اضطراب کنکور را شکست دهیم

  • با بررسی حال و هوای خانواده ها در آستانه کنکور، می توان دریافت کنکور را آزمونی برای تعیین سرنوشت می بینند که در صورت عدم قبولی، سرنوشتی شوم و شرم آوری در انتظار دانش آموزان خواهد بود. تصوری استرس زا و موهوم که با روح و روان دانش آموز بازی می کند.

 

نخستین روزهای تابستان با کارزار سخت کنکور گره خورده است و بیشتر دانش آموزان روزها را در تلاش برای برقراری ارتباط میان تست ها و گزینه های درست به شب می رسانند و شب ها را با کابوس قبول شدن یا نشدن میان رقبایی که کمر به همت ساخت آینده خود بسته اند، صبح می کنند.
حال و هوایی که نزدیک به یک میلیون و 11 هزار و 825 داوطلب دارند که در نوبت های صبح و بعد از ظهر روزهای پنجشنبه و جمعه – هفتم و هشتم تیرماه – در 375 شهرستان و بخش مختلف کشور و 479 حوزه امتحانی بر صندلی آزمون می نشینند.
با در نظر گرفتن این موضوع، کاستن بار استرس و همراه شدن با آرامش در این روزهای نزدیک به آزمون، نقش بسیار مهمی در برقراری ارتباط صحیح میان دانش آموزان و روند تست زنی دارد، آرامشی که با بیان مهارت های لازم به والدین و فرزندان امکان پذیر است. موضوعی که «حسن بهرامنی» روانشناس در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا عنوان کرد.

**مدیریت زمان، راهکاری بر کاهش استرس
حجم بالای کار در زمان کوتاه، به خودی خود استرس و اضطراب به دنبال دارد اما این استرس اگر به گونه ای باشد که در حالت فیزیکی و روحی فرد تاثیر بگذارد، مطلوب نیست. موضوعی که بهرامنی با اشاره به آن گفت: کنکور هم اتفاقی است که با توجه به حاشیه هایی که دارد بیشتر تولید استرس می کند چرا که دانش آموزان ما یاد گرفته اند در طول سال تحصیلی،کار مشخصی را انجام دهد به عنوان مثال در یک ساعت و نیم، به 10سوال فیزیک پاسخ دهند اما درمورد کنکور باید گفت آزمونی است که در یک فرصت زمانی استاندارد قرار است همین دانش آموز تعداد بیشماری سوال کاملا استاندارد با ضریب مشخص را جواب دهد.
به بیان بهرامنی، دانش آموزی که تحمل 2 امتحان در یک روز را نداشته حال باید چندین عنوان درسی را در بازه زمانی کوتاه امتحان دهد، این تولید استرس می کند و باعث می شود که احساس کند در زمان کوتاه نمی تواند پاسخ دهد در نتیجه کارایی خود را از دست می دهد. در حالی که داوطلبان در صورتی که احساس کردند نمی توانند به سوالی پاسخ دهند بهتر است با مدیریت زمان آرامش خود را حفظ کنند، به سوالات دیگر پاسخ دهند و سرفرصت نسبت به پاسخگویی سوالات نشان شده اقدام کنند.

**مرور مرتب مطالعات برای فرار از فراموشی
مطالعه و بازبینی مطالب درسی، نه تنها در مانایی دروس در ذهن کمک می کند بلکه بخش عمده ای از استرس یا احساس فراموشی را از بین می برد. بهرامنی با اشاره به این موضوع گفت: محتوای درسی حالت ته نشین دارد و اگر با توجه به وسعت زیاد و سنگینی مرتب از آنان استفاده نشود از دسترس دور می شوند. در مورد کنکور هم باید گفت دانش آموزان در طول سال تحصیلی بر اساس آموزه های فضای آموزشی، دروسی را مطالعه و درباره آن شروع به تست زنی می کنند در این میان کسی در کنکور موفق است که بتواند مرتب اطلاعات خود را هم بزند تا در زمان آزمون به خوبی از این اطلاعات استفاده کند. چرا که با توجه به ته نشین شدن درس ها ، هنگام برگزاری آزمون کنکور، دچار احساس فراموشی و در نتیجه استرس می شود.

**کنکور، سنجش معلومات است نه تعیین کننده سرنوشت
با بررسی حال و هوای خانواده ها در آستانه کنکور، می توان دریافت کنکور را آزمونی برای تعیین سرنوشت می بینند که در صورت عدم قبولی، سرنوشتی شوم و شرم آوری در انتظار دانش آموزان خواهد بود. تصوری استرس زا و موهوم که با روح و روان دانش آموز بازی می کند.
بهرامنی درباره این نوع استرس اظهار داشت: از دلایل دیگر اضطراب کنکور این است که این امتحان به عنوان سنجش معلومات دیده نمی شود و تنها به دیده تعیین سرنوشت به آن نگاه می شود. این مطلب را می توان از سطح توقع و انتظاری که اطرافیان از فرد کنکوری دارند دریافت.
این نگاه تعیین سرنوشتی بودن کنکور، استرس آن را مضاعف می کند و باعث می شود اختلالات روان تنی، فشار خون بالا، سرگیجه و تهوع وحالت های فیزیولوژی، دانش آموز را از ادامه مسیر آزمون بازدارد و بازدهی اطلاعات وکارایی پایین بیاید و نتیجه قابل قبولی حاصل نشود.

 

**آرامش کانون خانواده، نتیجه بخش آزمون
خانواده به عنوان نخستین کانون رشد و پرورش فرزندان، نقش بسیار مهمی در شکوفایی فرزندان دارد و تناسب رفتاری آنان، مسیر آینده او را هموار یا ناهموار می کند؛ در کارزار کنکور هم نباید از این نقش غفلت کرد.
بهرامنی درباره این نقش گفت: خانواده ها بر اساس نقش انتقال دهنده محبت به فرزند، عملکردهای متفاوتی از خود نشان می دهند که گاهی این محبت کردن بُعد منفی به خود می گیرد. ناخواسته به فرزندان عنوان می کنند که قبول نشوی هم مهم نیست و تلاش تو برای ما کافی است. این پیام اگر چه به نظر مثبت می رسد اما بار روانی منفی در دانش آموز ایجاد می کند با این محتواکه ما به تو اعتماد نداریم که قبول شوی!
از سویی دیگر گاهی پدر و مادر سطح توقع و انتظار را به قدری بالا می گیرند که خارج از توانمندی دانش آموز است در نتیجه احساس می کند نمی تواند خواسته والدین را برآورده کند و دچار استرس می شود. با این تفاسیر، نیاز است که خانواده ها در این ایام باقی مانده محیطی آرام و کم تنش را برای فرزندان ایجاد کنند و از بیان پیام هایی که بار معنایی تنش زا ایجاد می کند بپرهیزند. این روزهای دانش آموزان داوطلب کنکور را با برنامه های تفریحی مناسب و سبک پر کنند تا با فراغ بال و اعتماد به نفس کامل در آزمون شرکت کنند و پیروزمندانه از آن خارج شوند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *