عوارض دیالیز برای سلامتی بیماران کلیوی چیست ؟

  • چطور برای دیالیز آماده شویم؟ قبل از شروع اولین جلسه دیالیز، پزشک از جراحی برای قرار دادن لوله یا دستگاهی استفاده می‌کند که دسترسی را به جریان خون فراهم می‌سازد. این روند معمولا خیلی سریع انجام می‌گیرد. قاعدتا هم فرد بیمار می‌تواند در همان روز به خانه بازگردد.

 

از عوارض مختلف دیالیز برای بیماران کلیوی چه میدانید؟ این روش درمانی خطرات جانبی زیادی برای این افراد در بر دارد، ضعیف شدن عضله‌ها در ناحیه شکم یکی از مشکلات جانبی دیالیز به شمار می رود. همچنین افسردگی و انواع مشکلات روحی نیز در این افراد مشاهده می شود.

دیالیز فقط می‌تواند عملکردهای کلیه را به‌طور موقتی انجام بدهد تا زمانی که خود کلیه‌ها ترمیم شوند و فعالیت عادی خودشان را از سر بگیرند. سلامتیسم با این‌که هر دو نوع دیالیز،‌ همودیالیز و دیالیز صفاقی، روش‌هایی هستند که می‌توانند زندگی بیماران را نجات بدهند، اما ممکن است با خطرات خاصی هم همراه باشند. دیالیز صفاقی با خطر بالای ابتلا به عفونت‌ها در داخل یا اطراف محل ورود کاتتر به حفره شکمی همراه است. برای مثال، ممکن است که این بیماران به پریتونیت مبتلا شوند که نوعی عفونت در غشای دیواره شکم بعد از قرار دادن کاتتر است.

خطرات دیگر عبارت‌اند از: ضعیف شدن عضله‌ها در ناحیه شکم. افزایش قند خون به‌علت دکستروز در دیالیز. افزایش وزن. همودیالیز هم با خطرات خاص خودش همراه است: فشار خون پایین کم‌خونی  یا کمبود سلول‌های قرمز خون. گرفتگی  عضلانی. اختلالات مربوط به خواب. خارش بالا رفتن سطح پتاسیم در خون. افسردگی . پریکاردیت که نوعی التهاب در غشای اطراف قلب است. اگر در دوره همودیالیز یا دیالیز صفاقی با هر کدام از این علائم مواجه شدید، حتما این مساله را به اطلاع پزشک برسانید. بیمارانی که دیالیز را برای دوره‌های طولانی انجام می‌دهند،‌ با خطر ابتلا به بیماری‌های دیگر مانند آمیلوئیدوز مواجه هستند. این بیماری می‌تواند زمانی شکل بگیرد که پروتئین‌های آمیلوئید تولیدشده در مغز استخوان، در اندام‌های دیگر مانند کلیه‌ها، کبد و قلب جمع شوند. این وضعیت معمولا مشکلاتی مانند درد در مفصل‌ها، سفتی و تورم را ایجاد می‌کند. بعضی از بیماران دیالیزی هم با شنیدن ابتلا به نارسایی کلیه، به افسردگی مبتلا می‌شوند. این در حالی است که می‌توان با مشورت پزشک و قرار گرفتن تحت درمان‌های مناسب، از پس این مشکل هم برآمد.

آنچه درباره دیالیز نمی‌دانستید!

چطور برای دیالیز آماده شویم؟ قبل از شروع اولین جلسه دیالیز، پزشک از جراحی برای قرار دادن لوله یا دستگاهی استفاده می‌کند که دسترسی را به جریان خون فراهم می‌سازد. این روند معمولا خیلی سریع انجام می‌گیرد. قاعدتا هم فرد بیمار می‌تواند در همان روز به خانه بازگردد. ‌بهتر است که برای انجام دیالیز، لباس‌های راحتی پوشیده باشید. به‌علاوه، پیروی از تمام دستورالعمل‌های پزشک نیز ضرورت دارد. چه آینده‌ای در انتظار بیماران دیالیزی قرار دارد؟ پیش از هر چیز باید توجه داشته باشید که همه اختلالات کلیوی دائمی نیستند. دیالیز هم فقط می‌تواند عملکردهای کلیه را به‌طور موقتی انجام بدهد تا زمانی که خود کلیه‌ها ترمیم شوند و فعالیت عادی خودشان را از سر بگیرند. با این‌حال، در موارد ابتلا به بیماری‌های مزمن کلیوی، کلیه‌ها ندرتا بهبود پیدا می‌کنند. در این موارد، فرد بیمار باید دیالیز را به‌طور دائمی انجام بدهد یا منتظر پیوند کلیه باشد.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *