خواص و فواید کلم بروکلی را بشناسیم

  • کلم بروکلی سرشار از فولات است که از ویتامین‌ های گروه B است و نقش موثری در حفظ روحیه و شادابی شما دارد. بدون فولات سلول‌ های مغزی عملکرد درستی ندارند و مصرف مقادیر ناکافی از این ویتامین با عوارضی مثل افسردگی، خستگی مفرط، حافظه ضعیف و حتی شرایط جدی‌ تری مثل بیماری اسکیزوفرنی مرتبط دانسته می‌ شود

 

شاید کلم بروکلی محبوب‌ ترین سبزیجات در غذا، سالاد یا کلا سفره نباشد، اما شاید دلیل اش این باشد آ ن‌طور که باید این سبزی مغذی و مفید را نشناخته‌ ایم. این گیاه مغذی به دلیل داشتن انواع ویتامین‌ ها، ریزمغذی‌ ها و خصوصیات ضد بیماری پای ثابت تمام رژیم‌ های غذایی سلامتی است.

کلم بروکلی با داشتن محتوی فیبر بالا، انواع آنتی‌ اکسیدان‌ها، ویتامین‌ های گروه B، ویتامین‌ های A، C و K و ماده معدنی آهن در کنار خواص ضدسرطان و ضد پوکی استخوان خود یک ابرخوراکی به شمار می‌ آید. به همین دلیل هم تصمیم گرفتیم شما را بیشتر با ویژگی‌ های منحصر به‌ فرد این گیاه جالب آشنا کنیم، تا سهم بیشتری در سفره خود برای آن کنار بگذارید.

۱. پیشگیری از پوکی استخوان

– کلم بروکلی سرشار از ماده‌ ای معدنی به اسم سولفورافان است که در کلم بروکلی به وفور یافت می‌ شود. تحقیقات جدید نشان‌ دهنده نقش مثبت این ترکیب در پیشگیری از بروز آرتروز در موش‌ ها بوده‌ است. این ماده خواص ضدالتهابی قوی دارد و نقش مستقیمی در پیشگیری از تجزیه و تخریب بافت‌ های غضروفی دارد. این یافته‌ ها بیشتر این ایده را تایید می‌ کند که درمان اصلی آرتروز در تغییر سبک‌ زندگی و رژیم غذایی است، تا جراحی و درمان‌ های هزینه‌ بر. بنابراین اگر مشکلات مفصلی شما را رنج می‌ دهد، یا به فکر پیشگیری از بروز آنها هستید، بروکلی را بیشتر دوست داشته‌ باشید.

۲. کلم بروکلی خواص ضد سرطان دارد

– کلم بروکلی می‌ تواند بدن شما را سم‌ زدایی کرده و خواص ضدسرطانی آن شناخته شده‌ است. تحقیقات نشان داده‌ است که مصرف کلم بروکلی می‌ تواند در کاهش خطر بروز سرطان‌ های سینه، مثانه، روده و تخمدان موثر باشد. همچنین بتاکاروتن موجود در کلم بروکلی در بدن تبدیل به ویتامین A می‌ شود که خود یک آنتی‌ اکسیدان قوی است و خواص ضدسرطانی دارد.

۳. با بروکلی افسرده نشوید

– کلم بروکلی سرشار از فولات است که از ویتامین‌ های گروه B است و نقش موثری در حفظ روحیه و شادابی شما دارد. بدون فولات سلول‌ های مغزی عملکرد درستی ندارند و مصرف مقادیر ناکافی از این ویتامین با عوارضی مثل افسردگی، خستگی مفرط، حافظه ضعیف و حتی شرایط جدی‌ تری مثل بیماری اسکیزوفرنی مرتبط دانسته می‌ شود. مصرف مداوم و به ‌اندازه سبزیجات برگدار تیره مثل بروکلی می‌ تواند باعث تامین نیاز بدن و بهبود کلی شرایط روحی شما شود.

 

۴. بروکلی استخوان‌ های بهتری برای شما می‌ سازد

– هرچند بهترین منبع برای تامین کلسیم انواع فرآورده‌ های لبنی است، اما هنوز هم بعضی‌ ها به دلیل مشکلات گوارشی یا سازگار نبودن لبنیات با ذائقه خود از این گروه خوراکی به اندازه کافی مصرف نمی‌ کنند. خوشبختانه به‌ غیر از مکمل‌ های دارویی راه‌ های طبیعی دیگری برای تامین کلسیم وجود دارند که یکی از بهترین آنها همین کلم بروکلی است. بروکلی حاوی مقادیر قابل توجهی از کلسیم و ویتامین K است که هر دو نقشی اساسی در سلامت و پیشگیری از بروز پوکی استخوان دارند.

۵. سیستم عصبی را سالم نگه‌ داشته و اثر سدیم بر فشار خون را خنثی می‌ کند

– بروکلی سرشار از پتاسیم است که درباره تاثیر آن بر سلامتی بسیار شنیده‌ اید. در کنار مزایای فراوان دیگر، پتاسیم به تثبیت فشار خون و همچنین به حفظ سلامت سیستم عصبی و بهبود عملکرد مغز کمک می‌ کند.

۶. بروکلی به سیستم گوارش شما کمک می‌ کند

– یکی از مهم‌ ترین مواد مغذی که می‌ توانید در بروکلی پیدا کنید، فیبر است. فیبر نقش مهمی در عملکرد مناسب سیستم گوارشی بدن شما دارد و علاوه‌ بر کمک به هضم بهتر غذا با پاکسازی مسیر گوارشی باعث پیشگیری از بیماری‌ هایی مثل یبوست می‌ شود. البته فیبر موجود در بروکلی برای هضم بهتر در بدن نیازمند کمی آب‌ پز یا بخار پز شدن است تا بهتر جذب بدن شما شود.

۷. بینایی قوی و پوستی سالم

– از دیگر مواد فوق‌ العاده موجود در بروکلی، لوتئین است که در سلامت چشمان شما نقش مهمی دارد. تحقیقات نشان داده‌اند که لوتئین می‌ تواند باعث پیشگیری از بروز مشکلاتی مثل پیری زودرس شبکیه و آب‌ مروارید شود. به‌ علاوه کلم بروکلی سرشار از ویتامین A است که در سلامت چشم‌ های شما نقش حیاتی دارد. کلم بروکلی همچنین حاوی ماده‌ای به اسم گلوکورافانین است که به بازسازی پوست از صدمات ناشی از تابش طولانی آفتاب یا پیری حفظ می‌ کند.

۸. سیستم ایمنی بدن خودتان را با بروکلی تقویت کنید

– بروکلی یکی از بهترین منابع ویتامین C است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با عفونت‌ ها می‌ شود. بروکلی در کنار غنی بودن از این ویتامین، سرشار از ریزمغذی‌ ها و ترکیبات شیمی‌ گیاهی مفیدی است که به سم‌ زدایی از بدن و افزایش مقاومت آن در برابر بیماری‌ ها کمک می‌ کند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *