مواد غذایی که دشمن استرس هستند

 

  • مصرف گوشت سفید به دلیل پروتئین و اسیدهای چرب به ویژه امگا3 موجود در آن می­تواند خلق­وخوی افراد را تنظیم کند، به همین دلیل افرادی که غذاهای دریایی همراه با سبزیجات را مصرف می­کنند، آرامش بیشتری دارند.

 

متخصصان معتقدند که رژیم غذایی و سبک زندگی می­تواند نقش مؤثری در کنترل استرس­های محیطی داشته باشد. در بسیاری از موارد، وقتی بیماران برای درمان استرس مراجعه می­کنند. ارائه یک رژیم غذایی مناسب که باید و نبایدهای خاص خود را دارد، کمتر از درمان­های روانشناختی و دارویی نیست.

دکتر تیرنگ نیستانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی، با کدام مواد غذایی می­توان استرس را درمان کرد؟

به نقل از مجله سیب سبز ، به طور کلی میوه و سبزی­ها به خصوص انواع رنگی­شان، منابع غذایی کربوهیدرات­های پیچیده، املاح معدنی و برخی دمنوش­ها به دلیل این که غنی از ویتامین­ها، آنتی­اکسیدان­ها و فیتو کمیکال­ها (مواد شیمیایی حیاتی با منشأ حیاتی) هستند، به تقویت سیستم ایمنی کمک کرده و کاهش استرس ناشی از بیماری و سایر استرس­ها را در پی دارند. به طور کلی میوه­هایی که حاوی ویتامین C مثل مرکبات، آووکادو، زالزالک، موز، نان­های سبوس­دار و کربوهیدرات­های پیچیده، غذاهای دریایی، نوشیدن آب کافی، دمنوش­های گیاهی مثل بابونه و عرقیاتی مثل کاسنی و شاتره، سبزیجات مثل شوید. ترخون، ریحان و … خاصیت ضداسترس دارند.

یک قرص ضداسترس

آووکادو میوه­ای است که برای کاهش استرس توصیه می­شود. این میوه گرمسیری به دلیل داشتن اسیدهای چرب خاص و پتاسیم، به کنترل فشارخون (که در شرایط استرس­زا بالا می­رود) و به دنبال آن کنترل استرس کمک می­کند.

تغذیه چه کمکی به بهبود استرس می­کند؟

متخصصان معتقدند که رژیم غذایی و سبک زندگی می­تواند نقش مؤثری در کنترل استرس­های محیطی داشته باشد. در بسیاری از موارد، وقتی بیماران برای درمان استرس مراجعه می­کنند، ارائه یک رژیم غذایی مناسب که بایدها و نبایدهای خاص خود را دارد، کمتر از درمان­های روانشناختی دارویی نیست. البته مواد غذایی معجزه­آسایی وجود ندارد که بتواند مشکلات روانی مثل استرس را درمان کند و از بین ببرد اما عادت بدغذایی و تغذیه نادرست می­تواند، توان ذهنی را در مواجهه با عوامل استرس­زا کاهش دهد و در نتیجه مدیریت شرایط استرس­زا خدشه­دار می­شود و این مسأله به ضرر فرد است. دوم آن که تغذیه خوب و درست به فرد کمک می­کند از حداکثر توانایی روانی و جسمی خود بهره بگیرد و با شرایط استرس­زا بهترین مقابله را داشته باشد.

چطور غذا بخوریم؟

قبل از این که بخواهید یک رژیم غذایی مناسب داشته باشد، باید شیوه­ صحیح غذا خوردن را مدنظر داشته باشید. تنوع غذایی یکی از مه­ترین نکاتی است که همیشه به همه افراد توصیه می­کنیم. مواد مغذی در غذاهای مختلف گسترده شده و با خوردن انواع و اقسام غذاهاست که می­توان به بهترین شرایط رسید. نظم در غذا خورن یکی از مهم­ترین مواردی است که برای سلامت خصوصاً بهبود استرس مهم است. بی­نظمی در غذا خوردن به نوبه خود سبب استرس می­شود.

آرام­بخش خطرناک!

استفاده از کربوهیدرات­های پیچیده هم می­تواند کمک­کننده باشد تا بتوانید آرامش خود را حفظ کنید. این نوع از کربوهیدرات­ها، قند خون را دیر بالا می­برند و در هم پایین می­آورند، در نتیجه هورمون­های استرس­ در بدن ترشح نمی­شوند. قندهای ساده همانطور که قندخون را به سرعت بالا می­برند، باعث پایین­آمدن سریع آن هم می­شوند که برای بدن مفید نیست.

پرطرفدار و آرامبخش

موز از میوه­هایی است که تأثیر زیادی بر حفظ آرامش دارد. ویتامین B6 در موز به ترشح سروتونین کمک می­کند و این انتقال­دهنده عصبی ترکیبی است که سبب کاهش استرس می­شود. موز در عین کاهش استرس، خواب­آور نیست اما آرام­بخشی مناسب است.

استرس درد زمانه ماست، دردی که به دنبالش هزار و یک مشکل دیگر را هم می­آورد. شاید شما هم بارها به پزشک مراجعه کرده و این­طور پاسخ گرفته باشید که «استرس را کنار بگذارید تا درمان شوی.» هر روزه هم مطالب زیادی در رسانه­ها و رادیو، تلویزیون درباره کاهش استرس عنوان می­شود که راهکارهای زیادی را پیشنهاد می­کنند. حتماً حداقل چند تا از این راهکارها را امتحان کرده­اید اما بعد از چند وقت، روز از نو روزی از نو. شاید برای بسیاری از ما سخت باشد که بین این مهم گرفتاری و مشکل روزمره، بتوانیم خونسرد و آرام باشیم. در این میان می­توانیم از راهی آسان­تر و البته روزمره­تر مثل تغذیه استفاده کنیم. راهی که اصلاً متوجه نشویم در حال درمان استرس هستیم. این مطلب را بخوانید تا با استفاده از غذاها بتوانید استرس را از بین ببرید.

بنوشید و آرام بمانید

60 تا 65 درصد بدن انسان بالغ را آب تشکیل می­دهد که تنظیم­کننده تمام فعالیت­های درون و برون سلولی بدن انسان است. البته باید دانست که افراد برای کاهش استرس حتماً باید نیمی از مایعات را از طریق مصرف آب و نوشیدنی­ها و مابقی را از طریق موادغذایی که آب فراوان دارند، تأمین کنند.

یک محصول لبنی ضداسترس

دکتر شیفاشارما، متخصص تناسب اندام در هند در این باره می­گوید: ماست یا هر محصول لبنی دیگر، غنی از ماده­ای به نام تیروسین است که میزان سروتونین را در مغز افزایش می­­دهد. به بیانی دیگر، پروتئین­ها در محصولات لبنی مقدار سروتونین را که نوروهورمونی در مغز است، افزایش می­دهند و در نتیجه استرس اعصاب را کاهش داده و شما را آرام می­سازد.

مغزها را فراموش نکنید

مغزها از مهم­ترین مواد غذایی هستند که حاوی عناصر معدنی و برخی ویتامین­ها مانند E، B و اسیدهای چرب ضروری هستند. استفاده از مغزها در برنامه روزانه غذایی نقش مهمی در آرامش و کم شدن استرس برعهده دارد. بادام و بادام­زمینی در این میان بیشتر از دیگر مغزها توصیه می­شوند، ما مطلوب­ترین حالت استفاده از تمام مغزها در رژیم روزانه است.

غذاهای استرس­زا

مصرف بیش از حد غذاهایی که حاوی کافئین هستند مانند قهوه، چای، شکلات و … در ایجاد اضطراب و برهم زدن آرامش افراد مؤثر است. به علاوه برخی مواد لبنی مانند شیر گاو و بستنی در برخی افراد ایجاد اضطراب می­کنند. دلیل این امر حساسیت به بعضی افزودنی­های موجود در آنها مانند لاکتوز موجود در شیر است. مصرف بیش از حد نوشابه، غذاهای فرآوری شده مثل کنسروها و سوسیس و کالباس هم می­تواند تأثیر منفی و افزاینده بر استرس داشته باشد.

دریایی­های استرس­کُش

مصرف گوشت سفید به دلیل پروتئین و اسیدهای چرب به ویژه امگا3 موجود در آن می­تواند خلق­وخوی افراد را تنظیم کند، به همین دلیل افرادی که غذاهای دریایی همراه با سبزیجات را مصرف می­کنند، آرامش بیشتری دارند.

طب­ سنتی چه می­گوید؟

یکی از مهم­ترین آرامش­بخش­های گیاهی ضداسترس بابونه است. بابونه علاوه بر اثر مفیدی که روی پوست می­گذارد آرامشبخش و ضداسپاسم است و اگر فرد دچار حالت­های عصبی و اضطراب یا سردردهای میگرنی شد، بهتر است بابونه مصرف کند. به علاوه ترخون، شوید، ریحان و گل گاوزبان از جمله گیاهانی هستند که در طب سنتی نیز برای درمان استرس استفاده می­شوند. چای یاسمن و سایر چای­های گیاهی تأثیر شگفت­انگیزی روی بدن شما دارند و می­توانند یک داروی مسکن عمل کنند. ریشه­ شیرین بیان حاوی کورتیزون است که در شرایط استرس و اضطراب به بدن کمک می­کند.

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید



امتیاز گوگل یادتون نره :)