دلیل قوی تر بودن زنان نسبت به مردها چیست

men-vs-women-jpg

  • دكتر ديويد پيستسكي، فوق تخصص روماتولوژي در دانشگاه دوك در دورهام در آمريكا مي‌گويد: «به‌طور متوسط طول عمر زنان بيشتر از مردان است و به‌طور كل آن‌ها كمتر به برخي بيماري‌هاي عفوني مبتلا مي‌شوند.

 چرا زن‌ها قوي‌تر هستند؟

مردها يك كروموزوم x و يك كروموزوم y دارند، اما زنان 2 كروموزوم x دارند. اين كروموزوم‌ها رشته‌هاي ژنتيك (DNA و RNA) دارند كه از اجزاي كوچكي به نام ريبونوكلئيك اسيد تشكيل شده‌اند. اين رشته‌هاي ژنتيك به ژن‌ها دستور مي‌دهند چه كاري را بكنند و چه كاري را نكنند. درواقع تمام اعمال و اجزاي بدن توسط همين سيستم شكل مي‌گيرد. حالا محققان بلژيكي، در تحقيقي كه در دانشگاه گنخ انجام داده‌اند موفق شدند نقشه كامل تمام اجزاي ريبونوكلئيك اسيد انسان و موش را ترسيم كرده سپس رابطه ميان اين ژن‌ها و عملكرد سيستم ايمني بدن را بررسي كنند. اين گروه به اين نتيجه رسيدند كه بيشتر ژن‌هاي موثر در عملكرد سيستم ايمني بدن در روي كروموزوم X است و براي همين است كه زنان سيستم ايمني بهتري در مقايسه با مردان دارند.


 

   هورمون‌هاي زنانه هم مهم هستند

دكتر ديويد پيستسكي، فوق تخصص روماتولوژي در دانشگاه دوك در دورهام در آمريكا مي‌گويد: «به‌طور متوسط طول عمر زنان بيشتر از مردان است و به‌طور كل آن‌ها كمتر به برخي بيماري‌هاي عفوني مبتلا مي‌شوند. شايد علت برخي مشكلات مردان اين است كه آن‌ها از خيلي از ژن‌ها فقط يك نسخه دارند و ژن حمايت‌كننده از آن را ندارند اما در عوض زنان 2 نسخه از اين ژن‌ها دارند؛ اگر يك ژن موجود در كروموزوم X دچار مشكل باشد آن يكي كروموزوم آن را جبران مي‌كند اما در مردان اين امكان وجود ندارد.»

اما اين يك نكته يادتان باشد كه درست است كه زنان بيشتر از مردان عمر مي‌كنند و كمتر به برخي بيماري‌هاي عفوني دچار مي‌شوند اما درعوض احتمال برخي بيماري‌هاي موسوم به اتوايمون (بيماري‌هايي كه در آن بدن عليه خود وارد عمل مي‌شود) مثل بيماري‌هاي آرترين روماتوئيد و لوپوس در آن‌ها بيشتر است.


 

   دو تا بهتر از يكي است

دكتر ايريس پينهرو، محقق ارشد گروه بلژيكي مي‌گويد: «نمي‌شود گفت تمام فرق ميان سلامت زنان و مردان ناشي از يك يا 2 عدد بودن كروموزوم‌هاي X در بدن آن‌هاست، اما كروموزوم X در اين تفاوت‌ها نقش بسيار مهمي ايفا مي‌كند، بسياري از بيماري‌ها ناشي از ژنتيك ما هستند و حتي اگر شيوه زندگي مناسبي هم داشته باشيم به آن‌ها مبتلا مي‌شويم. در ابتلا شدن يا نشدن به اين بيمار‌ي‌ها جنسيت نقش دارد و اين ناشي از كروموزوم‌هاي X يا Y است.»


 

  همه عوامل موثر در سلامت شما

اما جدا از 2 كروموزوم X، هورمون‌هاي جنسي استروژن و پروژسترون نقش مهم ديگر را در سلامت نسبي زنان نسبت به مردان بازي مي‌كنند. دكتر صبرا كلاين، پروفسور ميكروب‌شناسي و ژنتيك در دانشگاه گنخ مي‌گويد:‌ «برخي مطالعات نشان داده هورمون‌هاي زنانه احتمال ابتلا به عفونت‌هاي ويروسي را پايين مي‌آورند، برعكس هورمون مردانه تستوسترون احتمال ابتلا به برخي بيماري‌هاي عفوني را افزايش مي‌دهد البته مسئله به اين سادگي‌ها نيست كه بگوييم به خاطر يك كروموزوم X اضافه و هورمون‌هاي زنانه، زنان بدني سالم‌تر از مردان دارند، اما درمجموع مي‌توان گفت كه اين عوامل در كنار برخي مسائل ديگر مثلا محيطي كه فرد در آن رشد مي‌كند و رژيم غذايي و شيوه زندگي، سلامت كلي فرد را رقم مي‌زند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *