انواع چای و دمنوش گیاهی با خواص و فواید آنها

  • این کارشناس کشاورزی خاطرنشان کرد: هیچ چیز مانند چای بابونه نمی‌تواند خوابی آرام و دلچسب را برایتان محقق سازد. این چای ضد استرس و اضطراب است و با توجه به یافته‌های دانشگاه پنسیلوانیا، کاهنده استرس و افسردگی و افزاینده خلق و خوی نیکو به شمار می‌رود و از بی‌خوابی جلوگیری می‌کند.

محمود محبی، با بیان اینکه چای‌های گیاهی روی سلامت روان افراد تاثیرگذار بوده و افسردگی و اضطراب را به کلی از انسان دور می‌کند، اظهار کرد: چای سبز یکی از پرطرف‌دارترین نوشیدنی‌ها در جهان محسوب می‌شود؛ در واقع دانشمندان دانشگاه مریلند این چای را سرشار از آنتی اکسیدان و پلی‌فنول می‌دانند و معتقدند که این دو ماده از مبارزان اصلی با رادیکال‌های آزاد هستند. همچنین ضدپیری و ضدسرطان شناخته شده و از آسیب رسیدن به DNA و ابتلا به بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند.
این مدرس دانشگاه ادامه داد: چای اولانگ یکی از محبوب‌ترین و قدیمی‌ترین نوع چای در چین و تایوان است که مصرف منظم آن فواید بسیاری را برای سلامتی به ارمغان می‌آورد. افزایش متابولیسم، کاهش دهنده کلسترول بد، بهبود عملکرد دستگاه گوارش، سلامت موها، کنترل فشارخون، جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها و استخوان‌ها از فواید بی‌نظیر این چای گیاهی پرطرفدار محسوب می‌شود.
وی افزود: چای سیاه نیز به‌طور کلی دارای کافئین است و آنتی اکسیدان فراوان دارد. از این رو مصرف آن تاثیر مثبتی روی قلب و رگ‌های خونی دارد و چندین مطالعه نشان داده که چای سیاه برای هوشیاری ذهنی، تقویت حافظه و تسکین دهنده سردرد بسیار مناسب است.
محبی با تاکید بر اینکه مصرف مسکن‌هایی چون آسپرین و استامینوفن با چای سیاه، کارایی آن را 40 درصد افزایش می‌دهد، افزود: طی تحقیقاتی که در مرکز سرطان مموریال اسلون کترینگ صورت گرفته، چای رویبوس ضد التهاب است و یکی از منابع ضد سرطان نیز محسوب می‌شود. این چای از نظر تکنیکی واقعاً چای نیست بلکه از یک بوته قرمز رنگ حاصل شده که خاصیت آنتی اکسیدانی فوق العاده ای دارد. به همین خاطر می‌تواند استرس را کاهش داده و مانند یک ضدسرطان قوی عمل کند.
این کارشناس کشاورزی خاطرنشان کرد: هیچ چیز مانند چای بابونه نمی‌تواند خوابی آرام و دلچسب را برایتان محقق سازد. این چای ضد استرس و اضطراب است و با توجه به یافته‌های دانشگاه پنسیلوانیا، کاهنده استرس و افسردگی و افزاینده خلق و خوی نیکو به شمار می‌رود و از بی‌خوابی جلوگیری می‌کند.
وی تصریح کرد: اگر از خطر ابتلا به دیابت هراس داریم باید جهت کاهش کلسترول بد از چای سفید استفاده کنیم. همچنین چای سفید برای افزایش تحمل گلوکز بسیار مناسب است. علاوه بر این، طی تحقیقات دانشگاهی در سیاتل، چای ترش نیز برای بیمارانی که از فشارخون بالا رنج می‌برند معجزه می‌کند و از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و کلیوی جلوگیری می کند.
محبی یادآور شد: چای ترش باعث کاهش کلسترول بد، هضم و جذب بهتر می‌شود و التهام دهنده عفونت‌ها است. این چای بی‌نظیر ضدسرطان، ضدعفونت، ضدباکتری، ضد درد و ضد افسردگی است و از خاصیت چربی سوزی بالا برخوردار است.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *