموعه ی هوش تجاری هستند با آن ها کار می کنیم وموضوع اصلی که روی آن کار شده، سامانه ی کشف تقلب است که سامانه ی کشف تقلب “کشفیا” نام گرفت.
وی با اعلام این نکته که این پروژه از دو سال پیش شروع شده، افزود: با کمک گرفتن از اساتید دانشگاه های تربیت مدرس ما این پروژه شروع شد و تحقیقات خوبی روی این حوزه انجام گرفت و پس از آن سیستم به صورت پیاده سازی موردی بررسی شد و سعی کردیم که یک نرم افزاری که به صورت جامع را ارائه بدهیم.
بی رشک در ادامه خاطر نشان کرد:هم زمان مباحث دیگری نیز که مرتبط با تخلفات و تقلب بود، مثل بحث پول شویی و بحث تخلف ها وارد شدیم البته در حوزه ی بانکی. از آن طرف سامانه های دیگری که از سوی شرکت کاسپین در حال پیگیری است مربوط به بحث سامانه ی بازرسی بوده که آن نیز مرتبط با تخلفاتی می شود که ممکن است در بانک صورت بگیردو آن سامانه نیز نوشته شده و آماده است و در مجموع در این حوزه ما توانستیم نسبت به خیلی از شرکت های دیگر پیشرو باشیم با توجه به این که زمان خوبی این پروژه شروع شد.
سرپرست تیم کشف و تقلب شرکت کاسپین با بیان این نکته که این سامانه کاملاً بومی است، افزود:تکنولوژی هایی که ما استفاده کردیم تکنولوژی های اوپن سورس است. یعنی به این شکل که نیازی به این نیست که ما لایسنس یا نرم افزارهای خاصی را برای مثلاً راه اندازی اش استفاده کنیم و از لحاظ بعد عملی اش نیز ما سامانه را طوری طراحی کردیم که بتواند مقیاس پذیری بالا داشته باشد و بتوانیم سیستم را به هر اندازه که بخواهیم به آن گره ها یا سرور های مختلف اضافه بکنیم که سیستم بتواند روی حجم زیاد داده کار کند.
وی در پاسخ به این سوال خبر نگار اخبار پولی مالی مبنی بر که آیا تا کنون برای استفاده از این سامانه شرکت و یا موسسه ای به شما مراجعه کرده اند یا خیر, گفت:در حال حاضر قراردادی بسته نشده است ولی ما توسط دیتایی که بانک پارسیان در اختیار ما قرار داد، توانستیم که با دیتاهای بانک سامانه مان را تست کنیم و یک سری سناریوهای مشخصی که تقلب در آن بود را به سیستم دادیم و تست کردیم و خروجی هایی که گرفتیم برای ما حیرت انگیز بود و در مورد بانک های دیگر مذاکرات انجام شده ولی به خاطر این که هنوز به آن نتیجه ی نهایی نرسیدیم یعنی قراردادها و صحبت ها انجام می شود به خاطر همین نام نبریم بهتر است.
بی رشک درمورد عملکرد سامانه ی کشفیا به خبرنگار اخبار پولی مالی گفت: کلاً بحث کشف تقلب ترندش از سال 2013 شروع شد که در دنیا احساس نیاز به این شد که با توجه به این که میزان تقلب ها و تخلف هایی که در این حوزه بود به سرعت در حال پیشرفت بود احساس نیاز به این شد که یک سامانه ای باشد که تا حدی بتواند این ترندی را که در حال بیشتر شدن بود یک مقداری کاهش بدهد به خاطر همین از آن سال در دنیا این سامانه شروع شد؛ شرکت هایی که روی این حوزه کار کردند و در ایران نیز همین اتفاق افتاده است. یعنی هر روز که می گذرد مشاهده می شود که افرادی که هستند در این حوزه که کار مجرمانه انجام می دهند یا تخلف انجام می دهند و دانش آن ها رو به افزایش است؛ پس نیاز ما این است که در این حوزه سریع تر وارد شویم و پیشگیری کنیم تا قبل از این که عملیاتی انجام بشود که دیگر نشود جلویش را گرفت یا وارد بحث قانونی بشود که پروسه ی خیلی طولانی طول می کشد.
ئی در پایان اظهار داشت: به نظر می رسد که نیاز است این بحث جدی تر گرفته شود و دست اندر کاران و مسئولین ذی ربط به این قضیه به عنوان یک مهم و به عنوان یک هدف والی نگاه کنند. چون جرم همیشه اتفاق می افتد و پس از آن پیگیر این می شویم که چطور مشکل را حل کنیم. ما کاری که کردیم این است که قبل از این که وارد آن فضا شویم بتوانیم جلویش را بگیریم یا حتی جلویش را نیز نتوانیم بگیریم می توانیم پیشنهاد بدهیم یا هشدار بدهیم که این اتفاق ممکن است یک تخلف باشد پس به نظر من اکنون زمان مناسبی است برای این که در این حوزه سریع تر وارد شویم و از مسئولین نیز من تقاضا دارم که روی این قضیه زودتر به یک نتایجی برسند که بتوانیم وارد آن عملکرد یا هدف ملی مان شویم

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *