سیاهی و تیرگی زیر بغل، زانو، آرنج و …را درمان کنیم

 

  • کسانی که آرنج­های­شان را روی میز تکیه می­دهند یا موقع دراز کشیدن روی زمین، آرنج و سر زانو­های­شان، پوست قوزک پای­شان ساییده می­شود، بیش از دیگران دچار تیرگی پوست در این نقاط می­شوند.

 

چرا تیرگی و پوست کلفتی؟!

گروه اجتماعی: دیده­ اید بعضی ­ها سر زانو و آرنج­ شان پوستی ضخیم و زبر دارند که بعضاً تیره و سیاه شده؟ یکی از عوامل این مشکل بیماری پسوریازیس یا بیماری صدف است که به علت کوتاه شدن دوره رشد و نمو پوست، تعدا زاد و ولد پوست هم بیشتر می­شود و به این ترتیب پوست این نواحی تیره و ضخیم می­شود. اما در برخی افراد دلایل سرشتی ژنتیکی باعث تیرگی آرنج­ها، زانوها و نوک انگشتان­شان می­شود؛ در واقع در این افراد، تجمع سلول­های رنگدانه ساز به شکل ژنتیکی و وراثتی بالاتر است. بنابراین نواحی زانو، آرنج، زیر بغل، کشاله ران و نواحی تناسلی­شان تیره­تر است. بیماری­هایی مثل خشکی پوست هم در این مسئله دخیل است؛ معمولاً بیشتر افراد با افزایش شن دچار این مشکل می­شوند اما بعضی­ها به صورت وراثتی پوست خشکی دارند و پوست بعضی نقاط بدن­شان نسبت به سایر قسمت­ها تیره­تر دیده می­شود.

این موهای دردسرساز!

به نقل از مجله ی سیب سبز، علت دیگر تیرگی پوست در بعضی مناطق بدن، پرمویی است که می­تواند باعث ایجاد هاله یا حاشیه تیره­ای در آن ناحیه شود؛ به این ترتیب از بین بردن موهای زائد آن قسمت می­تواند باعث روشن­تر دیده شدن زیر بغل، کشاله ران و نواحی تناسلی شود. البته ضبات و سایش­های پوستی را هم نباید فراموش کرد؛ کسانی که آرنجای شان را روی میز تکیه می­دهند یا موقع دراز کشیدن روی زمین، آرنج و سر زانوهای­شان، پوست قوزک پای­شان ساییده می­شود، بیش از دیگران دچار تیرگی پوست در این نقاط می­شوند؛ به-طور کلی تحریک و ماساژ یا فشار وارد بر این مناطق می­تواند باعث ضخامت پوست و تیرگی­شان شود.

نکته­ های که شاید به کارتان آید

کسانی که آرنج­های­شان را روی میز تکیه می­دهند یا موقع دراز کشیدن روی زمین، آرنج و سر زانو­های­شان، پوست قوزک پای­شان ساییده می­شود، بیش از دیگران دچار تیرگی پوست در این نقاط می­شوند.

اکثر ما بچه که بودیم، عادت داشتمیم یک آرنج را به میز و نیمکت­مان تکیه بدهیم و با دست دیگر، تند تند در س و مشق­مان را بنویسیم. در خانه هم روی زمین ولو می­شدیم و با همان سیستم تکیه آرنج به زمین، به مشق نوشتن­های بی­پایان ادامه می­دادیم: بزرگ­تر که شدیم، باز قصه مشق نوشتن ادامه داشت؛ حالا دیگر چهار زانو یا دوزانو روی زمین می­نشستیم و تا پای­مان خواب نمی­رفت، استراحت نمی­کردیم تا زودتر بساط تکلیف شب­مان را جمع کنیم و به بازیگوشی­مان برسیم. این عادت شاید هنوز با خیلی­ها که باید کار عملی انجام دهند و طرح­هایی را روی کاغذ و با دست پیاده کنند، مانده باشند؛ البته کامپیوترها دیگر پشت­میز نشین­مان کرده­اند اما سیاهی سر آرنج و زانو و قوزک پا همچنان یادگار روزهای کودکی است که با ما مانده! بعضی­ها هم بااینکه از همان بچگی­ها میزنشین بوده­اند و زانو و آرنجشان را روی فرش و موکت نساییده­اند، باز دچار تیرگی پوست این نواحی هستند! البته برخی افراد با تیرگی زیر بغل و کشاله­ران و … هم درگیرند؛ به نظر شما علت تیرگی پوست آرنج، زانو و زیر بغل و … چیست و چطور می­توان درمان­شان کرد؟

با طبیعت نجنگید!

نکته دیگری که در این زمینه می­توان به ان اشاره کرد، این است که به شکل طبیعی تراکم سلول­های رنگدانه­ساز، در تمام نقاط بدن همه افراد یکسان نیست و تعداد سلول­های رنگدانه­ساز در نقاطی مثل زیربغل، کشاله ران یادر نواحی تناسلی در همه افراد، بیش از سایر نقاط بدن است. بنابراین تیرگی پوست در بسیاری از موارد که به­عنوان تیرگی زیربغل و کشاله ران شناخته می­شود بیماری حساب نمی­شود.

همچنین بعضی افراد به­خاطر نژاد یا طیف پوست­شان بیشتر با این موضوع روبه­رو هستند. درواقع طیف رنگ پوست از یک تا 6 طبقه­بندی می­شود؛ درجه یک افرادی هستند که پوستی بسیار روشن، موهایی بور و چشم­های روشن دارند مثل اهالی کشورهای اسکاندیناوی.

از طرف دیگر افراد سیاهپوست و رنگین­پوست هستند که در طیف 6 رنگ گوست قرار می­گیرند که بیشتر این تغییرات در تیپ­های پوستی 4، 5و 6 رخ می­دهد.

بنابریان پوست­های سبزه و تیره یا سیاه همان گروه­هایی هستند که در مقایسه با تیپ­های پوستی 1، 2و 3به­طور نژادی تجمع رنگدانه­های­شان در نقاطی که ذکر شد، بیشتر است؛ بنابراین این نوع تیرگیها روند طبیعی بدن است و نباید سعی در مقابله با آن کرد.

رابطه جنس لباس و تیرگی پوست

جنس لباس در سلامت پوست بسیار مهم است چراکه در تماس مستقیم با آن قرار دارد. در مورد تیرگی زانو و آرنج هم می­توان جنس لباس را مؤثر دانست؛ به­خصوص در افرادی که زمینه خشکی پوست دارند. این افراد باید بیش از دیگران مراقب جنس پوشش خود باشند چون پوست این افراد ممکن است به لباس­های پشمی، پلی­استر و نایلون حساس باشد و براثر تماس زیاد پوست با لباس موقع رکوع و سجود، دو زانو نشستن روی زمین، تکیه به آرنج و… باز بیشتر دچار تیرگی پوست در این نواحی می­شوند.

چند درمان خانگی

اگر احساس می­کنید تیرگی زانو، آرنج، زیربغل و… شما به­خاطر خشکی پوست و سایش آن است، می­توانید از روش­های زیر برای درمانش استفاده کنید: ماساژ با روغن یکی از قدیمی­ترین و شایع­ترین و البته مؤثرترین روش­ها برای روشن کردن پوست تیره است، برای این کار می­توانید از روغن زیتون، روغن کنجد، روغن نارگیل، روغن بادام یا هر روغن طبیعی دیگری در شکل خالصش استفاده کنید. اول چند دقیقه زانو و آرنج و قوزک پای­تان را با روغن ماساژ دهید. بعد یک ساعت به پوست روغنی این مناطق فرصت دهید؛ حالا می­توانید آن را بشویید و این کار را روزانه ادامه بدهید تا نتیجه­اش را ببینید.

خردل درمانی: روغن خردل حاوی اسید لینولئیک، اسید اورسیک و اسیداولئیک است که با کمک به حفظ رنگدانه­های ملاتین، می­تواند پوست زانوآ آرنج و قزک پا را مرطوب و روشن کند. بعد از حمام یا دوش، روغن دانه­های خردل را 10 تا 15دقیقه روی پوست آرنج و زانوی­تان ماساژ دهید. بعد از دو، سه ساعت می­توانید با آب گرم و صابون ملایم ناحیه را شست­شو دهید. قبل از اینکه لباس بپوشید، صبر کنید تا روغن کامل جذب پوست­تان شود تا لباس­تان لک نشود. این کار را روزانه تکرار کنید. روغن ویتامین E: این درمان برای درمان همه مشکلات پوستی کارآمد است؛ این روغن می­تواند پوست را روشن­تر کرده و سطحش را صاف کند. برای استفاده از این روش دو، سه کپسول ویتامین E را سوراخ کرده تا روغنش خارج شود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *