اضطراب بیمارگونه چیست چطور تشخیص داده می شود

  • اختلال وسواس فکری – عملی با رفتار‌ها و افکار وسواسی شناخته می‌شود که کنترل آن‌ها سخت است. فرد تا زمانی که به احساس آرامش روانی برسد، به تکرار این رفتار ادامه می‌دهد و به‌طور مثال چک کردن در هنگام خروج از ساختمان یکی از آنهاست.

 

 

تشخیص تفاوت بین اختلال اضطرابی بیمارگونه با نگرانی و اضطراب طبیعی معمولا برای بسیاری از افراد کار ساده‌ای نیست. طبق بیانیه انجمن روان پزشکی آمریکا اختلال اضطرابی شامل احساس ترس یا اضطراب مفرط است که اغلب با گرفتگی ماهیچه‌ها و رفتار‌های اجتنابی توام است.

این اختلال که به چندین نوع مختلف از جمله اختلال پانیک، فوبیا و اختلال اضطراب اجتماعی و … دسته‌بندی می‌شود، یکی از شایع‌ترین مشکلات سلامت روان در جهان است، علائم و نشانه‌های آن می‌تواند در تظاهرات فیزیکی و رفتار‌های ظاهری نمود پیدا کند که برخی از شایع‌ترین آن‌ها عبارتند از:

نشانه‌های ظاهری اضطراب بیمار گونه: گرفتگی ماهیچه‌ها
درد بدن که انواع مختلفی همچون میگرن و درد مفصلی را شامل می‌شود، می‌تواند نشانه‌ای از اختلال اضطراب فراگیر باشد. اگرچه تحقیقات کافی در مورد این نوع از اختلال اضطرابی انجام نگرفته است.

 

نشانه‌های ظاهری اضطراب بیمار گونه: آکنه
بررسی‌ها نشان می‌دهد، افراد بزرگسال مبتلا به آکنه سطح بالاتری از اضطراب را تجربه می‌کنند. در واقع تولید فزاینده هورمون‌های استرس، ترشح چربی پوست صورت را بیشتر می‌کند.

 

نشانه‌های ظاهری اضطراب بیمار گونه: وسواس عملی
اختلال وسواس فکری – عملی با رفتار‌ها و افکار وسواسی شناخته می‌شود که کنترل آن‌ها سخت است. فرد تا زمانی که به احساس آرامش روانی برسد، به تکرار این رفتار ادامه می‌دهد و به‌طور مثال چک کردن در هنگام خروج از ساختمان یکی از آنهاست.

 

اختلال خواب
مشکلات مزمن خواب می‌تواند نشانه هشدار‌دهنده‌ای باشد، زیرا بین بی‌خوابی و اضطراب رابطه‌ای نزدیک وجود دارد.

 

خودهوشیاری
استرس

اضطراب اجتماعی از موقعیت‌هایی ناشی می‌شود که مستلزم تعاملاتی در شرایط غیرقابل پیش‌بینی است. به‌طور مثال می‌توان به صحبت کردن پشت تلفن یا برقراری مکالمه در یک مهمانی اشاره کرد. افرادی که از اضطراب اجتماعی رنج می‌برند ناخودآگاه قضاوت دیگران را نسبت به خودشان بزرگ می‌کنند که این تصور می‌تواند با نشانه‌های ظاهری مختلفی از جمله افزایش ضربان قلب، تعریق، حالت تهوع و لرزش دست‌ها خود را نشان دهد.

 

اضطراب همیشه نشانه بیماری روانی نیست
داشتن احساساتی همچون نگرانی، ناراحتی، اضطراب و استرس همیشه نشانه‌های نوعی از اختلال روان نیست. این احساسات طبیعی است، اما اگر این موارد سبب اختلال در زندگی فرد شود، می‌تواند نشانه نوعی بیماری روان باشد.

نادر اباذری درباره نشانه‌های اختلالات روانی در افراد گفت: بسیاری از افراد از داشتن احساس اضطراب، استرس و عصبانیت شکایت می‌کنند و نگران این موضوع هستند که دچار نوعی از اختلالات روانی هستند. در حالی که داشتن این احساسات برای همه افراد طبیعی است و نباید به صرف داشتن این گونه احساسات نگران بود. او درباره مفهوم «خط کش روانی» افزود: موضوعی که در اینجا می‌توان مطرح کرد.

این است که افراد می‌توانند از مفهومی به‌عنوان خط کش روانی استفاده کنند. اباذری اضافه کرد: در این مفهوم دو مولفه «کارکرد زندگی مطلوب» و «احساس خوب» نام برد. این روانشناس درباره مفهوم کارکرد زندگی گفت: در این زمینه اگر فرد کارکردی را که پیش از این در زندگی خود داشته است، از دست بدهد، یعنی به‌عنوان دانشجو، کارمند یا زن خانه‌دار، پیش از این فعالیت‌های روزانه‌ای را انجام می‌داد، اما به‌دلیل اختلال روانی دیگر آن فعالیت‌ها را نمی‌تواند انجام دهد، کارکرد زندگی او مختل شده است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *