این درخت کهنسال ترین درخت جهان است

این درخت کهنسال ترین درخت جهان است

این درخت کهنسال ترین درخت جهان است
این درخت کهنسال ترین درخت جهان است

 

تا امروز درختان زیادی با قدمت زیاد را یا دیده اید یا شنیده اید در این مطلب شما را آشنا می کنیم با این درخت کهنسال ترین درخت جهان است  .

 

درختان از موجودات زنده ای هستند که می توانند سالیان سال زنده بمانند به طوری که عمر بعضی از آن ها به هزاران سال می رسد. تا به حال کنجکاو شده اید که بدانید قدیمی ترین درخت دنیا چند ساله است و در کجا قرار دارد؟ در سال ۱۹۵۳ دکتر «ادموند شولمن» در جنگل ملی «اینیو» برای مطالعه بر روی درختان باستانی در حال تحقیقات بود که ناگهان به جنگل های باستانی کاج زبر میوه برخورد، جنگلی که در ارتفاع حدود ۳ هزار متری در کوه های سفید کالیفرنیا قرار داشت. چیزی که بعدها درباره تحقیقات او مشخص شد این بود که او موفق شده بود قدیمی ترین درخت دنیا را پیدا کند. دکتر شولمن در تحقیقات قبلی ای که بر روی درخت غول پیکر سکویا انجام داده بود به این نتیجه رسیده بود که هر چه درخت بلندتر باشد قدیمی تر است اما کم کم با گذشت زمان این عقیده اش تغییر کرد. دکتر شولمن متوجه شد که در مورد کاج های زبرمیوه هر چه درختان کوتاه تر و پیچ خورده تر باشند قدیمی تر هستند. در ادامه الی گشت را همراهی کنید تا از قدیمی ترین درخت دنیا بیشتر بدانید.

این درخت کهنسال ترین درخت جهان است
این درخت کهنسال ترین درخت جهان است

 

این درخت آرزوهایتان را برآورده می کند!
این کاج های باستانی برای اینکه بتوانند در مقابل شرایط دشوار آب و هوایی مقاومت کنند به صورت آهسته تر و متراکم تر رشد می کنند. درختان هر چه متراکم تر باشند راحت تر می توانند در مقابل بیماری ها و آفت حشرات هم مقاومت کنند. به خاطر این معیارهای محافظتی، کاج های پیچ خورده و گره دار کوه های سفید می توانند مدت های زیادی به زندگی ادامه دهند و جالب است که بدانید یکی از درختان این جنگل ۵ هزار ساله است این گوهر پنهان قدیمی ترین درخت زنده غیر کلونال دنیاست.

کشف اولین درخت  به ۴ هزار سال قبل برمی گردد
دکتر شولمن اولین بار زمانی متوجه این کشف حیرت آورش شد که از این درختان که ظاهر عجیب و غریبی داشتند نمونه برداری کرد. او با این نمونه ها به اردوگاه خود برگشت و شروع به آنالیز و شمارش حلقه های درخت کرد. اهمیت کشف او زمانی مشخص شد که شمارش حلقه ها نشان می داد که جوانه زنی این درخت در حدود ۲۰۴۶ سال قبل از میلاد بوده است. دکتر شولمن موفق شده بود اولین درخت غیر کلونال زنده ای را پیدا کند که بیش از ۴۰۰۰ سال از عمرش می گذشت.

قدیمی ترین درخت دنیا
دکتر شولن اسم باستانی ترین درخت را Methuselah گذاشت این درخت در آن زمان با حدود ۴۸۴۹ سال سن، پیرترین درخت زنده دنیا بود. بعدها این درخت در زیر سایه درخت قدیمی تری قرار گرفت که در سال ۲۰۱۲ در همان محل کشف شد. این درخت جدید با ۵۰۶۷ سال سن قدیمی ترین درخت دنیا لقب گرفت درختی که همچنان زنده و سالم است. برای اینکه به تصور درستی درباره سن این درخت برسید خوب است بدانید که این درخت در حدود ۳۰۵۰ سال قبل از میلاد یعنی تقریبا ۵۰۰ سال قبل از ساخت اهرام جیزه جوانه زده است. برای حفظ و مراقب از این درختان محل دقیق این دو درخت فاش نشده است تا مردم برای دیدن از این درختان به آن ها آسیبی وارد نکنند.

این درخت کهنسال ترین درخت جهان است
این درخت کهنسال ترین درخت جهان است

قدیمی ترین درختان کلونال در دنیا
اگر بخواهیم از نظر علمی حرف بزنیم قدیمی ترین درختان دنیا از نوع غیر کلونال هستند. درختان کلونال از یک درخت مشخص ریشه می گیرند و به طور کلی همانند همان درخت اولیه هستند. درختان کلونال زیادی در دنیا هستند که از درختان باستانی جنگل ایننیو هم قدیمی تر هستند. برای مثال درخت «الد تیککو» که یک صنوبر نروژی است و در سوئد قرار دارد. آزمایش هایی که بر روی این درخت انجام شد نشان می دهد که حدود ۹۵۵۰ سال از سن این درخت می گذرد. اما این درخت همان درختی که در ابتدا جوانه زده نیست و شاخه ها، بدنه و ریشه های آن با گذشت زمان دوباره جوانه زده اند. حتی از این درخت هم قدیمی تر وجود دارند و آن درخت Quaking Aspen است که از درختان کلونالی در «یوتا» است که حدود ۸۰ هزار سال از رشد ریشه های آن می گذرد. در حقیقت این درخت یکی از قدیمی ترین موجودات زنده روی زمین است.

کوه های سفید
سراسر کوه های سفید کالیفرنیا از خاک دولمیتی تشکیل شده به طوری که گیاهان کمی می توانند در قابل خاک قلیایی آن جان سالم بدر ببرند. به خاطر نبود هیچ پوشش گیاهی دیگری در این محل ریشه های عمیق این کاج ها به خوبی توانستند در این محل رشد کنند. از طرفی رنگ روشن خاک دولومیت  باعث شده تا زمین خنک باشد. انعکاس گرما به کاج این اجازه را می دهد تا آب را جذب کند آبی که در صورت روشن نبودن خاک به کلی تبخیر می شد. کوه های سفید به داشتن سنگ های قرمز رنگ کوارتزیت هم معروف هستند. میلیون ها سال قبل اینجا دریایی کم عمق و گرم بود که با گذر زمان در اثرفعالیت صفحات تکتونیکی بالا آمد. ماسه ها، صدف ها و گل و لایی که در کف دریا وجود داشت در نهایت به خاطر گرما و فشار تبدیل به سنگ های کوارتزیت شدند.

تهدید فرسایش خاک
وقتی حرف از سلامت این درختان به میان می آید فرسایش خاک یکی از بزرگ ترین نگرانی هاست. همانطور که در عکس ها می بینید ریشه های این درختان کاملا معلوم است. با گذر هزاران سال کم کم خاک کوه فرسایش پیدا کرده و ریشه نرم تر این درختان را در معرض بیماری ها و حشرات قرار داده است. در عکس ها خاک حدود ۱ متر فرسایش پیدا کرده است و حتی می توانید ریشه های این درخت کاج را از نزدیک ببینید. اگر می خواهید این جنگل کاج که شامل قدیمی ترین درخت های دنیاست را از نزدیک ببینید باید راهی کوه ها سفید کالیفرنیا شود.

این درخت کهنسال ترین درخت جهان است
این درخت کهنسال ترین درخت جهان است

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *