ماست سلامت دستگاه گوارش را تضمین می کند

  • نتایج تحقیقات زیادی نشان داده است که پروبیوتیک‌های موجود در ماست باعث تسکین علائم سندرم روده تحریک پذیر می‌شود که شامل دل درد و نفخ می‌شود. ماست برای مقابله با بیماری‌های التهابی روده مانند کولیت زخمی و بیماری کرون نیز مفید است.

هیچ کس تمایلی به مصرف مواد غذایی حاوی باکتری ندارد اما ماست استثنا می‌باشد. ماست همانند تمام محصولات لبنی منبع کلسیم و پروتئین و باکتری‌های خوب است که برای دستگاه گوارش مفید هستند.

باکتری‌های مفید ماست برای دستگاه گوارش

شنیدن نام باکتری همه را یاد میکروب های بیماری‌زا می‌اندازد. با این حال بدن ما حاوی میلیون‌ها باکتری مفید است که برای کنترل باکتری‌های مضر به کار می‌روند. نوعی از باکتری‌ها وجود دارند که به حفظ سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کنند. امروزه اکثر کارخانجات تولید کننده ماست این باکتری‌های مفید موسوم به پروبیوتیک‌ها را به محصولات خود اضافه می‌کنند.

  • ماست برای افرادی که دچار عدم تحمل لاکتوز هستند

افرادی که بدنشان فاقد یک نوع آنزیم خاص است نمی‌توانند لاکتوز (قند شیر) را هضم کنند و با مصرف میزان اندکی شیر، دچار گاز، نفخ یا اسهال می‌شوند. با وجود اینکه ماست حاوی لاکتوز است اما در عین حال پادزهر آن یعنی لاکتاز را نیز دارا می‌باشد. به گفته محققان افرادی که نمی‌توانند لاکتوز را تحمل کنند ماست مصرف کنند.

  • ماست برای مقابله با اسهال

خیلی از افراد بعد از مصرف آنتی بیوتیک‌ها دچار اسهال می‌شوند چون این داروها علاوه بر باکتری‌های بد باعث نابودی باکتری‌های خوب نیز می‌شوند و این باکتری‌های خوب برای سلامتی دستگاه گوارش لازم هستند. در نتیجه اسهال و دیگر مشکلات مربوط به معده بروز می‌کند. توصیه می‌شود در این مواقع اقدام به مصرف پروبیوتیک‌ها کنید که در ماست وجود دارند. نتایج یک پژوهش جدید که روی 135 بیمار بستری و تحت درمان با آنتی‌بیوتیک‌ها انجام شده آشکار کرده است که فقط 12 درصد افرادی که پروبیوتیک دریافت کرده‌اند دچار اسهال شده‌اند. این در حالی است که 35 درصد افرادی که پروبیوتیک دریافت نکردند اسهال گرفتند. ماست همچنین به تسکین اسهال ناشی از عفونت‌ها و مسمومیت بخصوص در بین کودکان بسیار مؤثر است.

  • تأثیر ماست بر زخم معده و دوازدهه

اکثر زخم‌های گوارشی به دلیل وجود نوعی باکتری به نام هلیکوباکتری است. درمان با آنتی بیوتیک‌ها و داروها می‌تواند باعث درمان زخم‌های معده و دوازدهه شود. مصرف نخستین بار این داروها فقط هلیکوباکتری را از بین می‌برند. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که ماست حاوی پروبیوتیک باعث کاهش و رفع فعالیت این باکتری می‌شود.

  • ماست برای برطرف کردن دیگر مشکلات گوارشی

نتایج تحقیقات زیادی نشان داده است که پروبیوتیک‌های موجود در ماست باعث تسکین علائم سندرم روده تحریک پذیر می‌شود که شامل دل درد و نفخ می‌شود. ماست برای مقابله با بیماری‌های التهابی روده مانند کولیت زخمی و بیماری کرون نیز مفید است.

تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف ماست حاوی پروبیوتیک به مدت یک ماه باعث کاهش میزان التهاب در بیماران مبتلا به این بیماری‌ها می‌شود.

توجه داشته باشید با همه‌ی فوایدی که برای ماست برشمردیم؛ اما اگر طبع سردی دارید در مصرف آن احتیاط کنید مخصوصا در فصول سرد سال و سعی کنید آن را با مصلح‌هایی که در طب سنتی برای آن تعیین شده مصرف نمایید. مصلح ماست نعنا، پونه، گل‌سرخ، کاکوتی، زنیان، فلفل سیاه، آویشن، سیاهدانه و به‌ویژه زنجبیل است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *