برای شروع یک کسب و کار چه اشتباهاتی انجام می دهیم

  • برنامه‌ریزی ممکن است خسته‌کننده باشد، اما نداشتن یک برنامه‌ی قوی و مشخص اولین قدم برای شکست کسب‌وکار شما خواهد بود. از برنامه‌های مهم که باید قبل از هر کاری آن‌ها را تنظیم کنید برنامه‌ی کسب‌وکار، برنامه‌ی مالی و برنامه‌ی بازاریابی است.

 

شروع یک کسب‌وکار آسان نیست. معمولا همه در ابتدا به موارد زیادی فکر می‌کنند و بعد تصمیم می‌گیرند که آن‌ها را رعایت کنند. اما ممکن است بر اثر فشارهایی که در ابتدای کار ایجاد می‌شوند یک تصمیم ضعیف بگیرند و این تصمیم ضعیف به موفقیت آن‌ها صدمه بزند و یا حداقل آن‌ها را عقب بیاندازد.
چندین اشتباه رایج و خطرناک وجود دارد که صاحبان کسب‌وکارها معمولا انجام می‌دهند و بر روی کسب‌وکار خود اثر منفی می‌گذارند. با مطالعه‌ی این اشتباهات از انجام آن‌ها در کسب‌وکارتان اجتناب کنید.

 

 

1) نداشتن برنامه‌ی مشخص
برنامه‌ریزی ممکن است خسته‌کننده باشد، اما نداشتن یک برنامه‌ی قوی و مشخص اولین قدم برای شکست کسب‌وکار شما خواهد بود. از برنامه‌های مهم که باید قبل از هر کاری آن‌ها را تنظیم کنید برنامه‌ی کسب‌وکار، برنامه‌ی مالی و برنامه‌ی بازاریابی است. علاوه بر این‌ها داشتن برنامه برای تبلیغات از اهمیت فراوانی برخوردار است. برنامه ریزی به عنوان یک اصل بسیار مهم و پذیرفته شده برای شروع و مدیریت هر کسب و کاری است.
2) نداشتن هدف
زمانی که شما برای اولین بار کسب‌وکارتان را راه‌اندازی می‌کنید، اهداف به شما جهت خواهند داد. دلیل اصلی شکست بسیاری از کسب‌وکارها نداشتن هدف است. اهداف شما باید هوشمندانه، قابل اندازه‌گیری و دستیابی باشد و آن‌ها را کمی چالش برانگیز انتخاب کنید تا باعث ایجاد روحیه و انگیزه در تیم کاری شما شود. هدف‌گذاری بیش از حد پایین و یا بالا هر دو می‌توانند به یک اندازه مانعی برای موفقیت یک کسب و کار جدید باشند.
3) توجه نکردن به نقاط قوت و ضعف
ارزیابی دقیق از نقاط قوت و ضعف در شروع هر کسب‌وکاری از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر نقاط قوت به درستی تشخیص داده نشود احتمال موفقیت در مقابل رقبا بسیار کم خواهد بود. همچنین آگاه نبودن از نقاط ضعف مشکلات بسیاری را در آینده به وجود خواهد آورد.
4) اجتناب از فناوری‌های جدید
فن‌آوری‌های جدید اغلب فرصت‌های جدیدی را برای کسب‌وکارها فراهم می‌کنند. آن‌‌ها همواره کمک می‌کنند تا کسب‌وکارها بیشتر موثر باشند. فن‌آوری‌های جدید در ابتدا ممکن است تهدیدآمیز و نیازمند یادگیری باشند، اما عدم تمایل به انطباق با پیشرفت‌های فناوری می‌تواند در کوتاه‌مدت و بلندمدت صدمه‌های زیادی به کسب‌وکار شما بزند.
5) ترس از بازاریابی
بازاریابی اشکال مختلفی دارد، بازاریابی دهان به دهان، بازاریابی سنتی و بازاریای اینترنتی. ما نمی‌توانیم بگوییم که کدام مجموعه بهتر عمل خواهد کرد، این بستگی به شما و کسب‌وکارتان و مهم‌تر از همه مخاطبان‌تان دارد. چیزی که مطمئنن باید انجام دهید بازاریابی است حال براساس کسب‌وکارتان خودتان باید تشخیص بدهید که کدام نوع بازاریابی برای شما بهتر خواهد بود. این‌که فکر کنیم بدون بازاریابی کسب‌وکارمان خود به خود رشد خواهد کرد یک اشتباه بزرگ است.
6) برنامه‌ریزی برای یافتن مشتریان جدید و فراموش کردن مشتریان فعلی
هزینه‌های یافتن مشتریان جدید بسیار بیشتر از حفظ مشتریان فعلی است. تلاش برای حفظ ارتباط نزدیک با مشتریان فعلی از کارآمدترین برنامه‌های بازاریابی است. برای حفظ مشتریانی که در آغاز کسب‌وکارتان پیدا می‌کنید برنامه‌ریزی کنید. اگر مشتریان فعلی از شما راضی باشند چه بسا باعث جذب مشتریان جدید به کسب‌وکار شما شوند.

 

 

7) افراط در هزینه‌ها
شروع یک کسب‌وکار نیاز به سرمایه‌گذاری‌های بزرگ ندارد، اما برخی از صاحبان کسب‌وکارها احساس می‌کنند که باید هزینه‌ی زیادی برای خرید بهترین تجهیزات، نرم‌افزارها و غیره بپردازند. معمولا به همان اندازه گزینه‌های قابل دوام و در دسترس وجود دارد. محدود کردن این ولخرجی‌ها همواره ایده‌ی بسیار خوبی بوده است.
8) نداشتن تعهد
بسیاری از صاحبان کسب‌وکار ممکن است به صورت تفننی کاری را آغاز کنند و تعهد کافی نسبت به کسب‌وکارشان نداشته باشند، این کار باعث می‌شود فرد زمان و هزینه‌ی موردنیاز برای دستیابی به عملکرد مطلوب را صرف نکند و با شکست مواجه شود.
9) انجام همه‌ی کارها به تنهایی
صاحبان کسب‌وکارها ممکن است به دلیل رسیدن به سود بیشتر و یا دلایل دیگر همه‌ی مسئولیت‌ها را خودشان به تنهایی بر عهده بگیرند. یک نفر به تنهایی هر چقدر هم توانا باشد با محدودیت‌هایی مواجه است و به تنهایی قادر به توسعه‌ی کسب‌وکار خود نخواهد بود. عدم درک چنین مساله‌ای منجر به عدم موفقیت کسب و کار خواهد شد. ایجاد یک تیم برای انجام وظایف مختلف باعث موفقیت در آینده خواهد شد.
10) قیمت‌گذاری اشتباه
در بسیاری از موارد عدم اعتماد به نفس و یا ترس از شکست باعث می‌شود که در ابتدا محصولات‌مان را زیر قمیت بازار بفروشیم. انجام این کار خطرناک است و ارزش منحصربه فرد شما را تضعیف خواهد کرد و باعث ناراحتی و ناامیدی شما خواهد شد. بنابراین بهترین قیمت برای چیزی که می‌فروشید را کشف کنید و شروع به فروش آن بکنید.
همه‌ی ما دچار اشتباه می‌شویم مهم این است که به طور مداوم از آن‌ها آگاه شویم و سپس هوشمندانه تصمیم بگیریم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *