بخاطر سلامت کلیه ها کمتر نمک مصرف کنیم

 

  • فاضلی‌مقدم با تأکید بر اینکه در کودکی باید روی ذائقه افراد کار تا تمایل آنان به مصرف غذاهای شور کمتر شود، افزود: به جای استفاده از نمک در غذا می‌توان از جایگزین‌های بهتری نظیر سبزیجات، آبلیمو و آب‌نارنج استفاده کرد.

 

یک متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی گفت: در جاهایی که میزان مصرف نمک بیشتر است آسیب‌های کلیوی و دیالیز نیز بالاست.

‌دکتر عزت‌الله فاضلی‌مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: بدن انسان روزانه به 5 گرم نمک نیاز دارد و حال آنکه در کشور ما هر فردی بین 12 تا 15 گرم نمک دریافت می‌کند.

وی با بیان اینکه نمک پنهان در غذاها وجود دارد و ما غافلیم و مصرف می‌کنیم، افزود: نمک پنهان باعث شده که دریافت ما از این ماده بالا برود، این ماده در غذاهای آماده، خیارشور، دوغ و… وجود دارد، نمک در صنعت غذایی نیز  زیاد استفاده می‌شود.

فاضلی‌مقدم بیان کرد: نمک پنهان موجود در غذا باعث می‌شود که میزان مصرف 2 تا 3 برابر می‌شود.

وی یادآور شد: حتی مشاهده می‌شود که خانواده‌ها سر سفره نمک می‌گذارند و این عامل باعث افزایش مصرف آن شده است.

این متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی تصریح کرد: باید در صنعت غذا میزان مصرف نمک را کاهش دهیم همچنین روی لیبل یا برچسب غذا مشخص شود که چقدر نمک، چربی و… وجود دارد تا خانواده‌ها بتوانند غذاهای شور را کاهش دهند و سر سفره نمکدان استفاده نکنند.

فاضلی‌مقدم با تأکید بر اینکه در کودکی باید روی ذائقه افراد کار تا تمایل آنان به مصرف غذاهای شور کمتر شود، افزود: به جای استفاده از نمک در غذا می‌توان از جایگزین‌های بهتری نظیر سبزیجات، آبلیمو و آب‌نارنج استفاده کرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان به عوارض مصرف نمک اشاره کرد و با بیان اینکه پرفشاری خون، بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان معده، پوکی استخوان و از کار افتادگی کلیه از عوارض مصرف این ماده است، خاطرنشان کرد: در جاهایی که میزان مصرف نمک دریافتی بیشتر است، آسیب‌های کلیه و دیالیز بالاست.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *