زیبا ماندن با وجود حساسیت های فصلی

spring-allrgy

  • برای این‌كه بتوانید كمی روی ورم لب‌ها را بپوشانید، می‌توانید روی آن‌ها كمی پودر بزنید و بعد رژلب‌تان را استفاده كنید. پیشنهاد می‌كنیم به هیچ وجه در این دوران از رژلب‌های براق استفاده نكنید چون این رژ‌ها لب‌ها را برجسته‌تر نشان می‌دهند و در نتیجه التهاب لب‌ها بیشتر به چشم خواهد آمد.

این روزها خیلی از ما دچار مشكلاتی چون عطسه، تنگی‌نفس، آبریزش بینی، خارش، چشم‌های متورم و اشك‌آلود و… هستیم و مقصر همه این علائم چیزی نیست جز گرده‌ انواع گیاه‌ها و گل‌ها. این آلرژی‌های فصلی به‌شدت آزارمان می‌دهد و گاهی در كارهای روزانه‌مان اختلال به‌وجود می‌آوردند اما برای خانم‌ها مسئله‌ای دیگر نیز مهم است؛ خراب‌شدن زیبایی چهره‌شان. چون التهاباتی كه روی صورت به‌وجود می‌آید به‌راحتی آرایش را خراب می‌كند و به این راحتی‌ها هم پوشانده نمی‌شوند. در اینجا می‌خواهیم به شما آموزش دهیم كه چگونه با وجود حساسیت زیبایی چهره خود را حفظ كنید. هم راه‌های پزشكی، دارویی و طبیعی را يادبگيريد و هم  عوارض حساسيت را در چهره خود كم‌رنگ كنيد.


وقتی لب‌ها ورم كرده‌اند

در بعضي از ميوه‌ها و سبزي‌ها، پروتئين‌هايي به نام«پروفيلين» وجود دارد. پروفيلين‌ها تركيباتي هستند كه در گرده‌هاي گياهان و گل‌ها هم وجود دارند، بنابراين درست مثل زمان گرده‌افشاني گل‌ها درصورت مصرف اين مواد‌غذايي هم نشانه‌هاي حساسيت‌زا تشديد مي‌شوند. ورم كردن لب، خارش و قرمزي چشم و بيني از نشانه‌هايي است كه معمولا بعد از خوردن اين مواد بروز پيدا مي‌كند. موز، دانه‌هاي آفتابگردان، خيار، كدوتنبل، هندوانه، هلو، كرفس، گوجه‌فرنگي، كيوي، بادنجان و پرتغال از جمله مواد‌غذايي هستند كه ممكن است علائم آلرژي فصلي را تشديد كنند. در كنار همه اين موارد مصرف سيب‌زميني خام، توت‌فرنگي و باقالا هم در فصل بهار مي‌تواند با نشانه‌هايي مثل ورم كردن دست‌ها و ايجاد كهير همراه شود. بنابراين افرادي كه به آلرژي‌هاي فصلي دچار هستند، معمولا با خوردن اين مواد شاهد تشديد حساسيت‌شان مي‌شوند.

  •  چای‌هایی كه زیبایی را به لب‌ها بازمی‌گردانند

در چای سیاه، ماده‌ای به نام «تانین» وجود دارد كه می‌تواند بافت‌های بدن را جمع و كوچك كند و به همین دلیل این ماده می‌تواند در كاهش ورم لب‌ها تاثیر زیادی داشته باشد، ‌كافی است یك چای كیسه‌ای را در آب‌گرم قرار دهيد بعد بیرون بیاورید و اجازه دهید خنك شود و بعد روی ورم لب‌ها بگذارید. علاوه بر چای سیاه بابونه هم می‌تواند به كاهش ورم لب‌ها كمك كند. كافی است مقداری بابونه خشك را در پارچه‌ای نازك یا توری بریزید، بعد آن را در آب گرم قرار دهید و بعد بیرون بیاورید و اجازه دهید خنك شد، حالا روی ورم لب‌ها بگذارید تا تورم آن‌ها را كاهش دهد.

  •  رژلب‌های براق را كنار بگذارید

برای این‌كه بتوانید كمی روی ورم لب‌ها را بپوشانید، می‌توانید روی آن‌ها كمی پودر بزنید و بعد رژلب‌تان را استفاده كنید. پیشنهاد می‌كنیم به هیچ وجه در این دوران از رژلب‌های براق استفاده نكنید چون این رژ‌ها لب‌ها را برجسته‌تر نشان می‌دهند و در نتیجه التهاب لب‌ها بیشتر به چشم خواهد آمد.


وقتی چشم‌ها قرمز و متورم است

چشم‌ها ممكن است به دليل آلرژی قرمز و پف‌آلود شوند و تا حد زیادی زیبایی صورت را كم كنند و باعث شوند كه خستگی بیشتر از همه خود را درصورت نشان دهد،  البته خانم‌ها می‌توانند با تكنیك‌های آرایشی كمی این التهاب را بپوشانند ولی مشكل اینجاست كه بعضی‌ها به دليل آلرژی چشم‌های‌شان دچار خارش و سوزش بسیاری هم می‌شود و این كار را خیلی مشكل‌تر می‌كند چون خاراندن چشم‌ها می‌توانند تمام تكنیك‌های آرایشی را خراب كند و در نهایت آنچه به جا می‌ماند، چشمانی قرمز و ملتهب باشد.

  •  فرمژه چهره را باطراوت‌تر می‌كند

استفاده از فرمژه می‌تواند به شما كمك فراوانی كند، به‌خصوص كسانی كه آلرژی‌شان به‌گونه‌ای است كه چشم‌های‌شان خواب‌آلود و خسته به‌نظر می‌رسد، وقتی مژه‌های‌شان فر شود، این خواب‌آلودگی كمتر خود را نشان می‌دهد و چهره باطراوت‌تر به‌نظر می‌رسد.

  •  قطره‌های ضدالتهاب را بشناسید

از آنجا كه اكثر علائم حاد بيماري ناشي از آزاد شدن هيستامين در بافت ملتحمه است، استفاده از قطره‌هاي چشمي آنتي هيستامين براي پيشگيري از بروز علائم ناشی از حساسیت مفید است. همچنين در موارد حساسيت خيلي شديد مي‌توان با نظر چشم پزشك از قطره‌هاي استروئيدي براي مدت كوتاهي استفاده كرد.

همچنین قطره‌های دكونژستانت قرمزی چشم را كم می‌كنند و در نتیجه ظاهر فرد بهبود پیدا می‌كند اما این قطره‌ها اثری روی خارش ندارند. البته درصورت مصرف طولانی مدت، خود این قطره‌ها می‌توانند باعث تحریك و قرمزی چشم شوند. به علاوه پس از چند روز مصرف مداوم چشم اصطلاحا به این قطره‌ها عادت می‌كند و قطره بی‌اثر می‌شود و حتی ممكن است در اثر ‌مصرف نكردن قطره چشم شديدا قرمز شود.

  •  لنزهای روزانه بگذارید

اگر لنزهای تماسی می‌گذارید، توصیه می‌كنیم كه در فصل‌هایی كه آلرژی دارید از لنزهای روزانه یك‌بار مصرف استفاده كنید تا در پایان روز دور بیندازید و در این صورت تمام عوامل آلرژی‌زا كه روی لنز جمع شده‌اند دیگر به چشم شما بازنمی‌گردند و راهی سطل خاكروبه می‌شوند. تحقیقات نشان می‌دهند، این لنزها علائم ناشی از آلرژی را بسیار كاهش می‌دهند و در نتیجه مجبور نمی‌شوید به دليل آلرژی دست از زیبایی خود بكشید و عینك بزنید.

  •  خط چشم سفید، قرمزی‌ها را می‌پوشاند

برای این‌كه بتوانید قرمزی چشم‌های‌تان را بپوشانید به‌دنبال خط چشمی صدفی و سفید باشید تا داخل چشم‌ها بكشید، مداد سفید می‌تواند اثر قرمزی چشم‌های شما را خنثی كند و باعث شود چشم‌های پف‌آلود بیشتر بزرگ‌تر به‌نظر برسند به‌خصوص این‌كه گاهی آنقدر چشم‌ها متورم می‌شود كه انگار باز شدن‌شان سخت است اما مداد سفید كمی این حالت را می‌پوشاند.


وقتی زیر چشم‌ها كبود و سیاه می‌شود

آلرژی‌ها باعث خارش چشم می‌شوند،مالیدن مدام پوست می‌تواند به مرور زمان باعث تیرگی آن شود. باقی ماندن مایعات هم می‌تواند باعث ایجاد پف‌های زیر چشم شود. برای درمان این عارضه اول از همه با پزشك‌تان درباره قطره‌های چشمی كه می‌توانند بهبود‌دهنده خارش‌های چشم باشند، مشورت كنید تا كمتر چشم‌های‌تان را بمالید. تا حد ممكن نمك كمتر بخورید، آب بیشتری بنوشید و بیشتر به پشت بخوابید تا مانع ایجاد ورم زیر چشم شوید.

همچنین به‌دنبال یك كرم چشم حاوی بابونه باشید، بابونه یك ضدالتهاب طبیعی است كه می‌تواند كمك فراوانی به التیام ورم‌ها كند.

  •  راه‌هایی طبیعی برای از بین بردن تیرگی‌های زیرچشم

هفته‌ای 3 الی 4 بار از 2 حلقه خیار با پوست یا از پوست خیار به شكل نواری پهن استفاده كرده و در آرامش و به حالت خوابیده روی چشمان‌تان گذاشته، پس از 10 دقیقه بردارید و با آب سرد بشویید.

همچنین هفته‌ای 2 تا 3 بار از چای كیسه‌ای نیم گرم استفاده كنید به‌طوری كه 2 عدد چای كیسه‌ای نیم گرم را كاملا فشرده و آن‌ها را به حالت خوابیده و در آرامش روی چشمان گذاشته و پس از 10 دقیقه بردارید  و با آب سرد بشویید.

  • به‌دنبال كانسیلرهای طلایی باشید

كانسیلرهایی با تن‌های طلایی و زرد می‌توانند تا حدی حلقه‌های سیاه زیر چشم را بپوشانند.

استفاده از مداد چشم به رنگ آبی پررنگ یا كم‌رنگ نیز می‌تواند در شاداب به‌نظر رسیدن چشم‌های شما نقش به‌سزایی داشته باشند، حتی ریمل نیز چشم‌های شما را از بی‌حالی درمی‌آورد به‌خصوص در روزهایی كه آلرژی شدت می‌گیرد و چشم‌ها پف كرده و خسته به‌نظر می‌رسند.


وقتی بینی قرمز و پوسته پوسته است

گاهی التهابات بینی باعث عطسه و تنگی نفس می‌شود و پاك كردن مدام بینی باعث آسیب دیدن و خراشیدن پوست می‌شود. راه حل این است كه هنگام پاك كردن بینی تا جایی كه می‌توانید ملایم و آرام رفتار كنید و از دستمال‌های با كیفیت و بسیار نرم استفاده كنید. دكتر لوپو متخصص پوست در نئواورلئان می‌گوید: «مقصر اصلی بیشتر قرمزی كه شما تجربه می‌كنید خشكی پوست است،  به همین دلیل پیشنهاد می‌كنم از یك مرطوب‌كننده ضد‌قرمزی استفاده كنید تا پوست را آبرسانی كنید و التهابات را كاهش دهید.»

  •  قرمزی بینی را خنثی كنید

وقتی بینی قرمز است، بیش از هر چیز در چهره به چشم می‌آید اما شما می‌توانید با تكنیك‌هایی ساده مركز توجه را به اجزای دیگر صورت منحرف كنید. ‌مثلا اگر چشم‌های‌تان را به رنگ آبی آرایش كنید تا حد زیادی قرمزی بینی كمتر جلب توجه می‌كند. بهتر است برای بالای پلك‌ها از سایه آبی لاجوردی یا آبی پررنگ استفاده كنید و داخل چشم‌ها را نیز با خطی چشمی به همان رنگ پر كنید، استفاده از یك ریمل سرمه‌ای یا آبی پررنگ هم می‌تواند آرایش چشم‌های شما را تكمیل كند.

  •  پوشاننده‌های مناسب را بشناسید

به‌طور كلی قرمزی‌‌های پوست را می‌توان با كرم‌پودرهایی پوشاند كه رنگ پایه سبز داشته باشند چون رنگ سبز می‌تواند به خوبی روی قرمزی‌ها را پوشش دهد و مانع دیده‌شدن آن‌ها شود. به همین دلیل بعد از مرطوب كردن پره‌های بینی با كرم‌پودری با پایه‌ سبز، قرمزی‌ها را بپوشانید.
همچنین می‌توانید به‌دنبال كانسیلرهایی با پایه رنگ طلایی و زرد باشید. حواس‌تان باشد به هیچ وجه تن‌های صورتی(به‌اصطلاح پینك) و بژ را انتخاب نكنید چون رنگ‌های طلایی و زرد می‌توانند قرمزی صورت را در اطراف بینی چشم‌ها به خوبی بپوشانند.

  •  به جای دستمال، راه‌های دیگر را انتخاب كنید

اسپري‌هاي استروئيدي هم در بهتر شدن نشانه‌هاي بيماري بسيار مفيد هستند و حتي مي‌توانند به جاي آنتي‌هيستامين‌ها يا همراه آن‌ها استفاده شوند. اين اسپري‌ها با كاهش تورم پوشش درون بيني، گرفتگي را برطرف مي‌كنند و در نتیجه كم‌كم قرمزی بینی كاهش می‌یابد اما انتخاب نوع اسپري و مقدار مصرف آن را حتما پزشك متخصص بايد تعيين كند.به جای این‌كه مدام با دستمال بینی را پاك كنید، روزانه چند بار داخل بینى‌تان را با سرم نمكى (نرمال سالین) شست‌وشو دهید یا اندكى وازلین داخل بینى‌تان بمالید تا مواد درون آن كاملا تميز شود و دیگر نیازی به دستمال نباشد.


وقتی بینی و چشم‌ها آبریزش دارند

شاید بتوان گفت یكی از بی‌ضررترین و ساده‌ترین راه‌حل‌ها برای آبریزش و التهابات بینی استفاده از آب‌نمك رقيق است،  در واقع آب‌نمك تمام گرده‌های درون بینی را می‌شوید و بیرون می‌آورد.

برای چشم‌ها نیز شست‌وشوي مرتب آن‌ها با مواد شوينده مثل اشك مصنوعي و حتي آب، باعث كاهش سوزش و خارش‌شان مي‌شود و تا حدي مي‌تواند كمك‌كننده باشد. در صورتي كه به حساسيت‌هاي چشمي مبتلا هستيد، سعي كنيد در روز چند بار صورت‌تان را با آب سرد بشوييد. همين شستن با آب، عامل آلرژن را از چشم شما پاك مي‌كند، ضمن اين‌كه خنكي آب هم موجب تنگ‌شدن عروق و آزادشدن كمتر مواد توليد‌كننده آلرژي از آن‌ها مي‌شود. يادتان باشد، در اين شرايط حتما از خاراندن چشم‌تان خودداري كنيد چون باعث تشديد نشانه‌هاي بيماري مي‌شود.

  •  این مواد را نخورید

البته حواس‌تان باشد، آنچه شما نمی‌خورید مهم‌تر از آن است كه می‌خورید چون اگر مواد غذایی نامناسب بخورید بیشتر از آن تصورش را بكنید می‌توانند آلرژی‌های فصلی شما را تشدید كنند. حتما حواس‌تان به رژیم غذایی‌تان باشد و هر غذایی را كه احتمال می‌دهید التهاب‌زا باشد یا معده‌تان را اذیت می‌كند كنار بگذارید. اجازه دهید دستگاه ایمنی بدن‌تان تنها درگیر همان آلرژی‌ها باشد نه چیز دیگر. طبق تحقیقات دكتر كلیفورد بست در مركز آلرژی دانشگاه نیویورك اگر نسبت به گرده‌ گیاهان حساسیت دارید باید از خوردن خربزه، موز، خیار، تخم آفتابگردان، بابونه و… خودداری كنید چون می‌توانند علائم آلرژی را افزایش دهند.

  •  مداد چشم استفاده نكنید

وقتی چشم‌ها مدام آبریزش داشته‌باشند به راحتی آرایش چشم‌ها یعنی، خط چشم و ریمل خراب می‌شوند، به همین دلیل اول از همه توصیه می‌كنیم در این دوران چشم‌ها را كمتر آرایش كنید و به‌خصوص از مداد مشكی كمتر استفاده كنید چون مسلما یك چشم بدون آرایش خیلی زیباتر از چشمانی سیاه و نامنظم است البته ریمل یا خط چشم ضد‌آب كمتر با اشك چشم خراب می‌شوند، به همین دلیل اگر قصد آرایش دارید از چنین محصولاتی استفاده كنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *