هیپرلیپیدمی چیست / رژیم غذایی برای بیماری چربی خون

 

  •  هپیر لیپیدمی معمولا  طی آزمایش‌های روتین و هنگامی که پزشک در حال ارزیابی عوامل خطر برای حمله قلبی یا سکته مغزی است، شناسایی می‌شود. در موارد غیر ارثی معمولا بیمار علامت بالینی ندارد، زیرا غلظت چربی خون پایین‌تر از موارد ارثی  است.

یکی از اختلالاتی که امروزه به خاطر سبک زندگی و تغذیه نادرست شیوع بیشتری در میان مردم نسبت به گذشته داشته است، بیماری چربی خون و یا به عبارت دیگر هیپر لیپیدمی است. از این رو نظر دکتر وحید گوهریان،

هیپر لیپیدمی چیست؟
هیپر لیپیدمی عبارت است از بالا بودن غلظت چربی خون. انواع هپیر لیپیدمی بر اساس سطح انواع چربی در خون و میزان بالاتر بودن آن از حد طبیعی تعریف می‌شود. افزایش چربی خون در هر سنی می‌تواند رخ دهد، اما در بزرگسالان شایع‌تر است. امروزه در نوجوانان افراد چاق زیاد دیده می‌شود.کلسترول یک نوع چربی است که در همه سلول‌های بدن شما وجود دارد. بدن شما از کلسترول استفاده می‌کند تا یک سلول سالم داشته باشید،  اما زمانی که کلسترول خون افزایش یابد، چربی در سطح رگ‌ها رسوب کرده، نهایتا این رسوب‌ها جریان طبیعی خون را دچار مشکل می‌کنند. در این حالت  قلب شما به اندازه کافی خون غنی از اکسیژن دریافت نخواهد کرد و خطر حمله قلبی افزایش خواهد یافت.با مکانیزمی مشابه کاهش جریان خون در مغز می‌تواند منجر به سکته مغزی شود.

 انواع هیپر لیپیدمی
هپیر لیپیدمی انواع مختلف دارد. برخی ارثی (ژنتیکی) هستند و برخی ناشی از از بیماری‌ها و اختلالات دیگر ایجاد می شود. از جمله:
دیابت
بیماری‌های کبدی
رژیم غذایی نادرست
ضمنا نوع چربی خون افزایش یافته، می‌تواند کلسترول یا تری گلیسرید یا انواع خاصی مانند کیلو میکرون‌ها باشد.

علل هپیر لیپیدمی
رژیم غذایی مناسب و کم فعایتی و چاقی از علل مهم هپیر لییپدمی  است. البته مصرف بعضی داروها مانند بروژسنین کور تیکو سترونیدها و استرونیدهای آنابولیک نیز باعث هپیرلیپیدمی می‌شود. علل ثانویه هپیرلپیدمی هم شامل دیابت، کم‌کاری تیروئید، نارسایی مزمن کلیه و بیماری‌های انســــدادی کبد  هستند.

راهکار تشخیص چربی خون بالا
هپیر لیپیدمی معمولا  طی آزمایش‌های روتین و هنگامی که پزشک در حال ارزیابی عوامل خطر برای حمله قلبی یا سکته مغزی است، شناسایی می‌شود. در موارد غیر ارثی معمولا بیمار علامت بالینی ندارد، زیرا غلظت چربی خون پایین‌تر از موارد ارثی  است.در موارد ارثی ندول‌های سفت روی تاندون‌های نسبت آرنج یا نسبت مچ پا لمس می‌شود و همچنین تجمعات چربی در پلک  به صورت ندول‌های چربی کوچک زیر چشم دیده می‌شود و حلقه سالمندی که یک حلقه سفید یا خاکستری اطراف مردمک چشم وجود دارد.

راهکارهای پایین آوردنده چربی خون
تغییر از یک رژیم غذایی غیر سالم به نوع سالم سطح کلسترول را کم می‌کند با اینکه تغییرات غذایی به تنهایی نمی‌تواند به اندازه کافی سطح کلسترول را کاهش دهد تا خطر بیماری قلبی عروقی را از گروه پرخطر به کم خطر برساند، اما هرگونه کاهش کلسترول توسط رژیم غذایی کمک‌کننده است‌.

رژیم غذایی سالم
رژیم غذایی سالم نقش بسیار مهمی در کنترل چربی خون دارد که به طور خلاصه شامل:
مصرف حداقل پنج وعده انواع سبزیجات و میوه‌جات در روز
حجم اصلی بیشتر وعدهای غذایی باید وعده‌های غذایی نشاسته‌ای مانند غلات، نان کامل، سیب زمینی، برنج، ماکارانی، به همراه میوه و سبزیجات باشد.
غذاهی چرب مانند گوشت‌های چرب، پنیر چرب، شیر پر چرب و  غذاهای سرخ کرده  زیاد استفاده نشود. غذاهای کم چرب یا چربی غیر اشباع ارجح است.
دوتا سه وعده ماهی در برنامه هفتگی خود بگنجانید.
نمک را به شش گرم در روز محدود کنید.
اگر گوشت قرمز مصرف می‌کنید، بهتر است گوشت قرمز بدون چربی بخورید یا از گوشت مرغ استفاده کنید‌.
اگر غذا را سرخ  می‌کنید از روغن گیاهی مانند آفتابگردان، هسته انگور  یا زیتون استفاده کنید‌.
درمان دارویی جهت پایین آوردن سطح چربی خون
در صورت بالا بودن کلسترول خون یک دارو از گروه استاتین‌ها در درمان آن مفید هستند.
اگر تری گلیسرید خون بالاست، ممکن است توصـــیه شود که به جــای استـــاتین، از قــــرص‌هـــای نـــیتــــرات استفاده شود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *