ابتلا به سرطان پستان چه نشانه هایی دارد

  • انجام معاینه پستان توسط خود فرد[۱۲]بهتر است یک هفته پس از پایان عادت ماهیانه انجام شود. زنان یاﺋسه هر زمان که بخواهند می توانند این معاینه را انجام دهند. برخی زنان این معاینه را هر ماه ،بعضی کمتر و هر از گاهی و بعضی هیچ زمان آن را انجام نمی دهند .

 

چنانچه نتیجه تست BRCA مثبت باشد ،چندین راه برای کاهش ریسک ابتلاء سرطان پستان وجود دارد : انجام تست های غربالگری ( بیمار یابی) برای تشخیص زودرس سرطان پستان و تخمدان ، جراحی و استفاده از دارو . بهترین انتخاب ، تلفیقی از این راه ها ست .در صورتی که نتیجه تست جهش  ژنتیکی BRCA شما منفی است ولی سوابق فامیلی ابتلا به سرطان سینه و تخمدان را دارید بهتر است با پزشک خود برای یافتن راه حل مناسب مشورت کنید.
تست های تشخیصی سرطان پستان شامل معاینه ماهیانه ای است که خود فرد انجام می دهد( BSE)[3]، انجام این معاینات بهتر است با آموزش صحیح از سن ۱۸ سالگی آغاز شود .معاینات بالینی که پزشک یا پرستار ۲ تا ۴ بار در سال  واز سن ۲۵ سالگی برای فرد بهتر است انجام دهند وتصویر برداری سالانه پستان شامل ماموگرافی و MRI که بهتر است از سن ۲۵ سالگی یا ۵ تا ۱۰ سال پیش از سنی که جوان ترین فرد از بستگان به این بیماری مبتلا شده است ،آغاز شود .
تست های تشخیص سرطان تخمدان شامل آزمایش خون و سونوگر افی شکم می باشد.بعضی از متخصصین در صورت مثبت بودن جهش ژنتیکی BRCA ، انجام تلفیقی از هر دو تست را هر ۶ یا ۱۲ ماه یک بار توصیه می کنند که بهتر است از سن ۳۰ تا ۳۵ سالگی یا ۵ تا ۱۰ سال زودتر از زمانی که جوان ترین فرد فامیل به سرطان تخمدان مبتلا شده است، انجام شود.
جراحی  روش دیگری برای کاهش ریسک ابتلاء به این دو سرطان می باشد . برای انجام جراحی پیشگیرانه می توانید با پزشک خود مشورت کنید . جراحی پیشگیرانهبرداشتن هر دو پستان[۴] تا ۹۰ درصد ریسک ابتلا به سرطان سینه را کا هش می دهد  و جراحی خارج ساختن تخمدان هاو لوله های فالوپ[۵]، ریسک ابتلا به سرطان تخمدان را در زنان غیر یائسه ،۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش می دهد .این جراحی بهتر است پیش از سن ۴۰ سالگی و بعد از داشتن تعداد فرزندان دلخواه انجام شود.
مصرف دارو برای کاهش ریسک ابتلا به سرطان –  دو داروی تاموکسیفن[۶] و رالوکسیفن [۷] ریسک رشد سرطان سینه را در حاملین جهش ژنتیکی BRCA کاهش می دهند .
کنترل باروری به روش هورمونی شامل مصرف قرص ضد بارداری، برچسب های پوستی [۸]،حلقه واژینال [۹]،تزریق [۱۰]و ایمپلنت [۱۱] میتوانند ریسک ابتلا به سرطان تخمدان را کاهش دهند ولی هنوز ثابت نشده که این روش ها آیا میتوانند برای حاملین موتاسیون ژن BRCA هم مفید واقع شوند یا خیر؟ در ضمن این روش ها،می توانند ریسک ابتلا به سرطان پستان را به ویژه در حاملین جهش ژنی۱ BRCA افزایش دهند.
انجام معاینه پستان توسط خود فرد[۱۲]بهتر است یک هفته پس از پایان عادت ماهیانه انجام شود. زنان یاﺋسه هر زمان که بخواهند می توانند این معاینه را انجام دهند. برخی زنان این معاینه را هر ماه ،بعضی کمتر و هر از گاهی و بعضی هیچ زمان آن را انجام نمی دهند .
شیوه معاینه به این صورت است که روبروی آینه می ایستید و دو دست خود را به موازات هم و روی پهلو ها قرار می دهید .تغییر رنگ پوست ، بافت، فرورفتگی و شکل ظاهری نوک پستان ها را بررسی کنید.بعضی از زنان، به جای نوک سینه های بر آمده، نوک سینه های فرو رفته دارند، این حالت تا زمانی که در طول زمان تغییر نکند، طبیعی است.
دست خود را به بالای سر ببرید و به پهلو بچرخانید تا تمام پستان را در آینه بررسی کنید و در صورت لزوم ، هر کدام از سینه ها را بالا بکشید تا ببینید که پوست زیر آن چه تغییری کرده است.
دراز بکشید و دست چپ خود را بالای سر ببرید و با دست راست خود سینه چپ را معاینه کنید.با سر انگشتان خود با حرکات دایره وار، بافت پستان را به طرف دیواره قفسه سینه فشار دهید.
بافت پستان را تا وسط قفسه سینه لمس کنید.دست خود را در راستای یک خطبا حرکات دایره ای شکل سر انگشتان تا پایین قفسه سینه ببرید. از پایین سینه دست خود را با حفظ همان حرکات انگشتان به طرف سر ببرید و معاینه را ادامه دهید.
معاینه را با همین الگوی حرکت از بالا به پایین و بالعکس ادامه دهید تا کل پستان و ناحیه زیر بغل را مورد بررسی قرار دهید.
لمس استخوان های دنده ها هنگام معاینه طبیعی است .توده های غیر طبیعی هنگام لمس سخت هستند و لبه های نا منظم دارند .
در صورتیکه هنگام معاینه به توده ای برخوردید که در نرمال بودن آن تردید دارید به پزشک متخصص برای انجام معاینات بالینی دقیق تر مراجعه کنید. حالا با دست چپ ،سینه راست را به همین روش معاینه کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *