با روش های عجیب اما ساده پوست شفاف و سالم داشته باشیم

  • مطالعات انجام شده در سوئد و همين‌طور مطالعات انجام‌گرفته در دانشگاه «مري‌لند» نشان مي‌دهد، شستن با آب به‌خصوص آب پاشيدن به‌صورت باعث برداشته‌شدن لايه روغن روي پوست مي‌شود.

 

سالم غذا خوردن چند فايده دارد، يكي از آن‌ها اين است كه شما را جوان و زيبا نگه مي‌دارد، هميشه گفته‌اند كه راز جواني ماندگار در بشقاب شماست.

 

شيوه خوابيدن‌تان را تغيير دهيد
  • به پشت بخوابيد

انجمن ملي متخصصان پوست آمريكا (ADD) هشدار داده است هر شب به يك شكل خوابيدن باعث مي‌شود، خطوط و چروك‌هاي موسوم به «خطوط خواب» درصورت شكل بگيرند و اين چروك‌ها در موقع خواب شكل مي‌گيرند اما در زمان بيداري برطرف نمي‌شوند. خوابيدن به پهلو باعث مي‌شود، خطوط و چين و چروك‌ها روي گونه‌ها، كنار چشم‌ها و كنار لب‌ها به وجود بيايد. درحالي‌كه اگر به شكم بخوابيد و صورت‌تان رو به پايين باشد، چين و چروك‌ها در پيشاني شما شكل گيرند. متخصصان عضو اين انجمن مي‌گويند، براي آن‌كه صورت‌تان چروك نشود و زودتر از سن واقعي‌تان پير نشويد بهترين كار اين است كه هر شب به پشت بخوابيد.


به دريا سر بزنيد
  • ماهي بخوريد

ماهي‌هاي مخصوص آب سرد، ‌از جمله ماهي سالمون، منبع غني پروتئين هستند. پروتئين‌ها هم يكي از اصلي‌ترين اجزاي پوست درخشان و سالم‌اند. در عين حال ماهي‌ها غني از اسيدهاي چرب امگا3 هستند. دكتر نيكلاس پريكورن، متخصص پوست و مو در دانشگاه «يل» مي‌گويد: «اين نوع از اسيدهاي چرب باعث تغذيه مناسب پوست مي‌شوند و پوست را جوان و مستحكم نگه مي‌دارند و از بروز چين و چروك جلوگيري مي‌كنند.»


 

عينك‌تان تزئيني نيست
  • از چشم خودتان زياد كار نكشيد

متخصصان پوست و مو دانشگاه «هاروارد» در مطالعه‌اي كه همراه با متخصصان بخش چشم‌پزشكي مركز «گلاستون» انجام دادند به اين نتيجه رسيدند حركات تكراري صورت، مثل پلك‌زدن بيش از حد يا كار كشيدن بيش از حد از عضلات صورت باعث شكل‌گيري فضاهاي خالي در لايه زيرين پوست صورت شده و سپس اين لايه خالي باعث شكل‌گيري چين و چروك مي‌شود. يادتان باشد، بايد چشم‌هاي‌تان را باز نگه داريد. اگر به عينك مطالعه نياز داريد هميشه در زمان مطالعه يا كار با كامپيوتر عينك‌تان را بزنيد. در ضمن اگر در محيط آزاد هستيد حتما عينك آفتابي بزنيد تا پوست اطراف چشم‌تان آسيب نبيند و چين و چروك در گوشه چشم‌هاي‌تان شكل نگيرد.


ميوه بخوريد، ميوه تازه
  • از اين اسيدها بخوريد

اسيدهاي طبيعي موسوم به (AHAS) مي‌توانند مثل يك لايه‌بردار، لايه سطحي روي پوست كه سلول‌هاي مرده هستند را بردارند و از شكل‌گيري خطوط روي پوست صورت و شكل‌گيري چين و چروك‌ها، به‌خصوص در اطراف چشم‌ها، ممانعت كنند. مطالعات جديد نشان مي‌دهد، اين اسيدهاي چرب طبيعي با غلظت بالا مي‌توانند، باعث افزايش شكل‌گيري كلاژن در پوست و جواني آن شوند.


بفرماييد كافي‌شاپ
  • قهوه بخوريد

قهوه ممكن است عوارض نامناسبي داشته باشد اما مطالعات متخصصان پوست و مو در كانادا نشان داده، نوشيدني‌هاي حاوي عصاره درخت كوكا مثل قهوه، حاوي 2 ماده موسوم به فلاونول (اپي‌كات‌چين و كاته‌چين) هستند كه مي‌توانند پوست را از صدمات نور خورشيد حفظ كنند و همچنين باعث افزايش گردش خون در سلول‌هاي پوست شوند و پوست را نرم‌تر و درخشان‌تر كنند. پس به اندازه مناسب (نه زياد از حد) قهوه بخوريد تا پوست خوبي داشته باشيد.


 

ماكاروني بخوريد، البته از نوع سويادار
  • سويا بخوريد

مطالعات نشان داده، سويا مي‌تواند برخي تاثيرات مضر آفتاب روي پوست را برطرف كند يا روند آن را كاهش دهد. مطالعه‌اي كه در نشريه «ژورنال اروپايي تغذيه» به چاپ رسيده نشان مي‌دهد، مكمل‌هاي حاوي سويا (كه البته حاوي تركيبات ويتاميني، پروتئين از نوع پروتئين موجود در ماهي‌ها و تركيبات موجود در چاي سبز و سفيد هم بودند) 6 ماه پس از شروع، مصرف ساختار پوست را تقويت و برخي از چين و چروك‌هاي پوست را برطرف مي‌كنند.


 

وسواسي نباشيد
  • بيش از حد صورت‌تان را نشوييد

مطالعات انجام شده در سوئد و همين‌طور مطالعات انجام‌گرفته در دانشگاه «مري‌لند» نشان مي‌دهد، شستن با آب به‌خصوص آب پاشيدن به‌صورت باعث برداشته‌شدن لايه روغن روي پوست مي‌شود. اين لايه‌ چربي روي پوست به‌صورت طبيعي شكل مي‌گيرد و يك محافظ عالي براي پوست است و صدمه‌ديدن پوست در مقابل اشعه‌هاي مضر آفتاب (UVA و UVB) جلوگيري مي‌كند. در واقع اين لايه محافظ از شكل‌گيري چين و چروك در پوست جلوگيري مي‌كند و شما با شستن زياد صورت‌تان اين لايه محافظ را از صورت‌تان برمي‌داريد. در ضمن اگر صابون شما حاوي مرطوب‌كننده‌هاي محافظ پوست نيست، به جاي صابون از پاك‌كننده‌ صورت استفاده كنيد.

مطالعات متخصصان پزشكي و سلامت در دانشگاه «تولان» نشان داده است، ويتامين C در بدن انسان به افزايش توليد و شكل‌گيري كلاژن مي‌انجامد. كلاژن پوست را در مقابل تاثيرات مخرب اشعه‌هاي مضر نور آفتاب حفظ مي‌كند همچنين كلاژن مي‌تواند مشكلات التهابي در پوست و همين‌طور مشكلات پيگمان (رنگدانه) پوست را هم حل ‌كند. البته نوع ويتامين C هم بسياري در اين ميان مهم است. تاكنون مطالعات نشان داده، مواد بهداشتي و آرايشي كه نوع ال- اسيداسكوربيك از ويتامين C را دارند بيشترين تاثير مثبت را روي پوست مي‌گذارند.


 

ضدآفتاب + مرطوب‌كننده
  • اصول را فراموش نكنيد

شايد مهم‌ترين مسئله در جوان نگه‌داشتن پوست و جلوگيري از شكل‌گيري چين و چروك در آن، رعايت نكات پايه و اصولي باشد كه احتمالا آن‌ها را بارها شنيده‌ايد اما تكرار آن‌ها هميشه مي‌تواند مفيد باشد:

  •  از نور خورشيد پرهيز كنيد.
  •  از ضدآفتاب‌ها استفاده كنيد.
  •  سيگار نكشيد.
  •  به‌طور منظم از مرطوب‌كننده‌ها استفاده كنيد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *