دست به گریبان بودن مردان با مشکلات تغذیه ای

  • در مقابل مردانی که بیشتر در حالت نشسته قرار داند و در طی روز تحرک کمی دارند به میزان انرژی کمتری نسبت به متوسط انرژی توصیه شده، برای حفظ وزن خود نیاز دارند زیرا در غیر این‌صورت دچار اضافه وزن می‌شوند.

 

تا قبل از سن ۵۰ سالگی مردان بیشتر از زنان در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار دارند. شیوه زندگی، شرایط روحی و عادات غذایی عمده‌ترین عوامل خطر بیماری‌های قلبی هستند.

بیماری قلبی

تغذیه می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری از این بیماری‌ها که مهمترین علت مرگ‌و‌میر در بین مردان میان سال هستند را داشته باشد.

کنترل وزن و حفظ وزن ایده‌آل باعث کاهش فشار خون می‌شود از طرف دیگر استفاده از منابع غنی آنتی‌اکسیدان‌ها و ماهی‌های روغنی خطر تنگی عروق را کاهش می‌دهد.

تحقیقات اخیر نشان داده‌اند که رژیم غذایی حاوی فولات و اسید فولیک باعث کاهش سطح هموسیستئین می‌گردند.

امروزه به خوبی میدانیم که  افزایش سطح هموسیستئین همچون افزایش سطح کلسترول عامل مهمی در بروز بیماری‌های قلبی هستند.

مشکلات پروستات

بروز سرطان پروستات در جوامع غربی نسبت به چین و ژاپن بالاتر است.

شاید یکی از دلایل این امر بالاتر بودن سطح استروژن‌های گیاهی در رژیم‌های غذایی شرقی است که آنان را در برابر سرطان‌ها محافظت می‌کند.

مشاهده شده است که سطح استروژن‌های گیاهی در خون مردان ژاپنی ۱۱۰ برابر بیشتر از مردان غربی است.

دانه سویا و فرآورده‌های سویا عمده‌ترین منابع استروژن‌های گیاهی‌اند.

بنابراین مصرف منظم سویا و فرآورده‌های آن همچنین توت‌ها و غلات کامل به تمام مردان توصیه می‌شود.

 

 

باروری

باروری مردان  تحت تاثیر ویتامین‌ها و مواد معدنی رژیم غذایی قرار می‌گیرد. فعالیت اسپرم و قدرت باروری آن با غلظت ویتامین C و ویتامین E، سلنیوم و روی ارتباط مستقیم دارد.

رعایت تنوع غذایی در مصرف گوشت قرمز، ماهی، غلات سبوسدار و میوه و سبزی فراوان برای مردان بسیار مهم است.

استرس

مردان به علت فعالیت‌های گسترده‌ای که بر عهده‌شان است به‌طور مداوم در شرایط استرس‌زا قرار دارند.

برای حمایت سیستم عصبی مصرف منظم ویتامین‌های گروه B که در شیر، گوشت و سبزیجات یافت می‌شوند و منابع غنی فولات توصیه می‌شود.

وزن و شیوه زندگی

سرعت مصرف کالری در بدن متناسب با سطح واکنش‌های سوخت و سازی (متابولیسم) در بدن تنظیم می‌گردد.

قد، وزن، ویژگی‌های ژنتیکی، توده بدون چربی یا توده عضلانی بدن و شدت فعالیت فیزیکی از عوامل موثر بر سطح واکنش‌های متابولیکی بدن هستند.

مردانی که فعالیت فیزیکی یا کارهای دستی سنگینی انجام می‌دهند شاید روزانه به ۳۰۰۰ کالری بیشتر از مقدار متوسط انرژی توصیه شده نیاز داشته باشند.

در مقابل مردانی که بیشتر در حالت نشسته قرار داند و در طی روز تحرک کمی دارند به میزان انرژی کمتری نسبت به متوسط انرژی توصیه شده، برای حفظ وزن خود نیاز دارند زیرا در غیر این‌صورت دچار اضافه وزن می‌شوند.

از غذاهایی که برای مردان مفید است می‌توان به موارد زیر اشاره نمود

ماهی روغنی

ماهی آزاد، ماهی خال مخالی، ماهی تن و ساردین غنی از اسیدهای چرب ضروری هستند که خطر ایجاد لخته خون و بروز بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهند.

همچنین  منبع عالی پروتئین هستند که برای حفظ بافت‌های بدن خصوصا بافت عضلانی لازم‌اند.

سیر و پیاز

سیر و سبزی‌های خانواده پیاز مانند پیازچه حاوی فیتونوترینت‌هایی هستند که به کاهش سطح کلسترول خون و بروز بیماری‌های قلبی کمک می‌کنند.

این گیاهان خاصیت ضدباکتریایی و ضدویروسی دارند و می‌توانند خطر عفونت‌ها را کاهش دهند.

 

غذاهای دریایی

میگو و صدف سرشار از روی هستند و برا ی تولید اسپرم ضروری‌اند.

کلسترول موجود در میگو در صورتی که متعادل مصرف شود باعث افزایش کلسترول خون می‌شود.

حبوبات

مواد غذایی مانند لوبیای پخته، لوبیا قرمز و عدس تامینکننده فیبر محلول هستند.

جو نیز حاوی فیبر محلول است که به کاهش سطح کلسترول خون و در نتیجه کاهش بروز بیماری قلبی کمک می‌کند.

بعلاوه حبوبات از منابع خوب تامین پروتئین و کربوهیدرات هستند.

سبزی‌های تازه

سبزی‌های برگی سبزرنگ حاوی فولات هستند و بنابراین می‌توانند سطح هموسیستئین خون را کاهش دهند.

به نظر می‌آید افزایش سطح هموسیستئین باعث گرفتگی سرخرگ‌ها و در نتیجه بروز بیماری قلبی می‌شود.

همچنین سبزی‌های برگی سبز منبع با ارزش آنتی‌اکسیدان‌هایی چون ویتامین C و بتاکاروتن هستند.

 

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید



امتیاز گوگل یادتون نره :)