چرا بعضی از عادت های منفی به آدم آرامش می دهد

9-1-760x400

 

  • شايد همسايه كناري شما پيرزن بيچاره غرغرويي است كه هميشه از زمين و زمان شكايت مي‌كند و اين رفتار به نظر شما خيلي بد است، اما مطالعات جديد نشان مي‌دهد اين منفي بودن هميشه و الزاما ناسالم نيس

آيا مي‌دانيد برخي از عادات بد مي‌توانند براي سلامتي شما مفيد واقع شوند؟ اگر قصد ترك عادات خود را داريد فقط چند دقيقه صبر كنيد، اين مطلب را بخوانيد و بعد تصميم بگيريد. شايد از دوران كودكي عادت به انجام كاري داشتيد و والدين شما هميشه شما را از انجام دادن آن كارها منع مي‌كردند، اما گاهي برخي از عادات بد اگر متعادل انجام شود و شما از انجام دادن آنها لذت ببريد. بد نیست و مي‌تواند براي شما مفيد هم باشد. با هم اين عادات را بررسي مي‌كنيم.

 


   كثيف و نامرتب بودن

هميشه شنيده‌ايم كثيفي و نامرتبي عادت زشتي است. اما مطالعه بر روي 1500 كودك نشان مي‌دهد، هر چه در دوران كودكي بيشتر در برابر عوامل بيماري زا و آلودگي قرار داشته باشيد، خطر ابتلا به عفونت‌ها و التهاب‌هاي حاد در دوران بزرگسالي در شما كاهش پيدا مي‌كند. علاوه بر اين مشخص شد، هر چه ميزان باكتري‌ها روي پوست بيشتر باشد، بهتر مي‌توانيد به جنگ التهاب برويد. تميز بودن بيش از حد گاهي برعكس عمل مي‌كند و معايب خاص خودش را دارد.

در تحقيقات انجام شده، مشخص شد در كودكاني كه بيشتر از مواد شوينده و ضدعفوني‌كننده استفاده مي‌كنند، خطر ابتلا به آسم تا سن 7 سالگي، 41درصد افزايش پيدا مي‌كند. بنابراين بد نيست كه خيلي هم تميز نباشيد و كودكان خود را بيشتر از حد آزار ندهيد.


  ميان‌وعده خوردن

شايد جزء آن دسته افرادي باشيد كه عادت به خوردن ميان‌وعده داريد. اما همه شما را از اين عادت منع مي‌كنند و به شما گوشزد مي‌كنند كه چاق مي‌شويد. اما مطالعات نشان مي‌دهد، خوردن يك ميان‌وعده كوچك از يك ليوان آبميوه گرفته تا ميلك‌شيك توت‌فرنگي، باعث مي‌شود وقتي احساس گرسنگي مي‌كنيد، غذاي كمتري بخوريد. مزه ميان‌وعده‌ها باعث مي‌شود تا در خوردن زياده‌روي نكنيد. افرادي كه ميان‌وعده مي‌خورند معمولا وعده‌هاي اصلي غذايي آنها 25 تا 45 درصد كمتر از ميزان وعده‌هاي غذايي افراد ديگر است. به خاطر داشته باشيد، غذاهاي شيرين معمولا اشتها را بيشتر مي‌كنند. هرگز قبل از خواب ميان وعده مصرف نكنيد و وقتي كه از لحاظ روحي مشكل داريد نيز سراغ اينجور غذاها نرويد.


  بي‌قرار و ناآرام بودن

ممكن است از شدت عصبانيت دمپايي يا هر وسيله‌اي را كه كنار دستتان است به سمتي پرتاب كنيد، بعد احساس كنيد كمي آرامتر شده‌ايد و به اعصاب خود مسلط شويد. مضاف بر اينكه شايد كمي هم وزن كم كنيد. مطالعات نشان مي‌دهد، افراد در حين روز و انجام كارهاي روزانه كالري مي‌سوزانند، افرادي كه پرتحرك هستند و آرام و قرار ندارند روزانه 350كالري بيشتري مي‌سوزانند و 150دقيقه كمتر از افراد چاق بدون تحرك مي‌نشينند پس بهتر است نوجوانان خود را به تحرك تشويق كنيد. اين تحرك براي بزرگسالان نيز بسيار مفيد است. مي‌توانيد به جاي اينكه به دوست خود تلفن بزنيد، با او قرار پياده‌روي بگذاريد و با هم ساعتي را بيرون از منزل به گپ‌زدن بگذرانید. آب زياد بنوشيد، تا مجبور شويد زود به زود به دستشويي برويد. اگر در حال صحبت با تلفن هستيد، به جاي نشستن، بلند شويد و قدم بزنيد.


  غرغر و گلايه كردن

شايد همسايه كناري شما پيرزن بيچاره غرغرويي است كه هميشه از زمين و زمان شكايت مي‌كند و اين رفتار به نظر شما خيلي بد است، اما مطالعات جديد نشان مي‌دهد اين منفي بودن هميشه و الزاما ناسالم نيست. در حقيقت بيرون ريختن خشم، نااميدي، عصبانيت و افسردگي عيب و نقص نيست و بخشي از قسمت هشداردهنده مغز است كه بايد تخليه شود و به ما هشدار مي‌دهد كه يك چيزي سرجاي خودش نيست و غلط است مثل يك ناخودآگاهي در رابطه يا اهدافی غيرواقعي و رويايي يا انتظارات بي‌جا از شغل و زندگي. افكار مثبت و مثبت‌انديشي نيز عادت بسيار خوبي است. مطالعات نشان مي‌دهد افرادي كه خود را باور دارند و به خود اعتقاد دارند با مثبت‌انديشي به نتايج مثبت و خوبي دست پيدا مي‌كنند، اما همين رفتار در افرادي كه خود را باور ندارند، مي‌تواند مشكل‌ساز باشد و تمايلات آنها را بي‌دليل افزايش دهد.


  چرت‌زدن

لئوناردو داوينچي، ناپلئون بناپارت، توماس اديسون و چرچيل همگي در يك مورد اشتراك داشتند؛ اشتياق به چرت زدن و خواب نيمروز. هميشه شنيده‌ايد، خواب نيمروز عادت تنبل‌ها است و باعث مي‌شود تا شب دچار بي‌خوابي شويد، اما مطالعات جديد نشان مي‌دهد، يك چرت كوتاه در بعدازظهر باعث افزايش قدرت تمركز و كاهش ميزان استرس در طول روز مي‌شود.اگر در حين روز كمتر از 30دقيقه بخوابيد، سرحال‌تر از خواب بيدار مي‌شويد و بعدازظهر و عصر خواب‌آلود نخواهيد بود. اگر جزء آن دسته از افرادي هستيد كه عادت به نوشيدن قهوه داريد، قبل از خواب نيمروز يك فنجان قهوه بنوشيد، كافئين براي متابوليسم به 30دقيقه زمان نياز دارد، بنابراين سرحال‌تر از خواب بيدار خواهيد شد و براي انجام كارها و مسئوليت‌هاي خود آمادگي بيشتري خواهيد داشت.


 

 دشنام دادن و ناسزا گفتن

واي زشته مواظب حرف زدنت باش!!! اين رفتار و اين نوع حرف زدن اصلا درست نيست!‌اما ناسزا گفتن واقعا از درد و ناراحتي شما مي‌كاهد. مطالعه و بررسي 67 دانش‌آموز كه دستان خود را در آب يخ فروبرده بودند، نشان داد نيمي از دانش‌آموزان كه شروع به دشنام و ناسزا گفتن کردند و ناراحتي خود را بيرون ريختند، درد كمتري احساس كردند و 40ثانيه بيشتر نيز توانستند دست خود را زير آب يخ نگاه دارند. مطالعات ديگر نشان مي‌دهد، زنان باردار وقتي فرياد مي‌زنند، درد كمتري نسبت به زناني كه سكوت اختيار مي‌كنند، تحمل مي‌كنند. دشنام و ناسزا گفتن يكي از راه‌هاي ارتباط برقرار كردن با ميزان درد است و به تسكين درد كمي كمك مي‌كند.

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید



امتیاز گوگل یادتون نره :)