قطره های چشم را بدون نسخه پزشک و خودسرانه مصرف نکنیم

 

  • استفاده مکرر از این قطره‌ها عوارض سخت و گاهی غیرقابل جبران دارد. به عنوان مثال سبب کدورت سنگین قرنیه شده و در موارد حاد، فرد را تا مرز نابینایی می برد. به این دلیل است که همیشه به بیماران می‌گویم این قطره‌ها جزء خطرناک‌ترین داروهای چشمی تلقی شده و صرفا باید در شرایط کنترل شده و زیرنظر متخصص استفاده شود.

در این مبحث قصد داریم به یک اشتباه رایج بپردازیم و آن مصرف خودسرانه قطره‌های چشمی است، چرا که این کار نه‌تنها تاثیر قابل قبولی ندارد بلکه ممکن است سبب بروز مشکلات حاد بینایی هم بشود.

عوارض مصرف خودسرانه داروها، از جمله قطره‌های چشمی را نباید دست کم بگیریم. من در ابتدای این بحث به جوشکارها، رانندگان موتورسیکلت و ورزشکارانی اشاره می‌کنم که حین کار در فضاهای باز در معرض جسم خارجی قرار دارند. این افراد اغلب به داروخانه رفته و به نسخه‌پیچ می‌گویند یک قطره بدهد.

تجربه نشان داده در این مواقع، به متقاضی دارو، قطره بی‌حس کننده یا قطره‌های غیرمرتبط ارائه می‌شود. توجه داشته باشید قطره‌های بی‌حس کننده برای اتاق عمل یا حین معاینه توسط چشم‌پزشک آن هم به مقدار محدود و کنترل شده استفاده می‌شود تا متخصص یا جراح بتواند با دقت و سهولت بیشتری کارهای درمانی را انجام دهد.

استفاده مکرر از این قطره‌ها عوارض سخت و گاهی غیرقابل جبران دارد. به عنوان مثال سبب کدورت سنگین قرنیه شده و در موارد حاد، فرد را تا مرز نابینایی می برد. به این دلیل است که همیشه به بیماران می‌گویم این قطره‌ها جزء خطرناک‌ترین داروهای چشمی تلقی شده و صرفا باید در شرایط کنترل شده و زیرنظر متخصص استفاده شود.

قطره بعدی نفازولین است. این دارو سبب تنگ شدن عروق خون‌رسان شده در نتیجه قرمزی چشم را از بین می‌برد. افراد تصور می‌کنند با مصرف این دارو قرمزی چشم‌ها کاملا برطرف می‌شود، در صورتی که این تصور غلط است زیرا اصل عارضه باقی مانده و کار خودش را می‌کند.

اگر عروق خونی چشم به این دارو وابسته شوند، در صورت عدم مصرف، عروق بیش از حد معمول گشاد شده و قرمزتر به نظر می‌رسند. در این حالت داروهای عادی برای درمان کارساز نیستند و باید دوره درمانی طولانی‌تری سپری شود.

متاسفانه این دارو مانند استامینوفن در دسترس همه قرار دارد، در حالی که می‌بایست در موارد محدود آن هم با تجویز چشم پزشک مصرف شود.

نگهداری از قطره‌های چشمی در سفر
اکثر قطره‌ها شیوه نگهداری آسانی دارند و می‌توان آنها را در محدوده دمای ایده‌آل یعنی بین 10 تا 25 درجه سانتی‌گراد قرار داد. به خاطر داشته باشید در هوای گرم، قطره‌ها را روی داشبورد اتومبیل یا درون آن قرار ندهید زیرا در دمای پشت شیشه‌های اتومبیل گاهی تا 40 درجه و بیشتر بالا رفته و در این شرایط دارو غیرقابل استفاده شده، باید دور انداخته شود.
پیشنهاد می‌کنم برای نگهداری بهتر دارو در سفر به توصیه‌های درج شده روی برچسب آن دقت کنید زیرا بعضی از انواع قطره‌ها نیازمند محیط سرد هستند و باید در یخچال یا ظروف حاوی یخ با محدوده دمای 1 تا 8 درجه سانتیگراد نگه‌داری شوند.سپید
میثم میرعشقی
چشم‌پزشک

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *