با این نشانه ها شما کمبود خواب دارید

با این نشانه ها شما کمبود خواب دارید

با این نشانه ها شما کمبود خواب دارید
با این نشانه ها شما کمبود خواب دارید

می خواهید بدانید به اندازه کافی می خوابید یا نه در این مقاله ما را همراهی کنید با این نشانه ها شما کمبود خواب دارید .

 

بر طبق تحقیقی که اخیراً انجام‌گرفته، کمبود خواب باعث بروز آکنه و جوش صورت می‌شود چراکه خواب مسئول تنظیم هورمون‌هاست. هنگامی‌که شخص به‌اندازه‌ی کافی نمی‌خوابد و یا خواب باکیفیتی ندارد، عملکرد هورمون‌ها در بدن دچار اشکال می‌گردد. کمبود خواب باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن نیز می‌شود و همین مسئله مسبب بروز بسیاری از بیماری‌ها به‌ویژه بیماری‌های پوستی است.

 چشمان شما خسته به نظر می‌رسد

قرمزی، سیاهی و گودی اطراف چشم و پف کردن چشم‌ها نشان می‌دهد که شما خواب کافی و باکیفیتی نداشته‌اید. محرومیت چشمان از خواب کافی باعث بروز چین‌وچروک، ورم و خطوط دور چشم می‌شود. علت بروز این عوارض عدم تنظیم هورمون‌ها است که تنها در بازه‌ی زمانی خواب عمیق، کنترل و تنظیم می‌شود.

دائماً وزن اضافه می‌کنید

هنگامی‌که شما به‌اندازه‌ی کافی بخوابید بدن شما هورمون‌های گرلین و لپتین که مسئول احساس گرسنگی هستند را کنترل و تنظیم می‌نماید. بدون آن‌ها شما دائماً احساس می‌کنید گرسنگی می‌کنید درنتیجه بیشتر از نیاز بدن غذا می‌خورید و این باعث اضافه‌وزن شما می‌شود.

کافئین زیادی استفاده می‌کنید

اگر شما هرروز دو بار از چای یا قهوه استفاده می‌کنید، با ادامه‌ی این روند نمی‌توانید خواب باکیفیتی داشته باشید. در نگاه اول، کافئین ممکن است که پاسخ خوبی برای این مسئله (بی‌خوابی) باشد، اما باگذشت زمان خود باعث بروز مشکل می‌شود. به‌طور خلاصه، استفاده از کافئین شما را هشیارتر می‌کند و در درازمدت سبب اضطراب و بی‌خوابی می‌شود.

بی‌حوصله و بداخلاق به نظر می‌رسید

کج‌خلقی نشانه‌ی مهمی از اختلال خواب است. در یک تحقیق از گروهی از افراد خواسته شد تا در طول هفته تنها ۴۱ ساعت بخوابند. نتایج به دست آمده نشان داد که بعد از مدتی، افراد شرکت‌کننده عصبی‌تر، پراسترس‌تر و از لحاظ ذهنی خسته‌تر بودند. این افراد هنگامی‌که به الگوی خواب گذشته‌ی خود بازگشتند احساس بهتری داشتند.

احساس افسردگی می‌کنید

خواب ناکافی و احساس افسردگی رابطه‌ی مستقیمی با یکدیگر دارند. رابطه‌ی آن‌ها کاملاً به‌صورت رفت و برگشتی است به‌طوری‌که افسردگی باعث اختلال خواب و خواب ناکافی باعث بروز افسردگی می‌شود.

در تمرکز کردن و یادآوری مسائل دچار مشکل هستید

حتی کم شدن تنها دو ساعت از خواب روتین شما می‌تواند در تمرکز و استفاده از حافظه اشکال ایجاد کند. این مسئله باعث کاهش مهارت‌های شما درزمینهٔ کاری، خانوادگی، دوستانه و … می‌شود.

صبح‌ها هنگام بیدار شدن از خواب احساس خوبی ندارید

بیدار شدن از خواب همراه با گلودرد، خشکی گلو و سردرد نشانه‌های خواب ناکافی هستند. خروپف و رفلاکس معده نیز از دیگر نشانه‌های خواب ناآرام و ناکافی هست. اگر شما این نشانه‌ها را به‌طور مرتب مشاهده می‌کنید بایستی حتماً نسبت به تنظیم ساعات خواب خود بپردازید و در صورت لزوم حتماً از پزشک معالج خود کمک بگیرید.

به‌اندازه‌ی کافی بخوابید و خواب موردنیاز بدنتان را تأمین کنید

بیشتر بزرگ‌سالان به ۷ تا ۹ ساعت خواب در طول شبانه‌روز احتیاج دارند.
خواب خود را تنظیم کنید. هرروز سر یک ساعت مشخص بخوابید و سر یک ساعت مشخص از خواب بیدار شوید حتی در روزهای تعطیل.
اتاق‌خواب خود را تاریک و ساکت نگه‌دارید. دمای اتاق‌خوابتان را تنظیم کنید.
به‌طور روزانه و مرتب ورزش کنید. ورزش کردن باعث پمپاژ بهتر قلب می‌شود و به داشتن خواب عمیق و کافی کمک می‌کند.
خواب مناسب و باکیفیت باعث بازسازی قوای بدن و مغز می‌شود درنتیجه عملکرد شخص را بهبود می‌بخشد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *