چگونه بفهمیم کودک حساسیت غذایی دارد

  • تشخیص حساسیت غذایی چندان هم ساده نیست. عوارضی یکسان ممکن است با سایر اختلالات همراه شود و تشخیص حساسیت به ماده غذایی خاص را تا حدی دشوار کند. ممکن است پزشک کودکتان توصیه کند که به متخصص حساسیت مراجعه کنید تا این عوارض به شیوه های تشخیصی دیگری بررسی شود.

 

کودکانی که تازه شروع به خوردن غذا می کنند، ممکن است به بعضی از غذا ها حساسیت نشان دهند. بهتر است در ابتدا از دادن غذاهایی که ایجاد حساسیت در کودک می کنند، پرهیز کنیم. قبل از اینکه غذای کمکی کودکتان را شروع کنید، سعی کنید که این غذاها و مواد غذایی را بشناسید.

به گزارش بهداشت نیوز، حساسیت به دلیل آنتی بادی هایی است که سیستم ایمنی بدن انسان در واکنش به ترکیب خاص مواد غذایی تولید می کند و سپس این مواد شیمیایی را آزاد می کند که ایجاد عوارض حساسیت برانگیزی می کند.

این عوارض به شکل های مختلف مانند آبریزش بینی، عطسه، سرفه، و خارش پوستی بروز می کند. همچنین ممکن است کودکان، احساس دل درد، نفخ، گرفتگی عضلات، اسهال، کهیر، و دل پیچه پیدا کنند. اگرچه این واکنش ها می تواند اغلب فوراً بعد از مصرف این گونه مواد غذایی رخ دهد، این امکان هم هست که بروز واکنش ها و عوارض حساسیت برای سال ها یا حتی روزها به تعویق افتد.

تشخیص حساسیت غذایی چندان هم ساده نیست. عوارضی یکسان ممکن است با سایر اختلالات همراه شود و تشخیص حساسیت به ماده غذایی خاص را تا حدی دشوار کند. ممکن است پزشک کودکتان توصیه کند که به متخصص حساسیت مراجعه کنید تا این عوارض به شیوه های تشخیصی دیگری بررسی شود.

پزشک متخصص حساسیت ممکن است به حذف برخی مواد غذایی از رژیم توصیه کند که تا مدتی این غذاها را از رژیم غذایی کودکتان حذف کنید و در این بازه زمانی، علائم را به دقت بررسی و مطالعه می کند و دقت می کند که آیا با وجود حذف آن‌ها از رژیم غذایی باز هم عوارض در بدن کودک باقی مانده است یا خیر. بعد از چند هفته که دوباره این غذاها یک به یک به رژیم کودک افزوده می شود، پاسخ ها و واکنش های بدن کودک بررسی می شود تا تعیین شود که چه نوع ماده غذایی عامل حساسیت بوده است.

همچنین پزشک شما ممکن است از تست های پوستی و آزمایش خون استفاده کند. پزشک، پوست کودک را خراش می دهد و اندکی از عصاره غذای مشکوک به ایجاد حساسیت را به آن منطقه وارد می کند تا ببیند اگر بدن کودک واکنشی، مثلاً خارش پوستی یا تورم در ناحیه مورد آزمایش، نشان می دهد نشانه وجود حساسیت به آن ماده غذایی خواهد بود. با وجودی که این آزمایش برای کشف حالت حساسیت به هوا، بسیار معتبر است، اما در تشخیص حساسیت به مواد غذایی تا حدی ممکن است خطا داشته باشد.

برخی پزشکان از آزمایش RAST استفاده می کند که در آن نمونه ای از خون کودک را با غذا ترکیب می کنند؛ سپس خون را از نظر آنتی بادی ها بررسی می کنند. اعتبار و نتیجه این آزمایش ممکن است از آزمایشگاهی به آزمایشگاه دیگر متفاوت باشد. هنگامی که حساسیت به نوعی ماده غذایی روشن و قطعی شد، پزشک شما احتمالاً توصیه خواهد کرد که آن را از رژیم غذایی کودکتان حذف کنید. این توصیه ها به این معنی نیست که مثلاً فقط تخم مرغ را از رژیم غذایی او حذف کنید؛ بلکه لازم است همه محصولات و مواد غذایی که در ترکیب آن از تخم مرغ استفاده شده است، حذف شود. پس هنگامی که مشغول خرید محصولات بازاری هستید، حتماً به برچسب ها و بسته بندی ها دقت کنید و از مواد به کار رفته در تولید محصول مطمئن شوید که حاوی مواد غذایی حساسیت زا نباشد.

حساسیت غذایی در کودکان حساسیت غذایی تشخیص حساسیت غذایی در کودکان   حساسیت غذایی در کودکان حساسیت غذایی تشخیص حساسیت غذایی در کودکان

مثلاً کودکی که به گلوتن گندم حساسیت دارد، ممکن است از بسیاری از شیرینی ها، کلوچه ها، پای ها، کیک ها، و پاستاها به همراه پنیر فرآوری شده، سس سالاد، و بسیاری دیگر از مواد غذایی منع و محروم شود. اگر کودک شما به تعداد بیشتری از این خوراکی ها حساسیت نشان داده است، شرایط تا حدی بغرنج خواهد بود.

از پزشکتان بخواهید تا مواد خوراکی جایگزین مواد غذایی حساسیت زایی را به شما معرفی کند که از رژیم کودک حذف کرده اید. آیا جایگزینی برای تخم مرغ وجود دارد؟ اگر کودکی به شیر حساسیت دارد آیا می تواند از غذاهای غنی از پروتئین استفاده کند؟ آیا او می تواند مرغ، ماهی، یا گوشت یا غذاهای غنی از کلسیم (مانند ساردین، بروکلی، اسفناج) مصرف کند؟ آیا کودک می تواند غذاهای جایگزین شیر گاو را در رژیم غذایی اش داشته باشد؟ اگر کودک شما به گندم حساسیت دارد، آیا می تواند به جای آن نان ذرت یا آرد برنج و غذاهای دیگر حاوی آردهای غیر از آرد گندم مصرف کند؟ در مقالات بعدی به پاسخ این پرسش ها می پردازیم.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *