این نوشیدنی ها را در دوران بارداری نخورید

این نوشیدنی ها را در دوران بارداری نخورید

این نوشیدنی ها را در دوران بارداری نخورید
این نوشیدنی ها را در دوران بارداری نخورید

 

خانم های باردار خیلی در دوران بارداری مراقب تغذیه در این دوران باشید در این مقاله بیان می کنیم این نوشیدنی ها را در دوران بارداری نخورید .

 

تقریبا بیشتر خانم‌ها از بایدها و نبایدها دوران بارداری مطلع هستند ولی ممکن است هنوز هم تعدادی از خانواده‌ها دانش کافی در این زمینه نداشته باشند و خطاهای جبران‌ناپذیر از آنها سر بزند

تقریبا بیشتر خانم‌ها از بایدها و نبایدها دوران بارداری مطلع هستند ولی ممکن است هنوز هم تعدادی از خانواده‌ها دانش کافی در این زمینه نداشته باشند و خطاهای جبران‌ناپذیر از آنها سر بزند.

قبل از نوشیدن کمی فکر کنید

برخی از نوشیدنی‌ها، جزو نوشیدنی‌های سالم محسوب می‌شوند اما صرفا سالم بودن آنها باعث نمی‌شود که تصور کنید مصرف‌شان در دوران بارداری بلامانع و بی‌خطر است مثل چای سبز، چای یخی، نوشابه‌های رژیمی، قهوه‌ و…

الکل

مصرف الکل در دوران بارداری مانع از رشد جسمی و ذهنی جنین می‌شود. حتی برخی نارسایی‌ها در ظاهر جنین و در روح و روان او را نیز ایجاد می‌کند.

کودکانی که از مادران الکی و یا حتی مادرانی که گاهی الکل مصرف می‌کنند به دنیا می‌آیند، در آینده دچار مشکلات جدی در تکلم،‌یادگیری، تمرکز، زبان و بیش فعالی می‌شوند.

چای سرد

ممکن است که این چای واقعا به شما حس نشاط و انرژی بدهد اما کافئین آن بسیار بالا است و نباید مورد مصرف قرار بگیرد.

کافی (قهوه)

اگر نمی‌توانید یک روز را بدون قهوه سر کنید بهتر است مصرف آن را در این دوران بسیار کاهش دهید. به‌طور ایده‌آل حذف قهوه از برنامه غذایی‌تان لازم است اما اگر چنانچه نمی‌توانید اینکار را انجام دهید.

لااقل در مقدار مصرفی آن تجدیدنظر کنید. مصرف زیاد کافئین خصوصا در سه ماه نخست بارداری می‌تواند منجر به سقط جنین شود و می‌تواند سلامتی جنین را به خطر بیندازد.

مصرف مداوم قهوه باعث تنگ‌تر شدن عروق خونی می‌شود و در نتیجه جریان خون در بدن کاهش می‌یابد و از همین طریق جریان خون در بدن جنین نیز کم می‌شود.

ترکیبات موجود در کافئین باعث کم‌تر جذب شدن آهن که برای رشد جنین بسیار مهم است،‌می‌شوند خانم‌های باردار نباید روزانه بیشتر از 150 میلی‌گرم کافئین مصرف کنند پس عاقلانه است که مصرف قهوه را بسیار کم کنید و خودتان را از این خطرات دور نگاه دارید.

شیر و آب میوه‌های پاستوریزه نشده

حتما به برچسب محصولات توجه کنید. از انواع شیر و آب میوه‌های پاستوریزه نشده کاملا پرهیز کنید چرا که ممکن است حاوی باکتری‌های باشند که به سیستم عصبی جنین آسیب می‌رسانند.

نوشابه‌ها

می‌دانیم که نوشیدن نوشابه‌ها از لذت‌بخش‌ترین چیزها در تمام دنیا هستند، اما نوشابه‌ها حاوی کافئین و برخی مواد شیمیایی دیگر هستند.

مصرف نوشابه‌‌ها باعث بروز مشکلاتی مثل زایمان زودرس می‌شود. مواد مصنوعی به کار رفته در نوشابه‌ها باعث تغییراتی در رحم می‌شود.

طعم‌دهنده‌های مصنوعی موجود در نوشابه مثل ساکارین مواد شیمیایی هستند که مردم به جای شکر، آنها را جایگزین کرده‌اند تا کالری کمتری دریافت کنند.

این مواد به طور مستقیم روی تخمک‌ اثر می‌گذارند

نوشابه‌ها برای رفع تشنگی خوش طعم‌ترین و دلچسب‌ترین انتخاب هستند ولی مواد شیمیایی آنها مثل کوئینین اثرات مخرب زیادی دارند هر زنی که به بارداری سالم و داشتن برنامه غذایی مناسب در دوران بارداری اهمیت می‌دهد، باید از مصرف نوشابه‌‌ها پرهیز کند.

نوشابه‌های رژیمی: نوشابه‌های رژیمی پر از کافئین نیستند اما شیرین کننده‌های غیر طبیعی دارند مثل ساکارین.

این طعم دهنده‌ها باعث بروز برخی نارسایی‌ها در جنین می‌شوند البته اگر در مقادیر زیاد وارد بدن شوند. نوشابه‌ها در طعم‌های مختلف و متفاوت همگی کافئین دارند و باید در اندازه‌ای که مصرف می‌شوند بسیار دقت شود نوشیدن این نوشابه‌‌ها، ‌بدترین و مضرترین مواد غذایی نیستند و اگر خانم بارداری میل به نوشیدن آن را داشته باشد می‌تواند کنترل شده و متعادل گاهی نوشابه نیز بنوشد.

نوشیدنی‌های گاز‌دار

کولا، لیموناد، تانگو و… همگی گوارا هستند و با نوشیدن مقدار کمی از آنها اتفاق خطرناکی نمی‌افتد ولی اگر عادت کنید که هر روز یک نوشیدن مقدار کمی از آنها اتفاق خطرناکی نمی‌افتد ولی اگر عادت کنید که هر روز یک نوشیدنی گازدار بنوشید، احتمال آنکه در هفته 37 ام دچار وضع حمل شوید تا 38 درصد افزایش می‌یابد.

نوشابه‌های انرژی‌زا و نوشیدنی‌های گازدار‌ حاوی کافئین هستند و خطر زایمان زودرس را به همراه دارند.

بهترین قانون در دوران بارداری این است که از هر چیزی که دوست دارید و هوس خوردنش را می‌کنید در حد متعادل و متناسب مصرف کنید.

مطلب مرتبط

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *