افزایش حمله قلبی با تصلب شرایین ( گرفتگی رگ های قلب )

 

  • به گفته انجمن قلب آمریکا، این پلاک‌ها از کلسترول، مواد چرب، ضایعات سلول‌ها، کلسیم و فیبرین (یک ماده انعقادی در خون) ساخته می‌شوند. ایجاد عارضه تصلب شریان به عوامل متعددی از جمله ژنتیک، رژیم غذایی و سبک زندگی بستگی دارد و هنوز راهکار موثری برای از بین بردن پلاک‌ها وجود ندارد.

یک مطالعه تازه نشان می‌دهد ایجاد پلاک‌های کلسیم در شریان‌های جوانان می‌تواند موجب افزایش خطر حمله قلبی شود. این پلاک‌های کلسیفیه را «تصلب شرایین» یا سختی سرخرگ‌ها می‌نامند. در میان افراد ۳۲ تا ۴۶ ساله، حتی یک پلاک کوچک می‌تواند احتمال بیماری قلبی کشنده یا غیر کشنده را در طول ۱۲ سال آینده، پنج برابر افزایش دهد.
پژوهشگران دانشگاه وندربیلت در نشویل آمریکا، در جریان این تحقیقات با استفاده از فناوری سی‌تی اسکن بیش از 3 هزار داوطلب با میانگین سنی 40 سال را مورد بررسی قرار دادند. در این آزمایش‌ها مشخص شد فقط مقدار اندکی از پلاک کلسیم در شریان‌ها، احتمال وقوع سکته قلبی را در یک دهه بعدی زندگی این افراد تا 10 درصد افزایش می‌دهد. محققان توصیه می‌کنند افرادی که در جوانی نشانه‌هایی از بیماری‌های قلبی مانند فشار خون، کلسترول بالا، اضافه وزن یا اعتیاد به سیگار دارند، بهتر است تحت نظر باشند و به‌طور مرتب با انجام سی‌تی اسکن از عدم ابتلا به تصلب شریان اطمینان حاصل کنند.

به گفته انجمن قلب آمریکا، این پلاک‌ها از کلسترول، مواد چرب، ضایعات سلول‌ها، کلسیم و فیبرین (یک ماده انعقادی در خون) ساخته می‌شوند. ایجاد عارضه تصلب شریان به عوامل متعددی از جمله ژنتیک، رژیم غذایی و سبک زندگی بستگی دارد و هنوز راهکار موثری برای از بین بردن پلاک‌ها وجود ندارد. با وجود این متخصصان معتقدند توجه به سبک زندگی و رژیم غذایی می‌تواند در جلوگیری از تشکیل این پلاک‌ها موثر باشد. نتایج این مطالعات تایید می‌کند که بیماری‌های عروق کرونر مدت‌ها قبل از بروز سکته قلبی و در سنین جوانی آغاز می‌شوند.سپید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *