سبزیجات کاهش دهنده قند خون کدامند

  • اگرچه سبزیجات نشاسته ای میزان کالری و کربوهیدرات بیشتری نسبت به سبزیجات غیرنشاسته ای دارند، اما سرشار از موادمغذی و فیبر می باشند. بنابراین استفاده از سبزیجات نشاسته ای می تواند به کاهش قندخون و دریافت قابل توجهی از موادمغذی کمک کند.

سبزیجات غیر نشاسته ای

براساس انجمن دیابت امریکا، سبزیجات غیر نشاسته ای میزان کربوهیدرات کمی دارند و غنی از ریزمغذی می باشند، به طوریکه افراد مبتلا به دیابت می توانند از این سبزیجات استفاده کنند. سبزیحات تازه یا بخارپز کربوهیدرات کمی برای بدن فراهم می کنند، بنابراین این موادغذایی می تواند جایگزین اسنک هایی مانند آبنبات و شیرینی ها شود که موجب افزایش سریع قند خون می شوند. برخی از سبزیجات نیز مقادیر ارزشمندی از فیبر را برای بدن فراهم می کنند، به طوریکه این کربوهیدرات های غیرقابل هضم بر قند خون تاثیر مثبتی دارند و باعث بهبود کنترل اشتها می شوند. از سبزیجاتی با میزان فیبر بالا می توان به کلم بروکسل پخته با ۴ گرم فیبر در هر نصف فنجان، مارچوبه پخته با ۳ گرم کربوهیدرات در هر نصف فنجان و کلم کیل پخته با بیش از ۲ گرم کربوهیدرات در هر نصف فنجان اشاره کرد. گلم کلم، بروکلی و چغندر نیز غنی از فیبر می باشند.


سیب زمینی شیرین و کدو

اگرچه سبزیجات نشاسته ای میزان کالری و کربوهیدرات بیشتری نسبت به سبزیجات غیرنشاسته ای دارند، اما سرشار از موادمغذی و فیبر می باشند. بنابراین استفاده از سبزیجات نشاسته ای می تواند به کاهش قندخون و دریافت قابل توجهی از موادمغذی کمک کند. بهترین انتخاب می تواند شامل سیب زمینی شیرین پخته شده و کدو حلوایی باشد. همچنین انتخاب سیب زمینی شیرین و سیب زمینی شیرین هندی به جای سیب زمینی سفید مناسب تر است، زیرا سیب زمینی سفید تاثیر زیادی بر قند خون دارد.


لوبیاها، نخودها و عدس ها

بقولاتی از جمله لوبیاها، نخودها و عدس ها منابع بالایی از فیبر می باشند. این موادغذایی همچنین مقادیر ارزشمندی از پروتئین به حساب می آیند که به بهبود کنترل قندخون کمک می کنند. بقولات می توانند جایگزین گوشت قرمز، گوشت فرآوری شده و سرخ شده باشند، زیرا منبعی غنی از چربی اشباع شده به حساب می آیند و باعث افزایش التهاب، افزایش خطر ابتلا به دیابت و بیماری قلبی می شوند.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *