مغز انسان تحت تاثیر بو قرار می گیرد

  • رایحه‌های گوناگون موجب تحریک شدن حافظه انسان شده و احساسات ناشی از آن خاطره را در ذهن و قلب فرد تداعی می‌کنند. وقتی یک بوی آشنا می‌شنوید، این‌گونه است که گویی زمان به عقب برگشته و شما در موقعیتی که این بو را استشمام کرده‌بودید، قرار دارید.

 

به گزارش کمیته بررسی امنیت اطلاعات (SIRC)، در حالیکه موش‌ها دارای یکصد میلیون عصب بویایی هستند و سگ‌ها نیز ۲۲۰ میلیون گیرنده دارند، انسان فقط دارای ۵ یا ۶ میلیون گیرنده بویایی است. اما همین مقدار کافیست تا کنترل همه زندگی خود را بدست داشته باشد.

در پاسخ به سوالی که در تیتر مطلب مطرح کردیم، باید بگوییم که عطر و بو تاثیر بسیار زیادی روی عملکرد مغز دارد و حتی قادر است تغییراتی را در این مسیر ایجاد کند. برای اینکه دقیقا بدانید «بو» چگونه می‌تواند کنترل زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد در ادامه با روزیاتو همراه باشید.

۱- «بو» سبب تقویت «مزه» می‌شود

حس چشایی انسان، شور، تلخ، شیرین یا ترش بودن غذاها را به مغز مخابره می‌کند. اما این بینی انسان است که تشخیص می‌دهد آیا غذا مزه دارد یا خیر. بوی هر غذا یا ماده خوراکی هنگام صرف شدن، پیام‌هایی را به مغز مخابره می‌کند که در ترکیب با پیام‌های عصبی غدد چشایی تجربه لذت بردن یا دوست نداشتن غذا را به انسان می‌دهند.

به زبان ساده‌تر، اگر رایحه یک ماده خوراکی را درست حس نکنید، نمی‌توانید از طعم خوشمزه آن لذت ببرید.

۲- «رایحه خوب» باعث می‌شود تا فرد جذاب‌تر به‌نظر برسد

همه ما عطر و ادکلن می‌خریم تا همیشه خوشبو و جذاب به‌نظر برسیم. اما شاید ندانید که این بو به تنهایی نظر دیگران را به فرد جلب نمی‌کند. در تحقیقاتی که اخیرا صورت پذیرفته، دانشمندان آمریکایی اعلام داشته‌اند که عطر زدن باعث می‌شود تا فرد حس اعتمادبه‌نفس بیشتری داشته باشد و این احساس مثبت سبب جذاب‌تر دیده شدن و منحصربه‌فرد بودن آن شخص می‌شود.

۳- «بو» امکان سفر در طول زمان را ممکن می‌سازد

رایحه‌های گوناگون موجب تحریک شدن حافظه انسان شده و احساسات ناشی از آن خاطره را در ذهن و قلب فرد تداعی می‌کنند. وقتی یک بوی آشنا می‌شنوید، این‌گونه است که گویی زمان به عقب برگشته و شما در موقعیتی که این بو را استشمام کرده‌بودید، قرار دارید.

۴- بو تاثیر مستقیم روی حالت‌های روحی فرد دارد

حس بویایی علاوه بر زنده کردن خاطره‌های قدیمی می‌تواند احساسات و حالت‌های روحی انسان را نیز دستخوش تغییرات مثبتی بکند. گاهی ممکن است متوجه نشویم که چرا عصبانی، مضطرب یا کلافه شده‌ایم. اما شاید آروماتراپی برای آن توضیحی داشته باشد.

آروماتراپی (رایحه‌درمانی)، یکی از شاخه‌های پزشکی جایگزین (آلترناتیو) به‌شمار می‌آید و در آن از بوها و روغن‌های خاص برای رسیدن به یک حالت احساسی مطلوب یا کمک به درمان یک بیماری استفاده می‌شود.

۵- رایحه می‌تواند انسان را هیجان‌زده کند

اشخاصی که حس بویایی خفیفی دارند یا به‌طور کلی از نعمت بویایی بی‌نصیب هستند، بیشتر از دیگر مردم عادی در معرض ابتلا به افسردگی قرار دارند. دلیلش هم این است که رایحه‌ و احساسات انسان ارتباط مستقیم با هم دارند. عدم توانایی در استشمام بوهای مختلف، باعث کاهش یادآوری خاطرات و تحریک احساسات در انسان می‌شود.

نداشتن حس بویایی را همچنین به بیماری شیزوفرنی هم نسبت می‌دهند.

۶- بو انسان را غیب‌گو هم می‌کند

ما می‌توانیم با استشمام بوی بدن فردی دیگر احساساتی همچون ترس، تمایل یا لذت را تجربه کنیم. دلیل این امر این است که اشک و عرق بدن انسان حاوی سیگنال‌های شیمیایی است. هر کدام از این سیگنال‌ها می‌توانند بخش‌های متفاوتی از مغز انسان را فعال کنند. بنابراین، هنگامی که از یک فرد می‌ترسید یعنی در واقع عرق بدن او این حس را به مغز شما مخابره کرده است و هر بار در حضور این انسان قرار داشته باشید، اولین واکنش مغز «ترس» خواهد بود.

۷- بو باعث می‌شود تا بیشتر خرید کنید

فروشنده‌ها به این امر «عطر و طعم محیطی» می‌گویند که باعث می‌شود فرد از طریق بینی خود شست‌وشوی مغزی شود.

با این تفاسیر باید گفت که عطر و بو و رایحه در زندگی انسان نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند و می‌تواند در تناسب اندام، عملکرد مغز، برانگیخته شدن احساسات، بیماری‌های روحی، تصمیم‌گیری‌های عاطفی یا حتی خرید کردن یا نکردن تاثیر کاملا مستقیم داشته باشد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *