با مکمل غذایی و طب سنتی کمردرد را کاهش دهیم

 

  • زردچوبه مکملی است که بیشتر به دلیل خاصیت ضدالتهابش پیشنهاد می‌شود. این ادویه را که بیشتر در غذاهای هندی کاری‌دار استفاده می‌شود، می‌توان به صورت پودری که داخل کپسول قرار دارد و از طریق حل کردن داخل چای یا به عنوان عصاره مایع مورداستفاده قرار داد.

 

مکمل غذایی که کمردرد را تسکین می‌دهند

با این حال، کاربرد کلمه طبیعی در مورد یک مکمل به معنی ایمن بودن نیست. در نتیجه حائز اهمیت است که قبل از شروع یک رژیم غذایی جدید با پزشک خود مشورت کنید. برخی مکمل‌ها ممکن است با داروهای دیگر تداخل داشته باشند و باعث مشکلاتی شوند و برخی کلاً کار نمی‌کنند.

اسید گلوکونیک و کندروایتین

اسید گلوکونیک و کندروایتین ترکیباتی هستند که به صورت طبیعی در بدن وجود دارند؛ اسید گلوکونیک به صورت مایع و در مفاصل و کندروایتین در غضروف دور مفاصل وجود دارد.

دکتر نوید فرهمند، پزشک متخصص در زمینه مدیریت درد در Brain and Spine Institute of California در Newport Beach می‌گوید اگرچه تحقیقاتی در زمینه تأثیر مکمل‌های اسید گلوکونیک و کندروایتین بر روی افرادی که کمردرد دارند، وجود ندارد؛ اما تحقیقاتی وجود دارد که نشان می‌دهد این مکمل‌ها بر روی درد مزمن زانو تأثیر دارند.

بیشتر افراد از این مکمل‌ها برای دردهای مزمنی همچون درد بخش پایین کمر استفاده می‌کنند. وی افزود: «در تجربه کلینیکی من، این مکمل به برخی بیمار‌ها کمک کرده است». پزشک شما فاکتورهای شخصی شما از جمله سن و سلامت عمومی را بررسی کرده و دوز مناسب از این مکمل را برایتان تجویز می‌کند.

ویتامین D

اگر کمردرد دارید، ممکن است کمبود ویتامین D این درد را شدیدتر کند. طبق یک تحقیق که در نشریه Pain Physician در سال ۲۰۱۳ منتشر شد، درد شدید در افرادی که دچار تنگی مهره کمر بودند، با کمبود شدید ویتامین D ارتباط داشت. افرادی که دچار تنگی مهره کمر هستند، در قسمت پایین کمر درد دارند. RDA یا دوز پیشنهادی روزانه ویتامین D برای بیشتر افراد ۱۵ میکروگرم است.

پزشک بر اساس نیازهای خاص شما، دوز مناسب را تعیین می‌کند. قرار گرفتن در معرض نور خورشید و مصرف غذاهای غنی از ویتامین D مانند شیر نیز این ویتامین را تأمین می‌کنند.

گیاه Devil’s Claw

این گیاه از خانواده یک گیاه آفریقایی به نام Harpagophytum procumbens است. روزانه ۵۰ میلی‌گرم از harpagoside که یکی از محتویات اصلی این گیاه است، می‌تواند درد مزمن کمر را کاهش دهد.

 این گیاه ممکن است برای کاهش درد کمر مؤثر باشد؛ زیرا مواد شیمیایی آن التهاب و آماس را که باعث ایجاد درد می‌شود، کاهش می‌دهد. چند فرمول از این مکمل در بازار وجود دارد. زمانی که می‌خواهید این مکمل را خریداری کنید، توجه داشته باشید که Hapagoside در محتویات آن ذکر شده باشد.

اسیدهای چرب امگا ۳

افزایش مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ می‌تواند باعث کاهش التهابی شود که درد کمر را ایجاد کرده است. این مکمل‌ها به صورت مایع و کپسول وجود دارند. در مورد دوز مناسب از پزشک خود سؤال کنید؛ زیرا دوز بالای امگا ۳، احتمال خونریزی را افزایش داده و ممکن است با داروهای رقیق‌کننده خون تداخل داشته باشد.

همچنین شما می‌توانید از طریق مصرف ماهی‌های چرب، این مکمل را تأمین کنید؛ ماهی‌هایی همانند سالمون، ساردین، تن و همچنین سبزی‌های برگ‌داری که رنگ تیره دارند.

زردچوبه

زردچوبه مکملی است که بیشتر به دلیل خاصیت ضدالتهابش پیشنهاد می‌شود. این ادویه را که بیشتر در غذاهای هندی کاری‌دار استفاده می‌شود، می‌توان به صورت پودری که داخل کپسول قرار دارد و از طریق حل کردن داخل چای یا به عنوان عصاره مایع مورداستفاده قرار داد. طبق گزارش مرکز ملی داروهای مکمل و فرعی آمریکا، زردچوبه برای بیشتر افراد بالغ بی‌خطر است؛اما استفاده به مدت طولانی ممکن است باعث ناراحتی معده شود.

زردچوبه به عنوان یک مکمل غذایی برای افرادی که بیماری کیسه صفرا دارند، توصیه نمی‌شود؛ زیرا باعث تشدید این بیماری‌ها می‌گردد.

کپسای‌سین

این ماده که گرمای فلفل‌های تند را سبب می‌شود، تاریخ درازی در زمینه پزشکی دارد. اگرچه این ماده از غذا به دست می‌آید؛ اما مکمل غذایی نیست، بلکه به صورت کرم است و روزانه ۳ الی ۴ بار روی پوست مالیده می‌شود. این کرم از طریق حساسیت‌زدایی کانال‌هایی که سیگنال درد را به گیرنده‌های مغزی می‌فرستند، کار می‌کند.

طبق بررسی یک تحقیق که بیش از ۱۵۰۰ نفر را با درد مزمن بررسی کرده بود و در سال ۲۰۱۱ در نشریه Journal of Pain Research منتشر شد، کپسای‌سین در ۳۸ درصد افرادی که درد عضلات اسکلتی داشتند، درد را تسکین داد و این تأثیر به مدت ۴ الی ۸ هفته ادامه داشت.

داروهای گیاهی سنتی چینی

داروهای سنتی چینی که گیاهی هستند، از چندین هزار سال پیش وجود دارند. با این حال تمام این مکمل‌های گیاهی چینی دارای محتویات یکسان نیستند.

گزارش‌هایی مبنی بر عوارض جانبی جدی این گیاهان مانند آسیب به کبد وجود دارد؛ زیرا این داروها استاندارد یا قانونی نیستند. مرکز ملی داروهای مکمل و فرعی آمریکا هشدار می‌دهد که برخی از داروهای گیاهی چینی دارای مواد سمی هستند یا اصلاً محتویاتی که روی برچسبشان ذکر شده، ندارند. دکتر فرهمند پیشنهاد می‌کند قبل از استفاده از هرگونه داروی گیاهی چینی از پزشک خود مشورت بگیرید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *