در فصل تابستان پوست سالمی داشته باشیم

13022_706

  • يك نكته مهم كه بسياري از خانم‌ها در روزهاي تابستان آن را فراموش مي‌كنند اين است كه زماني كه پوست صورت خودشان را از حرارت اشعه‌هاي آفتاب حفظ مي‌كنند لب‌هاي خود را فراموش مي‌كنند. دكتر كاونديش در اين مورد هم توصيه‌هايي دارد.

 

 

دكتر ماريانا بلومين، متخصص پوست و فوق‌تخصص اقدامات زيبايي پوست در هاليوود به شما مي‌گويد. چگونه در گرماي تابستان پوستي بهاري داشته باشيد. اگر شما از آن گروه خانم‌هايي هستيد كه برنامه روزانه آن‌ها با يك شستن دست و صورت آغاز مي‌شود و سپس تند تند كارهاي خودتان را انجام مي‌دهيد و از خانه خارج مي‌شويد، بايد برنامه روزانه‌تان را تغيير دهيد. شما بايد در اين روزها حتما برنامه‌اي براي مبارزه با راديكال‌هاي آزاد داشته باشيد، كاري هم بكنيد كه پوست‌‌تان تا حد امكان از آسيب اشعه‌هاي مضر خورشيد دور بماند و از مرطوب‌كننده‌هاي مناسب هم براي مرطوب كردن و آب‌رساني به پوست‌تان استفاده كنيد.  اگر مي‌خواهيد در اين تابستان گرم و پرآفتاب، پوست‌تان درخشان، سالم و پرطراوت باشد اين توصيه‌ها را بخوانيد و آن‌ها را حتما به كار بگيريد.


 

پوست‌سازي با ورزش

تحرك داشته باشيد، ورزش كنيد

فكر نكنيد كه نفع ورزش كردن فقط به عضلات و قلب شما مي‌رسد و شما پس از انجام تمرينات منظم و هدفمند ورزش صاحب عضلاتي ورزيده و قلبي سالم خواهيد شد، پوست شما هم از انجام اين تمرينات ورزشي سود خواهد برد پس از روي نيمكت بلند شويد و شروع به ورزش كردن بكنيد. دكتر بلومين در اين مورد مي‌گويد: «ورزش ميزان هورمون استرس را در خون پايين مي‌آورد. چرخه واكنش به استرس در بدن ما به گونه‌اي است كه به كل ساختار بدن و كل سلول‌هاي آن آسيب مي‌رساند كه اين مسئله حتي گريبانگير پوست هم مي‌شود. شما با ورزش كردن جلوي آسيب‌هاي استرس به پوست خودتان را مي‌گيريد. تمرينات ورزش موسوم به تمرينات قلبي- عروقي از همه بهتر هستند زيرا بيشتر از همه ورزش‌ها سطح هورمون استرس را پايين مي‌آورند. بهترين كار اين است كه از همين امروز به ورزش بپردازيد.
30 تا 45 دقيقه پياده‌روي، دوچرخه‌سواري، شنا و حتي ورزش‌هاي رزمي در روز مي‌تواند شما را به هدف‌تان برساند.


 

لايه كهنه را بردار

ليف زدن پوست، چندبار؟

در حمام،‌ پوست صورت‌تان را از خواب در بياوريد و بيدار كنيد. دكتر بلومين در اين مورد مي‌گويد: «لايه‌برداري بدن مي‌تواند سرعت بازتوليد سلول‌هاي پوستي و ساختن سلول‌هاي جديد پوست را بيشتر كند، بنابراين سرعت حذف و برداشته شدن سلول‌هاي مرده تجمع يافته در سطح پوست را افزايش مي‌دهد و اين باعث مي‌شود كه پوست شفاف‌تر و درخشان‌تر به نظر برسد.»اين‌كه هرچندوقت يك‌بار لايه‌برداري كنيد و از چه نوع اسكرابي استفاده كنيد بستگي مطلق به نوع پوست شما دارد، اگر پوست‌تان كاملا خشك بود، به دنبال يك لايه‌بردار خفيف باشيد و ماهي يك‌بار هم اين كار را انجام بدهيد. پوست نرمال به لايه‌برداري هفتگي با لايه‌بردارهايي كه دانه دانه باشند و لايه‌برداري فيزيكي انجام دهند نياز دارد. اگر هم پوست‌تان مرطوب و چرب است 3 بار در هفته با هر تميزكننده‌اي كه حاوي لايه‌بردارهاي دانه‌اي يا ليفي باشد پوست‌تان را لايه‌برداري كنيد البته بعد از اين كار حتما از يك مرطوب‌كننده با خاصيت ترميمي براي پوست استفاده كنيد.


 

لب‌ها را فراموش نكنيد

لب‌ها و دهان‌تان را فراموش نكنيد

يك نكته مهم كه بسياري از خانم‌ها در روزهاي تابستان آن را فراموش مي‌كنند اين است كه زماني كه پوست صورت خودشان را از حرارت اشعه‌هاي آفتاب حفظ مي‌كنند لب‌هاي خود را فراموش مي‌كنند. دكتر كاونديش در اين مورد هم توصيه‌هايي دارد. سرطان‌هاي پوست لب، درواقع سرطان‌هاي پوست كه در روي لب شكل مي‌گيرند بيشتر از ساير انواع سرطان پوست خطرناك هستند زيرا احتمال گسترش اين نوع سرطان‌ها به ساير مناطق بدن و ساير ارگان‌ها بيشتر از ساير انواع سرطان‌هاي پوست است، پس حتما از محصولات خاصي كه لب‌هاي‌تان را از اشعه‌هاي مضر خورشيد محافظت مي‌كند استفاده كنيد. براي مثال يك بالم لب با SPF30  مي‌تواند يك انتخاب مناسب باشد.


 

اهميت آب‌رساني به پوست

چرا نبايد هيچ‌وقت تشنه بمانيد

يادتان باشد شما با استفاده از مرطوب‌كننده‌ها و ساير محصولات بهداشتي و آرايشي مي‌توانيد از خارج به پوست‌تان آب‌رساني كنيد اما بايد از داخل هم به پوست خودتان آب‌رساني كنيد. دكتر بلومين مي‌گويد: «وقتي بدن‌تان دچار كمبود آب‌ باشد و به اصطلاح دهيدراته باشد پوست شما هم رنگ پريده، خشك و بي‌روح به نظر مي‌رسد… براي همين خيلي مهم است پوست‌تان را با نوشيدن مقدار مناسب آب از داخل بدن هم هيدراته كنيد.»


 

ضد آفتاب‌ها

فيزيكي‌ها بهتر از شيميايي‌ها

برنامه روزانه خود براي پوست‌تان را با يك محصول خاص محافظت پوست از نورخورشيد شروع كنيد. اين توصيه دكتر باربارا كاونديش، متخصص پوست و مو است.دكتر كاونديش مي‌گويد: «پوشاندن پوست با محصولات مناسب ضدآفتاب از بروز سرطان‌هاي پوست جلوگيري مي‌كند، اما جدا از اين كار اين محصولات مانع از پيرشدن زودرس پوست هم مي‌شوند. بهترين محصول ضدآفتاب آن‌هايي است كه حداقل ضريب حفاظت آن‌ها 30SPF، باشد.» اين متخصص پوست مي‌گويد يكي از بهترين انتخاب‌ها مي‌تواند گروه محصولات موسوم به ضدآفتاب‌هاي فيزيكي باشد. اين گروه از ضدآفتاب‌ها شامل تركيباتي چون تيتانيوم، دي‌اكسيد يا اكسيدروي است. علت هم اين است كه اين گروه از ضدآفتاب‌ها كمتر از ساير انواع ضدآفتاب‌ها، حساسيت‌زا هستــند. بــــه نظر مي‌رسد ضدآفـــتاب‌هايــي كه تركيبات شيميايي مثل آووبنزن‌ها دارند بيشتر براي پوست حساسيت‌زا هستند. درضمن بهترين نوع ضدآفتاب‌ها، گروهي از ضدآفتاب‌هاي فيزيكي هستند كه هم در مقابل اشعه‌هاي ماوراي بنفش A و هم اشعه‌هاي ماوراي بنفش B محافظت ايجاد مي‌كنند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *