انتشار کتاب راهنمای درمان و مراقبت‌ های توان‌ بخشی در بیماران ام اس

  • پزشکان این حوزه امیدوارند با آگاهی بخشی به بیماران این‌چنینی گامی بزرگ در سلامت جسمی و روانی جامعه بردارند. آن‌ها معتقدند تالیف کتاب‌هایی نظیر «راهنمای درمان و مراقبت‌های توان‌بخشی در بیماران ام اس» باید بیشتر از گذشته صورت گیرد تا در نهخایت به بهبود کیفیت زندگی بیماران و خوانوادهای آن‌ها بیانجامد.

 

بیماری ام.اس یکی از بیماری‌های مزمن سیستم اعصاب مرکزی است که به دلیل ماهیت خاص خود می‌تواند جنبه‌های مختلف زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد. محمد‌رضا هادیان، رئیس دانشکده توان‌بخشی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران به همراه هادی سرفراز در کتابی با عنوان «راهنمای درمان و مراقبت‌های توان‌بخشی در بیماران ام اس» به راه‌حل‌های درمانی این بیماری پرداخته‌اند.

جوانان به‌‌ویژه زنان جوان بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند. به دلیل مزمن بودن بیماری، مشکلات در تمام عمر همراه بیمار خواهد بود. آنچه اهمیت توجه به بیماری ام.اس را به‌ویژه در کشور ما دوچندان می‌کند، شیوع رو به رشد آن به خصوص در سال‌های اخیر است. گرچه متاسفانه تا به حال بررسی آماری دقیقی به منظور تعیین تعداد افراد مبتلا به ام.اس در ایران انجام نشده است، ولی برآوردها از وجود بیش از سی‌هزار بیمار مبتلا به ام.اس در کشور حکایت دارند.

پزشکان این حوزه امیدوارند با آگاهی بخشی به بیماران این‌چنینی گامی بزرگ در سلامت جسمی و روانی جامعه بردارند. آن‌ها معتقدند تالیف کتاب‌هایی نظیر «راهنمای درمان و مراقبت‌های توان‌بخشی در بیماران ام اس» باید بیشتر از گذشته صورت گیرد تا در نهخایت به بهبود کیفیت زندگی بیماران و خوانوادهای آن‌ها بیانجامد.

کتاب حاضر به گونه‌ای تدوین شده تا خواننده پس از مطالعه، درباره بیماری ام.اس، پیشگیری از عوارض یا کنترل آن با سود جستن از اقدامات بازتوانی و فیزیوتراپی، اطلاعاتی در سطح پایه به‌دست آورد.

محمدرضا هادیان (نویسنده) در مقدمه این کتاب معتقد است: متاسفانه تا به امروز درمان سریع، کامل و قطعی برای ام.اس یافت نشده است. این بیماری علاوه بر آن که فرد را از چرخه تولید اقتصادی و فعالیت‌های اجتماعی روزمره‌اش دور می‌کند، به دلیل ماهیت مزمن و عوارض ناشی از آن، هزینه بسیار سنگینی نیز بر سیستم بهداشت و درمان کشور تحمیل می‌کند. بنابراین، تلاش برای بازگرداندن سریع‌تر این بیماران به زندگی نسبتا فعال و پیشگیری از عوارض این بیماری، در کاهش هزینه‌های درمانی بیماران نقش مهمی دارد و در نهایت آثار مثبتی نیز بر اقتصاد کشور خواهد داشت.

بسیاری از پزشکان بر این باورند در زمینه بیماری ام.اس و به‌ویژه در مورد اقدامات بازتوانی (توان بخشی) و فیزیوتراپی مربوط به آن آگاهی چندانی در سطح جامعه وجود ندارد. از سوی دیگر، برخی متخصصان مرتبط با درمان بیماران ام.اس نیز با درمان‌های فیزیوتراپی و بازتوانی، آشنایی کاملی ندارند. این مسئله، به‌ویژه در مورد بیماری ام.اس که نیازمند درمان‌های جامع و هماهنگ بازتوانی است و موفقیت پروتکل درمان به آن بستگی دارد، از اهمیت خاصی برخوردار است. از این رو مولفان درصدد برآمدند با تدوین کتاب حاضر، به افزایش معلومات عموم و نیز متخصصان در این زمینه کمک کنند.

«راهنمای درمان و مراقبت‌های توان‌بخشی در بیماران ام اس» محصول همکاری گروه‌های فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتاردرمانی، شنوایی‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران و فعالان عرصه ارتز و پروتز و تغذیه، فارماکولوژی و نورولوژی بوده است.

این اثر در 128 صفحه به شمارگان دو‌هزار نسخه از سوی انتشارات تیمورزاده منتشر شده است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *