با خوردن میوه کلسترول خون را کنترل کنیم

  • آووکادو منبعی خوب برای چربی تک غیر اشباع است که این نوع از چربی به افزایش کلسترول خوب کمک می کند در شرایطی که سطوح کلسترول بد را کاهش می دهد. همچنین، این میوه سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر و پلی استرول هاست. افزون بر این، آووکادو منبع خوبی برای بتا-سیتوسترول است که میزان کلسترول جذب شده از غذا را کاهش می دهد

 

امروزه، همه از نیاز به دنبال کردن یک سبک زندگی سالم آگاه هستند. ورزش و مصرف یک رژیم غذایی سالم نه تنها به حفظ سلامت شما کمک می کنند، بلکه کیفیت زندگی شما را بهبود بخشیده، انرژی بیشتری در اختیار شما قرار می دهد، تمرکز ذهنی را افزایش می دهد و نرخ ابتلا به بیماری ها را کاهش می دهد.

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از “لیو لاو فروت”، مدیریت کلسترول یکی دیگر از نگرانی های سلامت مهم بدن است. کلسترول به دو نوع خوب (HDL) و بد (LDL) تقسیم می شود. کلسترول خوب اجازه رسوب و انباشت کلسترول در دیواره رگ های خونی را نمی دهد، در شرایطی که کلسترول بد شرایطی متضاد را ایجاد کرده و سطوح بالای آن با افزایش خطر بیماری قلبی و سکته مغزی پیوند خورده است.

مدیریت کلسترول به مدیریت خطر بیماری قلبی کمک می کند و مصرف مواد غذایی مناسب برای حفظ این شرایط اهمیت دارد. میوه یکی از ارکان اصلی یک رژیم غذایی سالم را تشکیل می دهد و در ادامه برخی از بهترین نمونه ها برای مدیریت کلسترول ارائه شده اند.

کرنبری

 

کرنبری میوه ای با طعم ترش و شیرین است. این میوه را می توانید در سالادها، اسموتی ها، یا حتی آبمیوه ها استفاده کنید. در حقیقت، آب کرنبری محصولی محبوب و پر مصرف است. آب کرنبری از فواید سلامت مختلفی برخوردار است که از آن جمله می توان به بهبود عفونت های دستگاه ادراری اشاره کرد. اگر در تلاش برای کاهش کلسترول بد بدن خود هستید، مطالعات جدید نشان داده اند که کرنبری میوه ای خوب برای افزودن به رژیم غذایی است.

کرنبری حاوی مواد شیمیایی گیاهی است و به طور خاص سرشار از پلی فنول هاست. پلی فنول ها توانایی خود در زمینه کاهش التهاب را نشان داده اند و اثر مثبتی بر سطوح کلسترول دارند.

انگور

 

انگور جایگاهی ثابت در رژیم غذایی مدیترانه ای دارد که به عنوان یکی از رژیم های غذایی سالم در جهان شناخته می شود. انگور را می توان به عنوان یک میان وعده سالم مصرف کرد و این میوه می تواند خطر بیماری قلبی را کاهش دهد.

انگور حاوی ترکیبی به نام پترواستیلبن است که می تواند کلسترول و تری گلیسیرید را کاهش دهد. نتایج یک مطالعه نشان داد که پترواستیلبن موجود در انگور می تواند اثری مشابه با داروهایی مانند لوپید و تریکور بر آنزیمی داشته باشد که سطوح چربی خون را تنظیم می کند. این داروها برای کمک به کاهش کلسترول و تری گلیسیرید تجویز می شوند.

پرتقال

 

پرتقال میوه ای آبدار و شیرین است. طعم طراوت بخش و انرژی آفرین پرتقال، آن را به یکی از محبوب‌ترین میوه های جهان مبدل کرده است. یک پرتقال اندازه متوسط می تواند دو تا سه گرم فیبر محلول و همچنین ویتامین C، فولات و پتاسیم در اختیار شما قرار دهد. این میوه دیر زمانی برای مقابله با بیماری اسکوروی استفاده می شد، اما امروز می دانیم که پرتقال برای کاهش کلسترول نیز مفید است.

پرتقال حاوی پکتین، یک نوع فیبر محلول، است و مصرف این میوه موجب می شود تا کلسترول پیش از ورود به جریان خون در معده به دام افتاده و از بین می رود. در نتیجه، این شرایط به کاهش سطوح کلسترول بد کمک می کند.

توت ها

 

توت ها گزینه ای عالی برای افزودن به هر رژیم غذایی هستند. مهم نیست از کدام میوه این خانواده استفاده می کنید زیرا هر یک از آنها مانند توت فرنگی، شاه توت، و تمشک سرشار از فواید سلامت مختلف هستند.

توت ها از چربی کم برخوردار بوده و سرشار از آنتی اکسیدان ها هستند. ترکیبات فنولی طبیعی موجود در این میوه ها اثری آنتی اکسیدانی دارند که به کاهش تجمع کسترول بد در رگ های خونی کمک می کنند.

سیب

 

مصرف منظم سیب به روش های مختلف می تواند سلامت انسان را تقویت کند. این میوه به کاهش کلسترول بد، افزایش کلسترول خوب، و کاهش وزن که به صورت غیر مستقیم می تواند هرچه بیشتر کلسترول را کاهش دهد، کمک می کند.

همانند پرتقال، سیب نیز حاوی پکتین است، از این رو کلسترول بد را پیش از ورود به جریان خون به دام می اندازد. همچنین، سیب حاوی پلی فنول هاست که این ترکیبات آنتی اکسیدانی اکسیداسیون کلسترول بد را مهار می کنند. سیب را به همراه پوست مصرف کنید زیرا پوست سیب حاوی برخی از مهم‌ترین مواد مغذی موجود در این میوه است.

آووکادو

 

آووکادو منبعی خوب برای چربی تک غیر اشباع است که این نوع از چربی به افزایش کلسترول خوب کمک می کند در شرایطی که سطوح کلسترول بد را کاهش می دهد. همچنین، این میوه سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر و پلی استرول هاست. افزون بر این، آووکادو منبع خوبی برای بتا-سیتوسترول است که میزان کلسترول جذب شده از غذا را کاهش می دهد

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *