دشمنان زیبایی را شکست دهیم

 

  • كراتينه كردن موها و كشيدن موها يا در اصطلاح اكستنشن بسيار خطرآفرين است و سلامت پوست و موي سر را به خطر مي‌اندازد. موكدا توصيه مي‌كنيم كه از كراتينه كردن موها خودداري كنيد، وجود فرمالين و فرآلدئيدها در مواد مرتبط با كراتينه كردن بسيار خطرآفرين و حتي سرطان‌زاست. خيلي

در ذهن هرکدام از ماسوالاتی درباره زیباتر شدن وجود دارد،اینکه چگونه می‌توان پوست و مویی زیباتر داشت؟یا چگونه می‌توان همیشه زیبایی پوست و موی دوران جوانی را حفظ کرد و سوالاتی از این قبیل. اما مسلما هیچ کس بهتر از یک متخصص پوست ومو نمی‌تواند رازهای این زیبا بودن و زیبا ماندن را به ما یاد بدهد،در اینجا دكتر پرويز طوسي، رئيس انجمن متخصصان پوست و مو و زيبايي ايران و رئيس مركز تحقيقات پوست دانشگاه علوم‌پزشكي شهيد بهشتي به سوالات رایج شما درباره زیبایی پوست و مو پاسخ می‌دهد.


 

     آیا استفاده از لیزر سرطان‌زاست؟

استفاده از ليزر در هر صورت مهم‌ترين و ارجح‌ترين روش براي حذف موهاي زائد است. اين پرسش براي خيلي از افراد به‌وجود مي‌آيد كه آيا ليزر خطر ابتلا به سرطان سينه يا تخمدان يا دستگاه زنان را افزايش مي‌دهد يا خير كه بايد به آن دسته افراد پاسخ دهيم كه تا اين لحظه شواهد يا تحقيقاتي دال بر اينكه ليزر موجب بروز سرطان مي‌شود وجود ندارد.يكي از خطرات آماده‌سازي پوست بدن براي ليزر‌كردن همين بحث استفاده از ليدوكائين (Lidocaein) به‌منظور بي‌حسي موضعي و كاهش درد است. زماني كه حجم زيادي را از اين ماده در پوست نواحي مختلف بدن بماليد اين ماده از طريق جذب پوستي وارد عروق بدن شده و گردش خون را دچار اختلال جدي مي‌كند.اين مسئله در افراد كم‌ سن و سال و لاغر كه سطح بدني كمي دارند بيشتر خطرزاست. در گذشته مواردي از مرگ در اثر بهره‌گيري غيراصولي از ژل يا كرم‌هاي بي‌حسي موضعي موسوم به ليدوكائين گزارش شده است كه اين مسئله نظارت بيشتر پزشكان يا پرستاران حين يا قبل از انجام ليزر پوست و رفع موهاي زائد را مي‌طلبد.


 

    آيا كراتينه كردن موها خطرناك است؟

كراتينه كردن موها و كشيدن موها يا در اصطلاح اكستنشن بسيار خطرآفرين است و سلامت پوست و موي سر را به خطر مي‌اندازد. موكدا توصيه مي‌كنيم كه از كراتينه كردن موها خودداري كنيد، وجود فرمالين و فرآلدئيدها در مواد مرتبط با كراتينه كردن بسيار خطرآفرين و حتي سرطان‌زاست. خيلي افراد تصور مي‌كنند كه عده‌اي اين اقدامات را انجام دادند و مشكلي نداشتند اما بايد گفت كه ما اخبار و رخدادها را خوب پيگيري نمي‌كنيم. مطمئنا درصد قابل توجهي از اين افراد دچار مشكلات جدي شده‌اند اما يا خود خبر ندارند يا ديگران از اتفاقاتي كه براي آنان خواهد افتاد بي‌خبر هستند.


 

     چه کسانی در برابر آفتاب آسیب‌پذیرترند؟

برای افرادي كه پوست روشن و موهاي بور يا طلايي يا نارنجي دارند استفاده از ضدآفتاب بيشتر تاكيد مي‌شود چون آنان در برابر تشعشعات خورشيد مقاومت كمتري نسبت به افرادي كه پوست تيره يا اصطلاحا سبزه دارند است (گندمگون) به همين دليل است كه مردم جنوب كشورمان و حتي مردم كشورهاي سياه‌پوست با زندگي زير نور مستقيم آفتاب كنار آمده‌اند چون ملانين (رنگدانه قهوه‌اي پوست) در افراد تيره‌پوست زياد است آنان كمتر به عارضه سرطان پوست مبتلا مي‌شوند. در اين افراد تعداد سلول‌هاي پوستي آنان با افراد سفيدپوست برابر است اما مقدار ملانين بيشتري دارند و اين ماده نمي‌گذارد نور خورشيد به DNA سلول آسيب برساند. برخلاف تصور SPF‌هاي بالا تنها 5درصد بيشتر از انواع درجه پايين خود حفاظت مي‌كنند در اين امر نبايد به تبليغات توجه كرد.


 

     کدام کرم‌هاي ضد‌چروک موثرتر است؟

امروزه محصولات فراواني به‌عنوان دارو يا لوسيون يا كرم‌ به‌صورت سنتي يا مكانيزه در ايران و جهان توليد شده و با تبليغات مختلف پيشنهاد مي‌شود اما تا اين لحظه گزارش يا مقاله‌اي براي تاييد و موثربودن آن در هيچ كتاب يا مرجعي درج نشده است. تنها كرم ترتينوئين Ltretinoen كه كرم لايه‌بردار بوده و براي درمان كمكي آكنه نيز تجويز مي‌شود در كاهش چين و چروك‌هاي سطحي پوست اثر دارد. اين دارو كه موارد مصرف آن با پيشنهاد متخصص تجويز مي‌شود با تقويت و افزايش ميزان كلاژن‌سازي پوست به جوان‌سازي سطح پوست و كاهش اثرات برجاي مانده‌ از اشعه مخرب خورشيد كمك فراواني مي‌كند اما در زنان باردار توصيه نمي‌شود.


     لوازم آرایش سرطان‌زا کدام‌ها هستند؟

درخصوص لوازم آرايشي و مصرف آن در بارداري نيز بايد دانست كه برخي از اين اقلام آرايشي به‌دليل اينكه از نظارت‌هاي وزارت بهداشت و دانشگاه‌هاي علوم پزشكي دور است به سادگي عرضه شده و توسط هموطنان مصرف مي‌شود. از اين‌رو توصيه مي‌كنيم از تهيه و مصرف مارك‌هاي غيرمعروف و ناشناخته كه مشخص نيست از كجا آمده و با قيمت‌هاي ارزان براي فروش قرار داده شده خودداري شود. برخي از اين محصولات درجاتي از فلزات سنگين و سرب دارند كه به‌خودي خود در اثر مرور زمان تاثيرات سرطان‌زايي خود را بر مادر يا جنين برجاي مي‌گذارند. تاكنون نامه‌اي از سوي مراجع نظارتي مبني بر ممانعت از مصرف نوع يا مارك خاصي از لوازم آرايشي صادر نشده است. در موارد خشكي لب‌ها بهتر است از پماد ويتامين A استفاده كرد تا رژلب براي چرب كردن.


 

     آیا استفاده از کرم ضدآفتاب در نیمه دوم سال ضروری است؟

به‌طور معمول اشعه ماوراي بنفش در زمستان كمتر است،در مناطقي مثل مناطق برفگير و زمان اسكي كردن در ارتفاعات يا در نقاطي كه نور خورشيد به آب مي‌تابد و حتي در كوير محلي كه اشعه خورشيد به ماسه‌ها و ريگ بيابان برخورد مي‌كند، در اثر بازتاب مجدد آن، شاهد بروز آفتاب‌سوختگي و اثرات مخرب اشعه روي پوست خواهيم بود. پس تاثيرات سوء اشعه خورشيد در زمستان به اين دلايل افزون مي‌شود.
بايد دانست كه داخل شهرهاي بزرگ و آلوده به‌دليل وجود غبار و ‌آلودگي اثرات زيانبار خورشيد كمتر از خارج شهر و نقاط خوش‌آب و هواست چون نورخورشيد خالص‌تر مي‌تابد. در مجموع توصيه مي‌شود از 6 ماهگي به بعد بايد پوست افراد در برابر نور خورشيد محافظت شود.


     برای ریزش‌مو مکمل مصرف کنید؟

متاسفانه در سال‌هاي اخير مصرف ويتامين‌ها به‌صورت قرص و دارو براي بهبود وضعيت پوست يا كاهش ريزش مو افزايش بي‌رويه‌اي پيدا كرده است.

الان هم تبليغات در اين خصوص زياد شده و هم مصرف آن بالا رفته است. برخي از اين ويتامين‌ها به‌دليل محلول بودن در آب يا چربي به‌نحوي مقتضي جذب يا دفع مي‌گردند كه ‌آگاهي نداشتن از نياز بدن و نحوه مصرف يا جذب و دفع اين داروها خطر‌آفرين است. در اين راه پزشكان بايد با بررسي آزمايشگاهي ميزان كمبودهاي ويتامين بدن افراد براي آنان دارو يا مكمل غذايي يا ويتامين مورد نياز تجويز كنند.

بعضي مشكلات گوارشي و كبدي از مهم‌ترين عوارض مصرف بي‌رويه و غيرمنطقي دارو است.

بايد دانست كه كمبود  ويتامين D  در ريزش مو نقشي ندارد اما كمبود آهن در ريزش مو نقش داشته و موثر است .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *