حمام ها چه خطراتی می توانند داشته باشند

images

 

  • نتايج يك تحقيق علمي كه در سال 2009 به چاپ رسيد، نشان داد كه افزودن فرمالدئيد و ديوكسان به بسياري از شامپوها باعث افزايش خطر ابتلا به سرطان و بروز مشكلات پوستي مي‌شود. اين نخستين تحقيقي بود كه به نقش اين مواد شيمايي در زمينه سلامت انسان اشاره داشت

حمام‌ها اصولا بايد مكان‌هايي براي آرامش فرد باشد. جايي براي آغاز و پايين روز اما جايي مثل حمام هم مي‌تواند بالقوه خطرناك باشد. مطالعه جديدي كه اخيرا در ژورنال كودكان ايالات متحده به چاپ رسيده نشان داده، ميزان صدماتي كه كودكان به‌خاطر زمين‌خوردن در حمام دچار آن مي‌شوند به شكل غافلگيركننده‌اي بالاست.دكتر گري اسميت، مدير مركز صدمات در بيمارستان كودكان كلمبيا مي‌گويد:«اين مطالعه نشان داده، 43 هزار كودك‌و‌نوجوان زير 18‌سال به واسطه صدماتي كه در حمام ديد‌ه‌اند، به اورژانس آورده شده‌اند. يعني روزي 120‌كودك كه مشكل بزرگي است». دكتر اسميت مي‌گويد صدمات ناگهاني رخ مي‌دهند. ليزخوردن و افتادن كودكان حتي در حضور والدين هم رخ مي‌دهد اما افتادن و ليزخوردن تنها يكي از اتفاقاتي است كه ممكن است در حمام رخ دهد.روش‌هايي وجود دارد كه با رعايت آن‌ها مي‌توان احتمال وقوع اين حوادث را كمتر كرد. در ادامه به برخي از آن‌ها اشاره مي‌كنيم.


 

مشكلات پرده دوش

پرده دوش مي‌تواند رطوبت را در حمام حفظ كند اما آيا ممكن است در همين زمان براي سلامت مضر هم باشد؟

مطالعه يك گروه مدافع محيط‌زيست نشان داده كه پرده‌هاي حمام از جنس وينيل مي‌توانند مواد شيميايي سمي در هوا آزاد كنند. اين مواد مي‌توانند باعث بروز آسم، ناراحتي چشمي يا سرطان شوند.دكتر مايكل شيد، سرپرست اين تيم تحقيقاتي مي‌گويد:«ما نتايج دقيقي به‌دست آورديم كه اين پرده‌ها مواد شيميايي خطرناكي را در حجم زياد توليد مي‌كنند».در اين تحقيق 108 نوع ماده شيميايي كشف شده كه يكي از آن‌ها فتالات است. اين ماده مي‌تواند اثرات مضري روي جنين داشته باشد. با وجود اين، برخي محققان اين يافته علمي را به‌دليل نوع و روش اجراي تحقيق زير سوال مي‌برند و معتقدند نتايج آن چندان نمي‌تواند قابل اعتماد باشد و نبايد به استناد چنين تحقيقاتي مردم را ترساند. اما با تمام اين حرف‌ها اين نكته مسلم است كه اگر واقعا ماده فتالات از اين قبيل پرده‌ها آزاد شود، مي‌تواند بالقوه براي سلامت افراد مضر باشد. بنابراين به‌عنوان يك اقدام احتياطي استفاده از پرده‌هايي از جنس نايلون، شايد گزينه مناسب‌تري باشد.


 

ليزخوردن و افتادن

دكتر اسميت مي‌گويد حتي در حضور و با نظارت والدين هم كودكان در حمام دچار ليزخوردگي و افتادن مي‌شوند. دكتر اسميت در سال 2005 بر مبناي اطلاعاتي كه در مورد علل بستري‌شدن كودكان در بيمارستان‌ ملي كودكان ايالت اوهايو جمع‌آوري كرده بود متوجه شد؛ تعداد كودكاني كه به‌دليل صدمه‌ديدن در حمام در بيمارستان بستري شده‌اند، به شكل عجيبي بالا بوده است. همين نتيجه تعجب‌آور باعث شد تا او با موشكافي بيشتري به‌دنبال تجزيه و تحليل اطلاعات ملي در اين زمينه باشد. اسميت دريافت شايع‌ترين دليل، آسيب‌ديدگي ليزخوردن و سقوط است كه 81 درصد تمام آسيب‌ها را شامل مي‌شود. صورت بيشتر از ساير اعضاي بدن آسيب مي‌بيند و كودكان زير 5‌ سال بيش از ساير گروه‌هاي سني در معرض خطر هستند.استفاده از زيرپايي‌هاي لاستيكي حمام و كف‌پوش‌هاي برجسته مي‌توانند تعداد صدمات را كاهش دهند اما پيشنهاد مي‌شود كارخانجات توليدكننده كاشي و موزاييك و… طرح‌هايي مقاوم در برابر ليزخوردن را در ساخت كف‌پوش‌ها مد نظر قرار دهند(مثلا كاشي‌ها را به‌صورت برجسته طراحي كنند تا امكان ليزخوردن كمتر شود). با اين همه نكته كليدي احتياط است. حتي به‌رغم وجود آن‌ها بايد با احتياط در حمام راه رفت و كاملا بايد مراقب بچه‌هاي كوچك بود.


 

كپك‌هاي سمي

استحمام زير يك دوش با آب روان مي‌تواند بسيار آرام‌بخش باشد اما رطوبتي كه بدين‌صورت ايجاد مي‌شود، براي مدتي در حمام باقي‌مانده و مي‌تواند براي افراد مبتلا به مشكلات تنفسي گرفتاري‌هاي بيشتري ايجاد كند.كپك يا قارچي كه در منازل يافت مي‌شود و مي‌تواند باعث بروز آسم شود؛ نوعي قارچ سياه، چسبنده و لزج است كه براي رشد در محيط داخلي به رطوبت نياز دارد، بنابراين اغلب در اطراف لوله‌هاي آب يا نواحي مرطوب منزل (مثل حمام) يافت مي‌شود.بسياري از مردم بدون آن‌كه خودشان متوجه باشند، دچار علائمي مي‌شوند كه به اين قارچ مرتبط است مثل سردرد، حالت تهوع يا علائم آسم.به گفته محققان اگر در نقطه‌اي از منزل اين قارچ وجود داشته باشد، مي‌توان مطمئن بود كه اسپورهاي آن در سراسر منزل پراكنده است. بنابراين اكيدا توصيه مي‌شود كه اگر چنين چيزي در منزل شما وجود دارد، بدون درنگ آن‌را از بين ببريد. افرادي آسمي نبايد در معرض اين كپك قرار بگيرند و افرادي هم كه آن‌را پاك مي‌كنند بايد از ماسك و دستكش استفاده كنند.براي جلوگيري از تشكيل اين كپك مي‌توان از محلول‌هاي كلراين به علاوه تهويه كافي استفاده كرد تا محيط كاملا خشك شده و شرايط براي رشد اين كپك نامناسب شود.(مثلا مي‌توان بعد از اتمام استحمام مدتي هواكش حمام را روشن نگه داشت تا رطوبت را تخليه كند).


 

مواد شيميايي شامپوها

. به گفته محققان، اين مطالعه كمپاني‌ها بسياري هستند كه در توليدات خود از اين قبيل مواد استفاده نمي‌كنند و به‌جاي آن يا از تركيبات گياهي در شامپوها استفاده مي‌كنند يا اين‌كه مواد نگهدارنده‌اي را مورد استفاده قرار مي‌دهند كه فاقد فرمالدئيد است. برخي از كمپاني‌ها هم فرمولاسيون محصولات خود تغيير داده‌اند تا از شر اين مواد خلاص شوند. فرمالدئيد، ماده‌اي است كه براي افزايش طول عمر و بيشتر‌شدن زمان انقضا به بسياري از محصولات افزوده مي‌شود. سرطان‌زايي فرمالدئيد روي موش‌هاي آزمايشگاهي ثابت شده و گرچه تحقيقات براي اثبات قطعي سرطان‌زايي آن در انسان‌ها در جريان است اما مداركي وجود دارد كه اين ماده مي‌تواند زمينه‌ساز ابتلا به سرطان و ناراحتي‌هاي پوستي (احساس سوختگي، خارش، قرمزي و حتي واكنش‌هاي آلرژيك) شود.


 

جرم‌هاي توالت

حمام مي‌تواند محل مناسبي براي تجمع انواع و اقسام جرم‌ها باشد ولي نه آن‌طور كه شما تصور مي‌كنيد. مثلا توالت‌هايي كه در حمام تعبيه مي‌شوند، معمولا به‌طور منظم و مرتب تميز و ضدعفوني مي‌شوند اما جرم‌هايي كه فراموش مي‌شوند يا در مناطقي تجمع دارند كه افراد به آن بي‌توجه هستند، مي‌توانند منبع مناسبي براي تجمع انواع ميكروب‌ها باشند. يكي از اين موارد، كشيدن سيفون است كه باعث مي‌شود بخشي از اين ميكروب‌ها از كناره‌هاي توالت بيرون پاشيده و اطراف توالت را آلوده كنند. نواحي‌اي كه ممكن است در اثر بي‌توجهي تميز و ضدعفوني نشوند. در نتيجه اين ميكروب‌ها با آلوده‌كردن ساير اشيا به نواحي ديگر منزل منتقل شده و بخش وسيعي را آلوده مي‌كنند. شايد دانستن اين موضوع چندان جالب نباشد اما محققان نشان داده‌اند كه اين ميكروب‌ها حتي روي مسواكي كه در كنار آينه حمام قرار دارد هم ديده شده‌اند!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *