داروی آفتوژل / درمان آفت دهان / موارد مصرف / عوارض

 

  • يك پرک آفتوژل را روی آفت قرار داده و با زبان خود آن را مرطوب نمائید. برای افزایش ماندگاری می توانید مجددا پرک دیگری روی آن قرار دهید. به تدریج دارو با بزاق دهان حل می شود و درد و التهاب زخم را کاهش می دهد.

تركيب داروئي :

مخاط چسب آفتوژل محتوی عصاره استاندارد شده ریشه گیاه شیرین بیان  Liquoriceبا نام علمی  (Glycyrrhiza glabra L.) حاوی  18/0 میلی گرم پلی فنل ها بر مبنای پیروگالل مي باشد.

مواد موثره:

ریشه های خشک  شده گیاه شیرین بیان محتوي تركيبات مؤثره شامل  ساپونین های تری ترپنوئیدی از جمله گلیسیریزین (Glycyrrhizin)،گلیسیرتینیک اسید (Glycyrrhetinic acid)، استرولها و فلاونوئيدها از جمله  فلا ونون ها عمدتا لیکوئی ریتین، شالکونها و ایزو فلا ونوئیدها مي باشد.

فارماكولوژي :

آفت دهان بیماری التهابی مزمن و تکرار شونده است که به صورت زخم در مخاط دهان ظاهر شده و معمولا در سطح داخل لب، گونه ها، لثه و زبان گسترش می یابد که درمان آن در بسیاری از موارد به درمان های علامتی محدود می شود.

به نظر می رسد فاکتورهای ژنتیکی(عامل ارث)، اختلالات خونی، نقایص ایمنی، تروما، استرس، اضطراب و حساسیت غذایی از عوامل زمینه ساز این بیماری می باشد.

کارآزماییهای بالینی انجام شده اثر عصاره شیرین بیان در درمان آفت  و زخمهای راجعه دهان را به خوبی نشان داده است. در کارآزمایی بالینی کنترل نشده بر روی 20 بیمار مبتلا به زخم های دهان با شیرین بیان  نشان داده شد که 15 نفر از این بیماران طی یک روز، بهبودی را تجربه کردند وبه دنبال آن در روز سوم زخمها به طور کامل ترمیم گردید.

در یک  کارآزمایی بالینی دوسویه کور متقاطع نشان داده شد دهانشویه حاصل از ریشه شیرین بیان به طور قابل توجهی متوسط تعداد زخم ها در روز، تعدادزخم های جدید ایجاد شده و درد وناراحتی همراه با این ضایعات را به طور قابل توجهی کاهش داد.

ترکیبات مؤثره آفتوژ ل محافظ بافت مخاطی بوده و به دلیل اثر ضدالتهابی و خاصیت تسکین دهندگی باعث کاهش درد و سوزش  بافت ملتهب می گردد. همچنین این ترکیبات دارای اثرات ضد میکروبی، ضد ویروسی، محرک ایمنی، ضد اسپاسم وآنتی اکسیدانی می باشند.

از مزایای آفتوژل در فرم دارویی مخاط چسب افزایش مدت زمان تماس دارو با زخم آفتی ودر نتیجه اثربخشی بیشتر دارو می باشد.همچنین این فرم دارویی بیشترین تراکم دارو را در مجاورت زخم و حداقل مقدار مصرف دارو را باعث می شود که به عنوان درمانی با کمترین عوارض جانبی مطرح می باشد.

مقدار و نحوه و مصرف :

مقدار و نحوه مصرف دارو توسط پزشك تعيين مي گردد ولي بطور معمول 5-4 بار در روز و یک بار موقع خواب توصیه می شود.

يك پرک آفتوژل را روی آفت قرار داده و با زبان خود آن را مرطوب نمائید. برای افزایش ماندگاری می توانید مجددا پرک دیگری روی آن قرار دهید. به تدریج دارو با بزاق دهان حل می شود و درد و التهاب زخم را کاهش می دهد.

موارد مصرف :

درمان آفت، برفک و زخم های دهانی، موکوزیت ناشی از شیمی درمانی.

موارد منع مصرف:

این فرآورده در دوران بارداری، پر فشاری خون، بیماریهای قلبی- عروقی، کلستاتیک کبد، سیروز کبدی، و اختلالات شدید کلیه منع مصرف دارد.

عوارض جانبي :

عصاره شیرین بیان موجب افزایش فشار خون، احتباس سدیم و آب و کاهش پتاسیم خون می گردد.

تداخلات دارويي :

مصرف همزمان با مدرهای کاهنده فشار خون مثل تیازیدها منجر به دفع بیشتر پتاسیم بدن می شود.

بارداري و شيردهي :

–         در دوران بارداري مصرف این فرآورده ممنوع می باشد.

–          در دوران شيردهي با احتیاط مصرف شود.

شرايط نگهداري :

–         فرآورده را دور از نور و رطوبت و در دماي كمتر از 30 درجه سانتيگراد نگهداري نمائيد.

–         فرآورده را دور از دسترس كودكان نگهداري نمائيد.

بسته بندي :

مخاط چسب آفتوژل به شكل پرک های گرد سبزرنگ در ظروف پلاستيكي (فلاكون)شفاف 30 عددي به همراه بروشور مي باشد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *