این مواد غذایی را میتوانید فریز کنید!!

برای بسیاری از خانم ها برایشان سوال می باشد که چه مواد غذایی می توان فریز کرد؟ با ما همراه باشید تا این سری مواد غذایی را به شما معرفی کنیم.انجماد، ساده‌ترین روش نگه‌داری مواد غذایی است، به شرطی که دو اصل اساسی و ابتدایی را به خاطر بسپارید: یکی اینکه قبل از فریز کردن، غذا را سرد نموده و مواد غذایی داغ را فریز نکنید و دوم اینکه، بسته بندی مواد غذایی مهر و موم بوده و هوا داخل آن نباشد.

به خاطر داشته باشید که انجماد، سبب از بین بردن باکتری‌ها نمی‌شود و با انجماد، فقط رشد باکتری‌ها کند می‌شود، چرا که باکتری‌هایی یافت شده‌اند که ۴۲۰۰۰۰ سال در یخ، زندگی کرده‌اند. بنابراین تنها، آن دسته از مواد غذایی را فریز کنید که از سالم بودن و تازگی آن‌ها اطمینان دارید. مواد غذایی فریز شده را برچسب‌گذاری کنید و از مدت زمان استاندارد نگه‌داری آن‌ها آگاه باشید به عنوان مثال، شما می‌توانید میوه‌ها و سبزیجات منجمد را تا یک سال نگه دارید، مرغ ۶ تا ۹ ماه، ماهی ۳ تا ۶ ماه و گوشت قرمز ۳ تا ۴ ماه.

غذاهایی را که می‌توان فریز کرد

۱-ذرت

معمولاً ذرت تازه را با فریز کردن می‌توان تا یک سال به خوبی نگه‌داری کرد. پس در صورتی که از بازارهای محلی و از کشاورزان، ذرت تازه خریداری کردید، بلافاصله پس از خرید، با همان پوسته ابریشمی و دست نخورده‌اش آن را فریز کنید! در این صورت تازه و ترد باقی می‌ماند.در صورتی که ذرت را برای فروشگاه خودتان خریداری می‌کنید و ممکن است چند روز یا چند هفته از زمان برداشت آن گذشته باشد، ابتدا باید پوست آن را جدا کرده و آنزیم زدایی (blanch) کنید (ابتدا آب را در یک ظرف به جوش بیاورید. سپس ذرت‌ها که به خوبی شستشو داده شده‌اند داخل آب در حال جوش بریزید و در ظرف را ببندید. زمان گرفتن را از دقیقه‌ای که آب به جوش می‌آید آغاز کنید. پس از اتمام زمان، ذرت‌ها را با آب سرد آبکش نمایید و پس از خنک شدن بسته بندی کنید.). مدت زمان آنزیم زدایی کوتاه،۷ دقیقه، آنزیم زدایی متوسط، ۹ دقیقه و آنزیم زدایی طولانی، ۱۱ دقیقه است.

۲-شکلات

شکلات را می‌تواندر فریزر تا ۱ سال نگه‌داری کرد.

۳-تخم‌مرغ خام

اگر شما هم جزء آن دسته از افراد هستید که فکر می‌کنندتخم‌مرغ را نمی‌توانفریز کرد، اکنون نظر شما را تغییر می‌دهیم. شما می‌توانید با فریز کردن تخم‌مرغ، آن را به مدت ۶ ماه نگه‌داری کنید، البته برای این منظور از تخم مرغ پاستوریزه استفاده کنید و حتماً از پوسته خارج کنید چرا که اگر با پوسته فریز کند، مایع داخل تخم‌مرغ به علت افزایش حجم سبب شکستن پوسته آن می‌شود. پس بنابراین برای فریز کردن تخم‌مرغ، آن‌ها را شکسته و در کیسه فریز به شکل قالب‌های مکعبی فریز کنید. چنانچه خواستید فقط زرده‌ها را فریز کنید، به ازای هر ۴ زرده تخم مرغ، ۱/۸ قاشق چایخوری نمک و یا ۱/۲ قاشق چایخوری شکر به آن‌ها اضافه کنید تا پس از فریز شدن به حالت ژل در نیاید.

۴-چیپس سیب زمینی

اگر بعد از یک جشن یا مهمانی، مقدار زیادی چیپس برای شما باقی مانده بود، آن‌ها را فریز کنید! از آنجا که بخش اعظم رطوبت سیب‌زمینی پس از پخت، خارج شده بنابراین احتمال کمی وجود داردکه چیپس شما پس از فریز شدن، حالت مرطوب داشته باشد. شما حتی می‌توانید چیپس‌ها را بلافاصله پس از خارج کردن از فریزر میل کنید، در این حالت بسیار ترد هستند و اصلاً طعم یخی ندارند.

۵-خامه زده شده (فرم گرفته)

شما می‌توانید خامه زده‌ شده شیرین و تازه را به مدت ۱ تا ۲ ماه در فریزر نگه‌داری کنید. اگر خامه را بر روی قاشق بریزید و هر قاشق را در کیسه فریزر مجزا نگه‌داری کنید، می‌توانید هر بار که یک فنجان شکلات داغ خانگی درست کردید یکی از این قاشق‌های خامه را از فریزر خارج کرده و در فنجان خود قرار دهید.

۶-سیر

سیر خرد شده و یا یک بوته سیر را به راحتی می‌توان فریز کرد. طبق گزارش مرکز ملی نگه‌داری غذا (NationalCenter for Home Food Preservation) برای جلوگیری از بوتولیسم، سیر را در روغن فریز کنید. سیر را می‌توانید با خیال راحت در طروفشیشه‌ای به مدت چند ماه نگه‌داری کنید به شرطی که ۰/۵ اینچ فضای خالی در بالای ظرف، باقی بگذارید.

۷-حمص (پیش غذای لبنانی)

حمص به علت دارا بودن نخود، سرشار از فیبر و پروتئین است. همچنین حاوی دانه‌های غنی از مواد معدنی و روغن زیتون که برای سلامت قلب، مفید است می‌باشد بنابراین یک ماده غذایی به سار مغذی است که می‌توانید آن را فریز کنید. برای نگه‌داری حمص به مدت ۴ ماه، آن را در ظرفی بریزید و روی آن روغن زیتون اسپری کند تا رطوبتش را از دست ندهد. مقداری فضای خالی نیز در بالای ظرف در نظر بگیرید.

۸-پنکک

امروزه پنکک‌ها از آردهای مختلفی تهیه می‌شوند از نارگیل گرفته تا آرد گندم و یا گندم کامل. دستور پنکک شما هرچه که باشد، شما می‌توانید مقدار زیادی از آن را تهیه و در فریزر نگه‌داری کنید. شما می‌توانید لابلای هر ورقه پنکک، کاغذ مومی (روغنی) گذاشته و سپس کل آن‌ها را در یک کیسه فریزر و یا فویل آلومینیومی قرار داده و به مدت ۲ ماه در فریزر نگه‌داری کنید.

۹-مرکبات تازه

شما می‌توانید لیمو و سایر مرکبات را به قطعات کوچک تقسیم کرده و یا به صورت لایه‌های نازک برش زده و سپس فریز کنید. حتماً قبل از فریز کردن دانه‌های آن را خارج کنید. همچنین می‌توانید آب مرکبات را در ظروف مخصوص به صورت قالب‌های مکعبی فریز کنید. برای خوشمزه‌تر شدن آن‌هامی‌توانید مقداری از پوست مرکبات را نیز رنده کنید و به آن بیافزایید.

۱۰-ساندویچ

شما می‌توانید برخی از ساندویچ‌ها را فریز کنید، مانند ساندویچ کره مغزها (مثل کره بادام زمینی)، ساندویچ کنسرو ماهی تن، سالمون و یا ساردین (البته بدون سس مایونز) و ساندویچ گوشت و پنیر. ولی از فریزر کردن ساندویچ‌های زیر بپرهیزید: ساندویچ مربا (که نان را خمیر می‌کند)، ساندویچ سالاد تخم‌مرغ و ساندویچی که شامل سبزیجات آبدار مانند کاهو و گوجه‌فرنگی است چون هنگام باز شدن یخ، نان را خمیری می‌کنند. برای فریز کردن ساندویچ‌ها ابتدا آن‌ها در کاغذهای مخصوص شیرینی به مدت نیم تا یک ساعت فریز کنید سپس در کیسه فریزر قرار داده و داخل فریزر به مدت ۳ ماه با حفظ عطر و طعم نگه‌داری کنید.

۱۱-پیاز

شما می‌توانید پیاز پوست گرفته و خردشده را در فریزر نگه‌داری کنید و نیازی نیست که قبل از مصرف، ابتدا آن را یخ‌زدایی کنید و به همان حالت یخ زده در غذاها استفاده کنید.

۱۲- جو پوست کنده

اگر شما هم از زمان طولانی پخت جوهای کهنه ناراضی هستید، می‌توانید حجم زیادی از آن را پخته و در ظروف شیشه‌ای و یا پلاستیکی به اندازه مصرف هر وعده فریز کنید.

۱۳-آووکادو

آووکادو را در مخلوط‌کن ریخته، پوره کنید و به ازای هر عدد یک قاشق غذاخوری آبلیمو بیافزایید تا رنگ آن قهوه‌ای نشود. می‌توانید از پوره آن در تهیه انواع سس، اسموتی و گواآکاموله استفاده کنید.

۱۴-قارچ

هر قارچ را در یک کاغذ شیرینی قرار داده تا پس از فریز به هم نچسبند. سپس آن‌ها را در ظروف شیشه‌ای یا کیسه فریزر، فریز کنید. قارچ‌های پخته را ابتدا سرد کرده و به دمای اتاق برسانید. سپس لایه لایه در کیسه فریز قرار داده و به صورت افقی، فریز کنید. در هر بار مصرف، می‌توانید یک تکه از آن را شکسته و سپس مصرف کنید.

۱۵-نان

شما می‌توانید برش‌های نان و قرص کامل نان و همچنین نان تورتیلا را فریز کنید. بدین منظور، آن‌ها را در حوله‌های کاغذی پیچیده سپس فریز کنید. البته مطمئن شوید که حتماً هوا را از لابلای آن خارج کرده‌اید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *