یکی از عوارض سحری نخوردن چرب شدن کبد است

  • این پزشک متخصص تغذیه، با تاکید براینکه نخوردن سحری می‌تواند به کسانی که تاب و توان کمی دارند آسیب جدی وارد کند، گفت: باید توجه کرد کسانی که در ماه مبارک رمضان از وعده‌های غذایی خود می‌کاهند برای ابتلا به چاقی شانس بیشتری دارند.

محمد ذکاوت امروز در گفت و گو با خبرنگار فارس در قم، ضمن تبریک ماه مبارک رمضان با اشاره تغذیه مناسب برای روزه داران اظهار کرد: در ماه مبارک رمضان بهتر است غذای سبک ولی مقوی میل شود تا روزه دار بتواند بدون هیچگونه آسیبی به جسم و جان روزه بگیرد.

وی با اشاره به اشتباه رایج مردم در ماه مبارک رمضان مبنی بر نخوردن سحری، گفت: نخوردن سحری موجب افزایش خطر ابتلا به کبد چرب می‌شود که در این راستا به صورت جدی توصیه می‌شود که این وعده غذایی حذف نشود.

این پزشک متخصص تغذیه با بیان اینکه نباید کبد چرب را به تنهایی به عنوان یک بیماری دانست، تصریح کرد: کبد چرب می‌تواند عامل بروز بیماری‌های قلبی و عروقی مانند سکته و یا حتی سرطان شود.

ذکاوت با تببین علل دچار شدن به کبد چرب گفت: تجمع بیش از حد چربی در کبد موجب چربی کبد می‌شود، در حالت عادی کبد باید دارای پنج درصد چربی باشد ولی در برخی مواقع این میزان بیشتر شده و به 40 درصد می‌رسد که باید به صورت جدی برای جلوگیری از رشد آن تلاش کرد و نسبت به برطرف کردن آن اهتمام داشت.

وی با بیان اینکه افزایش چربی در کبد موجب تجمع بافت چربی در سلول‌های کبد می‌شود، عنوان کرد: برای جلوگیری از رشد چربی در کبد و معالجه آن باید با پزشک داخلی مشاوره کرد و از تغذیه مناسب بهره برد.

این پزشک متخصص تغذیه، با تاکید براینکه نخوردن سحری می‌تواند به کسانی که تاب و توان کمی دارند آسیب جدی وارد کند، گفت: باید توجه کرد کسانی که در ماه مبارک رمضان از وعده‌های غذایی خود می‌کاهند برای ابتلا به چاقی شانس بیشتری دارند.

ذکاوت بر ضرروت رعایت تغذیه مناسب در وعده‌های سحری و افطاری تاکید و تصریح کرد: روزه داران باید وعده‌های غذایی را در این ماه به صورت کامل و صحیح صرف کنند تا دچار ولع خوردن نشوند.

وی با اشاره به اینکه برخی افراد از چاقی در ماه رمضان گله مند هستند، گفت: پرخوری در ماه مبارک رمضان موجب اضافه وزن و چاقی و بروز برخی بیماری‌ها می‌شود.

این پزشک متخصص تغذیه در پاسخ پرسشی مبنی براینکه چگونه برخی افراد با وجود نخوردن سحری احساس گرسنگی نمی‌کنند، بیان کرد: بدن این افراد شروع به سوخت و ساز چربی کرده و حالت اسیدی پیدا می‌کند و این فرد طول روز را راحت‌تر تحمل می‌کند اما این راحتی قطعاً آسیب‌هایی مانند کبد چرب، دیابت، پرفشاری خون و چاقی را به دنبال خواهد داشت و همچنین می‌تواند سبب افزایش خطر ابتلای به کبد چرب را برای روزه دار افزایش دهد.

ذکاوت با بیان اینکه روزه داران در وعده سحری از خوردن مواد قندی فراوان پرهیز کنند، گفت: این کار سبب می‌شود تا انسولین بدن بیش از حد ترشح شده و روزه دار در ساعات 9 تا 10 صبح به شدت احساس گرسنگی کند.

وی با تاکید براینکه وعده غذای سحری را باید به منزله ناهار دانست، گفت: همان چیزهایی که مردم در ناهار می‌خوردند می‌توانند در وعده سحری هم صرف کنند و در این راستا توصیه می‌شود در سحری از غذاهایی که دارای فیبر بالا مانند نان سبوس دار و حبوبات است به همراه سبزیجات استفاده کنند.

این پزشک متخصص توصیه کرد: باید وعده‌های افطار، شام و سحر را به گونه‌ای تقسیم کرد که خیلی به هم نزدیک نباشد و بهتر است در وعده افطاری غذایی ساده شبیه صبحانه صرف کنند تا برای وعده شام آماده باشند.

ذکاوت با توصیه به روزه داران مبنی بر قدم زدن پس از صرف افطار، گفت: روزه داران معمولاً در طول روز تحرک بدنی کمی دارند و توصیه می‌شود پس از مدتی از صرف افطار حدود نیم ساعت قدم بزنند و بعد از آن شام را صرف کند.

این پزشک متخصص همچنین به مصرف سبزی و میوه در وعده‌های سحری و افطاری تاکید و خاطرنشان کرد: نظر به اینکه ماه رمضان در فصل گرما واقع شده است، مصرف سبزی و میوه می‌تواند آب بدن را حفظ کرده و جلوی کم آبی را بگیرد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *