چرا کودک نباید آرایش کند

  • اگر کودکتان علاقه دارد مثل شما از وسایل آرایشی استفاده کند یا با روش تربیتی غلط او را به این سمت سوق داده‌اید، بهترین انتخاب کرم مرطوب‌کننده و ضدآفتاب است. در صورتی که کودکتان پوست خشکی دارد، به او یاد بدهید مرتب از مرطوب‌کننده‌ها استفاده کند اما اصلا لازم نیست انواع گرانقیمت را تهیه کنید

 

متاسفانه این روزها استفاده از وسایل آرایشی برای کودکان را زیاد می‌بینیم. بعضی مادرها وقتی می‌خواهند به مهمانی بروند، رژلب یا رژگونه‌ای به‌ صورت دختر بچه‌شان می‌زنند یا برای گرفتن یک عکس ساده در آتلیه، کودکشان را کامل آرایش می‌کنند و می‌گویند آرایش یک‌ساعته که عارضه‌ای ندارد!
اما غیر از عوارض موجود، بزرگ‌ترین ضرر استفاده از مواد آرایشی – بهداشتی، فرهنگ‌ سازی غلط است. مادر به این ترتیب به فرزندش می‌آموزد آرایش کاری لازم است و تو با این کار زیبا می‌شوی.
متاسفانه به همین دلیل است که می‌بینیم بر عکس سایر کشورهای پیشرفته دنیا که در آن کودکان و نوجوانان و جوانان از لوازم آرایش استفاده نمی‌کنند، نوجوان و جوان‌های ما بدون آرایش نمی‌توانند وارد جامعه شوند و حس می‌کنند بدون آن زیبا نیستند.

فراموش نکنیم استفاده بی‌رویه از لوازم آرایشی- بهداشتی ( به دلیل اینکه منافذ پوست را می‌بندد) می‌تواند باعث تشدید بیماری‌های پوستی از جمله آکنه یا جوش غرور جوانی شود. حساسیت به نیکل، به‌خصوص اگر زمینه ژنتیکی حساسیت در فرد وجود داشته باشد نیز دور از ذهن نیست. کودکان، پوست نازک و حساسی دارند.
وقتی به‌صورت آنها مواد آرایشی حاوی فلزات سنگین می‌زنیم، این سموم به‌تدریج جذب بدنشان می‌شوند و می‌توانند عامل ابتلا به کم‌خونی‌های شدید و مقاوم به درمان باشند. برخی مادرها گمان می‌کنند کرم‌های آرایشی و کرم‌پودرها جایگزین مناسبی برای ضدآفتاب هستند و به جای استفاده از ضدآفتاب مخصوص بچه، کرم پودر به‌صورت کودک می‌زنند. شاید این دو ظاهر یکسانی داشته باشند اما عیار حفاظتی ضدآفتاب‌ها خاص است.

اگر کودکتان علاقه دارد مثل شما از وسایل آرایشی استفاده کند یا با روش تربیتی غلط او را به این سمت سوق داده‌اید، بهترین انتخاب کرم مرطوب‌کننده و ضدآفتاب است. در صورتی که کودکتان پوست خشکی دارد، به او یاد بدهید مرتب از مرطوب‌کننده‌ها استفاده کند اما اصلا لازم نیست انواع گرانقیمت را تهیه کنید. وازلین ساده بهترین انتخاب است. کرم ضدآفتاب نیز جزو ضروریات محسوب می‌شود. از 6 ماهگی، به‌خصوص وقتی به مناطق ساحلی سفر می‌کنید که شدت تابش نورخورشید بیشتر است، حتما کرم ضدآفتاب به پوست کودک بزنید. بهترین نوع برای کودکان، ضدآفتاب‌های مینرال یا فیزیکال است که عاری از فیلترهای شیمیایی هستند و SPF آنها نیز 30 تا 50 است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *