فصل بهار و طب سنتی و تغذیه مناسب

images

  • درمانگران و قدمای طب سنتی در متون طب سنتی ایران از غذاهایی مانند آش، بورانی اسفناج، بورانی شبدر و یونجه، كاهو سكنجبین، سمنو،‌ آش شبدر و قره قروت به‌عنوان بهترین و سبك‌ترین غذاهای ایرانی كه انرژی و ویتامین زیاد و از طرفی ارزش غذایی كمتری دارند را برای فصل بهار توصیه كرده‌اند.

همزمان با پایان یافتن فصل زمستان و فرا رسیدن بهار شاهد بروز تغییرات اساسی در طبیعت و بدن‌مان هستیم؛ تغییراتی كه نه‌تنها محیط اطراف زندگی ما را تحت شعاع خود قرار می‌دهد بلكه بر چگونگی و عملكرد اندام‌ها و دستگاه‌های درونی بدن‌مان نیز موثر است. بسیاری از درمانگران مكاتب درمانی طبیعی در جهان به‌ویژه مكتب طب سنتی ایران بر این باورند، رعایت نكاتی ساده و كاربردی كه در كتب و متون قدیمی طب سنتی بارها به آن اشاره شده، می‌تواند تاثیر زیادی در كنترل تغییرات، بیماری‌ها و اختلال‌های ناشی از جابه‌جایی فصول داشته باشد. به همین منظور و برای حفظ سلامت و تندرستی مخاطبان‌مان   به سراغ آقای محمد عبادیانی، مدرس دانشكده طب سنتی دانشگاه علوم پزشكی تهران رفتیم تا با مجموعه‌ای از تدابیر و نكات و راه‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های این فصل بیشتر آشنا شویم.


 

در بهار پاك‌سازی كنید

باید توجه داشت بهار نجومی با بهار طبی تفاوت دارد. براساس دیدگاه‌های مكتب درمانی طب سنتی ایران، بهار طبی در حقیقت زمانی آغاز می‌شود كه برودت و سرمای زمستان از بین می‌رود و هوا لطیف می‌شود؛ در این زمان گیاهان و درختان شروع به جوانه‌زدن و سبزشدن می‌كنند. در این حالت نخستین كاری كه هر فرد باید انجام دهد پاك‌سازی بدن است؛  این پاك‌سازی متناسب با عادت‌ها و قابلیت‌های فردی افراد از طریق قی‌كردن، حجامت كردن، فصد (خون‌گیری) یا مصرف داروهای مسهل انجام می‌شود.


 

پرخوری ممنوع!

افرادی وجود دارند كه به هیچ‌یك از شیوه‌های پاك‌سازی اخلاط و سموم بدن عادت ندارند و انجام این نوع پاك‌سازی‌ها برای‌شان بسیار دشوار است، برای این گروه نیز راه حلی ساده وجود دارد؛ این گروه باید دقت كنند در فصل بهار مقدار غذای‌شان را نسبت به فصل‌های دیگر كمتر كنند تا مواد زائد و سموم كمتری در بدن‌شان انباشته شود. علت كاهش مصرف موادغذایی در وعده‌های صبحانه، ناهار و شام این است كه با شروع شدن فصل بهار و گرم شدن هوا مواد زائد و انباشته درون بدن از حالت انجماد خارج شده و در بدن به جریان می‌افتند. در این حالت كه بدن ما در حال برون‌ریزی مواد زائد است، پرخوری و ‌رعایت نكردن رژیم غذایی موجب ضعیف شدن توان و ایمنی بدن شده و به این ترتیب زمینه ابتلا به بیماری در افراد نمایان می‌شود.


این مواد را در سبدخوراكی‌های‌تان بگنجانید

یكی از بهترین وعده‌های غذایی برای افرادی كه به شیوه‌های ذكر شده امكان پاك‌سازی ندارند، مصرف موادغذایی سبك و غذاها و مواد خوراكی است كه ارزش غذایی كمتری دارند.  برای مثال مصرف سبزی‌ و حبوبات در وعده‌های غذایی از جمله بهترین و مفیدترین غذاها محسوب می‌شود بنابراین بهتر است برای تهیه غذا به‌ویژه در 2 وعده ناهار و شام از سبزی‌ها فصل، سبزی‌های صحرایی برای تهیه خوراك، آش و انواع بورانی با سبزی‌های تازه و با طراوت استفاده كنید.


 

غذاهای مناسب برای فصل بهار

درمانگران و قدمای طب سنتی در متون طب سنتی ایران از غذاهایی مانند آش، بورانی اسفناج، بورانی شبدر و یونجه، كاهو سكنجبین، سمنو،‌ آش شبدر و قره قروت به‌عنوان بهترین و سبك‌ترین غذاهای ایرانی كه انرژی و ویتامین زیاد و از طرفی ارزش غذایی كمتری دارند را برای فصل بهار توصیه كرده‌اند. به اعتقاد درمانگران طب سنتی مصرف این غذاها موجب پاك‌سازی خون و تقویت اعصاب و قوای بدنی می‌شود. از طرفی مصرف حبوبات فصل بهار مانند ماش، نخودفرنگی و جو نیز توسط حكمای طب سنتی ایران توصیه شده است. نوشیدن آب ماست، آب دوغ و ماءالشعیر سنتی كه افزودنی‌های شیمیایی نداشته باشد نیز برای پاك‌سازی خون و تقویت كبد در فصل بهار بسیار مناسب است.


 

دم‌نوش ضد گلو درد

در بسیاری از حساسیت‌ها فرد مبتلا به آلرژی از خارش گلوی خود شكایت دارد. گاهی این خارش به حدی تشدید می‌شود كه صبر و طاقت فرد را از او گرفته و او را كلافه می‌كند.  درمانگران طب سنتی برای درمان این عارضه از جوشانده‌ای گیاهی استفاده كرده و نوشیدن آن را یك بار در روز به بیماران‌شان توصیه می‌كنند. برای تهیه این جوشانده لازم است10 گرم از گل بنفشه و شكرتیغال را در 2 لیوان آب ریخته و روی حرارت ملایم بجوشانید تا یك لیوان آن باقی بماند. دم‌نوش باقی‌مانده را صاف كرده و شب پیش از خواب میل كنید اما در افرادی كه خارش گلوی‌شان خیلی زیاد است و باعث می‌شود تا از برنامه‌های روزانه خود باز بمانند توصیه شده تا علاوه بر شب، صبح بعد از بیدارشدن از خواب یك لیوان دیگر از این دم‌نوش گیاهی نوشیده شود.


 

اگر عطسه می‌كنید این غذاها را نخورید

درمانگران طب سنتی برای درمان عطسه‌های ناشی از آلرژی و حساسیت فصلی استفاده از روغن بنفشه و بادام را به بیماران‌شان توصیه می‌كنند. این درمانگران به بیماران‌شان كه از دست عطسه‌های بی‌وقفه كلافه می‌شوند توصیه می‌كنند تا روزی 2بار، یك قطره از روغن بنفشه را درون حفره‌های بینی خود بچكانند؛ علاوه براین با استفاده از همین روغن پیشانی خود را نیز ماساژ دهند. این كار موجب می‌شود تا میزان بسیار زیادی از شدت عطسه‌ها كم شده و در مواردی نیز به‌طور كامل برطرف شود. در كنار استفاده از روغن بنفشه، پرهیز غذایی نیز یكی دیگر از راهكارهای برطرف كردن عطسه‌های فصلی است.  درمانگران به بیماران‌شان توصیه می‌كنند از خوردن ادویه‌جات، غذاهای سرخ‌كردنی، شكلات، و قهوه در فصل بهار پرهیز كرده و استعمال آن‌ها را به حداقل برسانند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *