برای رشد مو و کنترل دیابت از گزنه استفاده کنیم

 

  • گزنه، مو را تقویت کرده و از ریزش موی سر جلوگیری می‌کند، حتی در بعضی از موارد موی سر دوباره می‌روید، همچنین از این گیاه در ترکیبات بیشتر شامپوهای مخصوص موهای چرب استفاده می‌شود.

 

یکی از گیاهانی که در طب سنتی از آن استفاده میکنند گیاه دارویی گزنه میباشد. قسمتهای مورد استفاده این گیاه، برگها، سرشاخههای گلدار، ریشه و دانه آن است و در برخی مناطق از برگهای آن به عنوان خوراکی در آش استفاده شده و یا به صورت پخته همانند اسفناج مصرف میشود. طبیعت این گیاه گرم و خشک بوده برخی خواص گزنه شامل خاصیت ضد التهابی، مداوای مجاری ادرار (پروستات)، درمان دستگاه تنفسی، افزایش دهنده گلبولهای قرمز خون، باز کردن عادت ماهیانه، کم خونی، التیام زخم و زخمهای سرطانی، درمان بواسیر، درد رماتیسم، گرفتگی کبد، تقویت نیروی جنسی و بهبود عملکرد قلب است، همچنین خواص گزنه برای دیابت و رشد موها ثابت شده و از مهمترین خواص این گیاه شناخته شدهاند. برای آشنایی بیشتر با خواص گزنه برای درمان دیابت و تقویت و رشد موها و طریقه مصرف آن با ما همراه باشید.

خواص گزنه برای دیابت و طریقه مصرف

دیابت یا مرض قند، بیماری شایع امروزی است که با کاهش تحرک و افزایش مصرف غذاهای آماده بیشتر از گذشته مطرح شده است. در حال حاضر بیش از 150 میلیون نفر در دنیا مبتلا به بیماری دیابت یا مرض قند هستند كه متأسفانه در كشور ما نیز شیوع بالائی دارد. دیابت یک بیماری متابولیکی است، در این بیماری در سوخت و ساز قند خون اختلال ایجاد می‌شود. بالا بودن قند خون و عدم کنترل آن برای مدت طولانی می‌تواند در همه اعضای بدن مانند چشم، کلیه، قلب و عروق خونی ایجاد اختلال نماید. اما طب سنتی درمانهای خوبی برای کنترل دیابت در دست دارد. مشكل بیماران دیابتی این است كه قند خون وارد سلول آنها نمیشود و یا اینکه در ترشح هورمون انسولین مشکل وجود دارد. گیاه گزنه دارای حلقهای پیپتیدی است كه این کار را میسر کرده و موجب كاهش قند خون میشود. به طور کلی خواص گیاه گزنه برای دیابت و کاهش هم زمان قند خون و چربی و تأثیر آن در کاهش وزن، موجب گردیده که از این گیاه در فرمولاسیون مکملهای ضد پیری استفاده شود. متخصصان طب سنتی عقیده دارند یکی از کنترل کننده‌های ثابت شده و موثر برای بیماری دیابت، گیاه گزنه است که به این منظور مصرف دمنوش گزنه و یا استفاده از عصاره آن بسیار مفید خواهد بود. امروزه از عصاره گیاه گزنه، در ساخت داروهای کاهنده قند خون و ضد دیابت استفاده میشود.

برای تهیه دمنوش گزنه به منظور کاهش قند خون، مقدار 40 گرم برگ گزنه را در یك لیتر آبجوش ریخته و بمدت 10 دقیقه دم كنید. مقدار مصرف آن سه فنجان در روز بعد از غذاست.

خواص گزنه برای رشد مو و طریقه مصرف

گزنه، مو را تقویت کرده و از ریزش موی سر جلوگیری می‌کند، حتی در بعضی از موارد موی سر دوباره می‌روید، همچنین از این گیاه در ترکیبات بیشتر شامپوهای مخصوص موهای چرب استفاده می‌شود.

برای استفاده از این خاصیت ۶ گرم سر شاخه‌ها و برگها و ریشه گزنه را به تنهایی و یا با ۳۰ گرم چای کوهی در یک لیتر آبجوش ریخته و آنقدر بجوشانید تا حجم مایع به نصف برسد. شبها مقداری از این مایع را به سر بمالید و صبح بشوئید.

برای براق شدن و جلا دادن به موها بعد از شستشوی سر موها را با آب دم کرده گزنه ماساژ دهید. بدین منظور 1 قاشق غذاخوری برگ گزنه خشک شده را در یک لیوان آب جوش بریزید و مدت نیم ساعت بگذارید بماند، همچنین ماساژ دادن با این دمکرده، شوره سر را برطرف می‌کند.

برای تهیه لوسیون ضد ریزش مو گزنه، سه مشت برگ تازه‌ گزنه را با ۲۰۰ میلی لیتر آب آنقدر بجوشانید تا حجم مایع نصف شود. سپس محلول را صاف نموده و هر روز صبح چند قطره از این محلول را به پوست سرتان بزنید و کمی ‌ماساژ دهید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *